Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
Gäst Carl Å

Problem med tändning på suzuki 40hp

Rekommendera Poster

Gäst Carl Å

Jag har fått problem med tändningen på min suzuki 40 hp från början på 80 talet eller ev sent 70 tal. Kontakten som går mellan reglaget och motorn glappade så startmotorn fungerade inte alltid utan man var tvungen att dra igågn motorn manuelt, då bestämde jag mig för att klippa av kontakten och koppla ihop kablarna utan kontakten för att bli av med glappet. Nu till problemt: när kablarna nu är ihop igen så fungerar start motorperfekt men det blir ingen gnista på stiften, kablarna från reglaget har inte samma färger som kablarna i motorn Jag har mätt upp kablarna och fick följande resultat färgarna är den färgen kablarna har från motorn vilket känns skumt vit kabel (säkrad m 20 amp) alltid 12,6 brunkabel: 12,6v när man vrider nyckel helavägen (då går start motorn igång) Gulkabel: 12,6 när man chokar (funkar) Svartkabel; -12,6v den är kopplad till blocket och sen går den vidare. sen finns det ytligare tre kablar var av två av dom alltid ger -12,6 v ovasett om nyckel eller dödmansgrepp är inkopplat och den sista ger ca -6 v den verkar inte helle ändra sig om man drar ut nyckel eller dödmans grepp. Har även provat att skruva loss alla kablar och försökt dra igågn motorn men det blir ingen gnista då heller. Ska inte spänningen ändras nått när man kopplar ur dödmasgrepp eller nyckel för att dom ska ha nån funktion? om nån vet så är jag jätte tacksam för svar! /Carl Å

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skall kunna dra igång motorn manuellt med magnapullen under förutsättning att dödmandgreppet är ok.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får en känsla av att du kan ha kortslutit tändspolen,,alltså har dödmansgreppet alltid inkopplat,,det bör gå att testa sig fram utan att nåt tar skada,. Hoogan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Carl Å

Tack för svaren, får pröva att flytta kablarna. Brytet motorn tädningen när dödmasgreppets kablar är jordade eller bryter den ifall nån kabel inte ger jord? Mvh Carl Å

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...