Dava 288 Postad 14 Augusti , 2019 Tänkte måla båten med en hård bottenfärg typ vc17 eller coppercoat. Vad rekommenderar ni för epoxibehandling under? Har en soling i sötvatten - tidigare salt.. så jag vill gärna ha ett extra skydd mot böldpest... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 14 Augusti , 2019 Varför skall du ha kopparfärg som är skydd mot havstulpaner när du har båten i sötvatten..? Rekommenderar att du kikar på ”Tiger Coat” istället, och då satsar på att följa Lefants system rakt igenom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 164 Postad 14 Augusti , 2019 (redigerade) Min skuta får ett antal blåsor varje säsong. Vatten innanför gelcoaten. Nästa höst skrapar jag bort all färg med till gelcoaten, sen hyvlar jag bort gelcoaten med en gelcoat-peler. Tvättar ordentligt ett antal gånger. Låter torka tills kommande sommar och epoxibehandlar sju lager. Hade det inte varit båsor, så skulle jag skrapat av färg ned till gelcoaten och sedan epixibehandlat. Har testat det senare på ca 1m2, men det kom blåsor igen. Finns således vatten inanför gelcoaten, eller i gelcoaten, för den är inte vattentät. Att måla epoxi utanpå t ex VC17 typ anrbeväx-färg, går inte. Epoxifärg släpper. . Redigerad 14 Augusti , 2019 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 14 Augusti , 2019 9 timmar sedan skrev Peter_K: Varför skall du ha kopparfärg som är skydd mot havstulpaner när du har båten i sötvatten..? Rekommenderar att du kikar på ”Tiger Coat” istället, och då satsar på att följa Lefants system rakt igenom. Hmm. Båten ligger i sötvatten i en sötvattenså på västkusten, så jag seglar i saltvatten men den ligger i sötvatten. Skitbra trodde jag, men har insett att jag kanske får det värsta från båda världar.. Förra året fick jag en ny plats efter att tidigare legat i strömmen så fick jag en fin skyddad plats och i princip hela botten såg ut som bilden nedan: Till barnens stora förtjusning : Båten på bilden är målad med Biltemas självpolerade bottenfärg. Jag skrapade och målade ett nytt lager med biltemas förträffliga färg och sålde båten. Den var för övrigt epoxibehandlad med Lefants produkter. Slipade ner hela kölen 2009 och har fått ytterst få rostgenomträngningar. Coppercoat är för att uppfylla mina racingambitioner. Nu ska det gå fort! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 14 Augusti , 2019 9 timmar sedan skrev Hybro: Min skuta får ett antal blåsor varje säsong. Vatten innanför gelcoaten. Nästa höst skrapar jag bort all färg med till gelcoaten, sen hyvlar jag bort gelcoaten med en gelcoat-peler. Tvättar ordentligt ett antal gånger. Låter torka tills kommande sommar och epoxibehandlar sju lager. Hade det inte varit båsor, så skulle jag skrapat av färg ned till gelcoaten och sedan epixibehandlat. Har testat det senare på ca 1m2, men det kom blåsor igen. Finns således vatten inanför gelcoaten, eller i gelcoaten, för den är inte vattentät. Att måla epoxi utanpå t ex VC17 typ anrbeväx-färg, går inte. Epoxifärg släpper. Trist när det inte fungerar. Men att låta den torka länge är kanske ett bra tips. Förstår inte riktigt det sista. Jag kommer försöka slipa bort all gammal färg innan jag epoxibehandlar. Just nu är där någon kladdig röd färg.. Har faktiskt inte undersökt botten bara läst att båttypen hade problem med böldpest. Kan ju hoppas att mitt ex klarat sig bättre. Hur som helst säger de att båten väger 100 kg mer på hösten än när man lägger i den och i racing är vikten allt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 14 Augusti , 2019 13 minuter sedan skrev Dava: Hur som helst säger de att båten väger 100 kg mer på hösten än när man lägger i den och i racing är vikten allt! Åh, det sägs så mycket dumt... läs den här tråden där ”faderullan” föredömligt dödar den myten. https://www.maringuiden.se/forum/topic/87652-vatteninträngning-i-glasfiber/?tab=comments#comment-638432 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 14 Augusti , 2019 45 minuter sedan skrev Peter_K: Åh, det sägs så mycket dumt... läs den här tråden där ”faderullan” föredömligt dödar den myten. https://www.maringuiden.se/forum/topic/87652-vatteninträngning-i-glasfiber/?tab=comments#comment-638432 Intressant! Har den inte något tecken på böldpest ska man kanske strunta i att epoxibehandla henne då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 14 Augusti , 2019 37 minuter sedan skrev Dava: Har den inte något tecken på böldpest ska man kanske strunta i att epoxibehandla henne då? Det är ett himla jobb, jag har sett flera som gjort detta. Tar ett halvår innan de kan räta på ryggen igen! Inte höjer det andrahandsvärdet nämnvärt heller. Ta hand om de blåsor som finns istället. Eller om det känns värt det, låt någon åtminstone blästra botten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 164 Postad 15 Augusti , 2019 (redigerade) Har inte gjort jobbet än. Men måste inte all gelcoat bort, om det är pest? När man blästrar tas väl bara färgen bort ned till gelcoaten. Detta enligt de som hyr ut gelcoat-peeler. Google: Gelcoat-peeler, gelcoat-peeling . Redigerad 15 Augusti , 2019 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 15 Augusti , 2019 8 timmar sedan skrev Dava: Intressant! Har den inte något tecken på böldpest ska man kanske strunta i att epoxibehandla henne då? Det skrev jag inte. Det finns andra fördelar med epoxybehandling så som förebyggande skydd mot böldpest. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 164 Postad 15 Augusti , 2019 Rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 15 Augusti , 2019 29 minuter sedan skrev Peter_K: Det skrev jag inte. Det finns andra fördelar med epoxybehandling så som förebyggande skydd mot böldpest. Tänkte mest att om den klarat sig från osmos i 40 år är det kanske inte värt det extra arbetet och den extra vikten. Men epoxibehandlingen kanske blir en bra grund för coppercoaten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 Augusti , 2019 50 minuter sedan skrev Dava: Tänkte mest att om den klarat sig från osmos i 40 år är det kanske inte värt det extra arbetet och den extra vikten. Men epoxibehandlingen kanske blir en bra grund för coppercoaten? Rätt tänkt. För båtar under ca 30 fot så är det antagligen bättre affär att byta båt. Copparcoat är, av det jag sett, sjukt bra. Det är ju epoxi med kopparpulver iblandat så antagligen ska all färg och lös epoxi blästras bort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 15 Augusti , 2019 1 timme sedan skrev Dava: Tänkte mest att om den klarat sig från osmos i 40 år är det kanske inte värt det extra arbetet och den extra vikten. Men epoxibehandlingen kanske blir en bra grund för coppercoaten? Om man läser på om osmos får man reda på att det handlar om halvgenomsläppliga membran där fenomenet uppstår. En för tunn epoxybehandling, t ex genom att använda ”Copper Coat” (som inte är tillåtet i Sverige) utan att först epoxybehandla kan skapa osmosproblem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 Augusti , 2019 Tar man bort tätskiktet så måste det återställas. Gör man rent för att lägga coppercoat så är det ju bara lite extrajobb att lägga ett par lager epoxi så man har ett garanterat fungerande tätskikt, i synnerhet om man i framtiden skulle ta bort copparcoaten. Coppercoaten saknar tillstånd i Sverige men är inga problem att importera. Att man inte har tillstånd beror på, enligt vad som sägs, på att det är extremt dyrt att få och ingen importör ser det som lönsamt. Båten jag tittade på hade gått två år på kusten och ett halvår i sötvatten. Det fanns en handfull snäckor och lite övrig beväxning, som enkelt försvann med högtryckstvätten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 15 Augusti , 2019 (redigerade) Vc17 funkar också mycket bra. Tidigare snålade jag och målade två lager från en burk, då blev det musselodling på sina ställen. Sen räknade jag efter på ytan och följde tillverkarens rekommendationer och gjorde åt två burkar, då fick jag typ tre tulpaner på min maxi 77 på hisingen. Redigerad 15 Augusti , 2019 av AndW Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 15 Augusti , 2019 5 timmar sedan skrev AndW: Vc17 funkar också mycket bra. Tidigare snålade jag och målade två lager från en burk, då blev det musselodling på sina ställen. Sen räknade jag efter på ytan och följde tillverkarens rekommendationer och gjorde åt två burkar, då fick jag typ tre tulpaner på min maxi 77 på hisingen. Vilken variant av Vc17 använder du? Hur många lager och slipade du allt mellan eller efteråt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jussi_h 18 Postad 15 Augusti , 2019 (redigerade) Jag tog epoxin från samma leverantör som CC (AMC) änligt hans rekommendation: 5 lager epoxi på renskrapad glasfiber som blivit tidigare osmos-reparerad av förre ägaren men med mislyckad epoxibehandling; därpå CC änligt instruktionen. Till köl (bly) kom två lager av annan epoxi från samma källa och därpå CC. Har funkat fint för 13 år. Redigerad 15 Augusti , 2019 av jussi_h Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser