Anjens 24 Postad 10 Maj , 2021 2 timmar sedan skrev nossnahoj: Synpunkter på detta? Funkar syrablandningen stillastående eller måste den cirkulera för att ge effekt? “Är något värd att göra, är det värd att göra rätt!” Du missar följande positiva effekter jmf med Volvos instruktion: Värmen från motorn ökar oxalsyrans renande effekt Cirkulationen från motorn sköljer bort oxalsyran som ”verkat klart” och blivit passiv pga kalk mm Det är oklart om du lyckas att fylla, tömma och rensa alla delar av motorn utan aktiv cirkulation under reningsprocessen 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nossnahoj 49 Postad 10 Maj , 2021 Jaha. Det var ju svårt att argumentera emot. Får bli ett tvåmansjobb då istället. Tack för input! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 157 Postad 10 Maj , 2021 Och impellrarna är exakt lika? Jag tänker då på bredden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Prestige34Kad300 3 Postad 11 Maj , 2021 2021-05-10 vid 18:24 skrev nossnahoj: Jaha. Det var ju svårt att argumentera emot. Får bli ett tvåmansjobb då istället. Tack för input! Bra att du plockar ut thermostatrarna! Eftersom du skall skölja rent med sötvatten efter att du har kört bikarbonaten, vilket med fördel kan göras när motorn svalnat! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nossnahoj 49 Postad 24 Maj , 2021 2021-05-10 vid 11:59 skrev Anjens: “Är något värd att göra, är det värd att göra rätt!” Du missar följande positiva effekter jmf med Volvos instruktion: Värmen från motorn ökar oxalsyrans renande effekt Cirkulationen från motorn sköljer bort oxalsyran som ”verkat klart” och blivit passiv pga kalk mm Det är oklart om du lyckas att fylla, tömma och rensa alla delar av motorn utan aktiv cirkulation under reningsprocessen Utöver vad Anjens anfört har jag ytterligare ett skäl att inte rensa motorn med metoden jag föreslog tidigare i tråden: utan termostatpaketet på plats sluter inte termostathuset tätt! Tiden jag eventuellt hade tjänat på att inte varmköra på riktigt (var dåligt väder vid tillfället och jag vågade mig inte ut själv) förlorade jag flera gånger om i motorrumssvabbning. Behövligt, men inte vad jag hade planerat. Så håll er till Volvos instruktion och inte min, som klokare personer redan påpekat. Gjort om och gjort rätt. Temperaturen gick ner ett par grader vid marschfart (ca 90 grader vid 2600 rpm, 21 knop) efter syrabehandlingen, men problemet att 42:an går varm under press (>2900 rpm) kvarstår. Laddluftkylaren och värmeväxlaren ser helt ok ut invändigt. Impeller ny, ny och spänd rem till cirkulationspump, luftfilter nytt, vattenfilter rent och s-slangen från drevet ser ut att sitta på plats sålångt det går att kontrollera i iskallt vatten. Turbon är kanske inte helt fräsch, har inte dendär hästsparkseffekten längre om jag accar utan kompressorn ikopplad och toppfarten är lägre än tidigare, men kan det påverka motortemperaturen? Eller ska jag börja byta ut delar, t ex cirkulationspump, på måfå? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Themariner 19 Postad 18 September , 2021 2021-05-24 vid 23:19 skrev nossnahoj: Utöver vad Anjens anfört har jag ytterligare ett skäl att inte rensa motorn med metoden jag föreslog tidigare i tråden: utan termostatpaketet på plats sluter inte termostathuset tätt! Tiden jag eventuellt hade tjänat på att inte varmköra på riktigt (var dåligt väder vid tillfället och jag vågade mig inte ut själv) förlorade jag flera gånger om i motorrumssvabbning. Behövligt, men inte vad jag hade planerat. Så håll er till Volvos instruktion och inte min, som klokare personer redan påpekat. Gjort om och gjort rätt. Temperaturen gick ner ett par grader vid marschfart (ca 90 grader vid 2600 rpm, 21 knop) efter syrabehandlingen, men problemet att 42:an går varm under press (>2900 rpm) kvarstår. Laddluftkylaren och värmeväxlaren ser helt ok ut invändigt. Impeller ny, ny och spänd rem till cirkulationspump, luftfilter nytt, vattenfilter rent och s-slangen från drevet ser ut att sitta på plats sålångt det går att kontrollera i iskallt vatten. Turbon är kanske inte helt fräsch, har inte dendär hästsparkseffekten längre om jag accar utan kompressorn ikopplad och toppfarten är lägre än tidigare, men kan det påverka motortemperaturen? Eller ska jag börja byta ut delar, t ex cirkulationspump, på måfå? För andra som läser detta så måste man tar ur termostaterna ur paketet och sätta tillbaka plåten med gummitätningen, då läcker det inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Themariner 19 Postad 18 September , 2021 2021-04-16 vid 15:33 skrev Swadop: När du monterade bort oljekylaren, var du tvungen att tömma motorer på olja innan? Om du bara monterar av själva kylaren behöver du inte tömma motorn på olja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hedmik 4 Postad 13 September , 2022 2020-08-30 vid 17:26 skrev Prestige34Kad300: Hej allihop! Vill bara tacka samtliga för era goda råd! Felet är nu funnet! Precis som några av er har rekommenderat så körde jag nu oxalsyralösning på färskvattensidan och då sjönk temperaturen till 87 grader, även vid max belastning! Mekaniker besökte mig i förra veckan och konstaterade att jag hade fel på kylvattenflödet på havsvattensidan och nästa steg skulle bli & byta sjövattenpump! Som tur var så testade jag oxalsyran..... Tack än en gång! Hej, tack för återkoppling och att du fick löst och då även på vilket sätt 🙂 Står inför lite samma problem med att min KAD300 går snabbt upp i temp (från ca 85-86 till 98-99 grader) när båten kommit upp i planing och kör i marschfart. Har sett att några förordar att plocka ner värmeväxlaren som dessutom innebär mer jobb. Min plan är att köra enligt servicebulletin som @kossor postade och sen provköra när båten fortfarande ligger i vattnet. Sen som steg 2 att köra igenom havssidan på ungefär samma sätt efter upptagning och innan eller i samband med vinterkonservering. Blir dock svårt att testa resultatet förrän sjösättningen till våren och då ifall man nu skulle behöva ge sig på och montera ner värmeväxlaren...kanske inget man skall ge sig på med båten i sjön...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 13 September , 2022 1 timme sedan skrev hedmik: Hej, tack för återkoppling och att du fick löst och då även på vilket sätt 🙂 Står inför lite samma problem med att min KAD300 går snabbt upp i temp (från ca 85-86 till 98-99 grader) när båten kommit upp i planing och kör i marschfart. Har sett att några förordar att plocka ner värmeväxlaren som dessutom innebär mer jobb. Min plan är att köra enligt servicebulletin som @kossor postade och sen provköra när båten fortfarande ligger i vattnet. Sen som steg 2 att köra igenom havssidan på ungefär samma sätt efter upptagning och innan eller i samband med vinterkonservering. Blir dock svårt att testa resultatet förrän sjösättningen till våren och då ifall man nu skulle behöva ge sig på och montera ner värmeväxlaren...kanske inget man skall ge sig på med båten i sjön...? Jag står inför något liknande, har en KAD43. Motorn får bra kylning, så det är inte det som är problemet, men det läcker litet olja, sannolikt från oljekylaren eller en av dess anslutningar. Så jag måste demontera luftfilterbehållaren, expansionskärlet och värmeväxlaren för att öht komma åt oljekylaren, kanske jag även måste skruva loss kompressorn för att komma åt ordentligt. Som jag ser det kan det ju vara risk för vatteninträngning då man demonterar, eller kopplar bort värmeväxlaren, på båtar med backslag kan man ju stänga bordsgenomföringen, men på en båt med drev kan det bli knepigare. Därför väljer jag att börja skruva med detta när båten är torrsatt. Då kan jag även ta det lugnt och det finns gott om tid att leta reda på och täta läckan. Säkerligen finner man något annat som behöver åtgärdas samtidigt, det brukar ju vara så…. Å andra sidan kan jag inte provköra med belastning… man kan ju inte gärna ta upp och lägga i båten som man gör med tepåsar…. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser