Ignatius 0 Postad 13 Augusti , 2019 Vi har en VP D1-30 som sedan installationen förra året sporadiskt larmar på ett för både oss och varvet ologiskt sätt: - Vid marschvarv piper den plötsligt och batterisymbolen visas i displayen. Om vi drar ner till 1000 eller tomgång slutar den pipa. - Vi har noterat att pipet ofta - men inte alltid - börjar i samband med extra stort uttag av el (t ex då vi spolar toaletten samtidigt som kyl och autopilot är igång). När vi då stänger av t ex toapump eller kylskåp slutar den ofta - men inte alltid - larma. - Vi trodde oss kunna notera att den var extra benägen att larma efter ett par dagars ansträngning av batteribanken, men sedan larmade den direkt efter en vecka på landström. - Vi har provat att koppla bort solcellerna helt, utan resultat. - Batterierna ger ”rätt” värden vid mätning, både när generatorn laddar och när bara solcellen arbetar. Vår och varvets bedömning är att det är ett falsklarm. Men det är ju inte så kul att ha på en motor som gått mindre än 50 timmar. Eftersom varvet inte lyckas avhjälpa felet och vi börjar tröttna på att ha båten inlämnad på garantireparationer: Är det någon här som hittar logik i larmen vi får och vet vad vi ska leta efter? Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 13 Augusti , 2019 Jag har haft ett väldigt likartat problem på en annan pentamotor, en KAD43. Det visade sig vara glappkontakt i den runda multikontakten som sitter på kabelstammen som går in i motorns kontrollbox, litet osäker är jag, men jag tror att du har en likadan eller snarlik. Då larmade det friskt, även oljetryckmätaren och tempmätaren lade av ibland, liksom varvräknaren. Orsaken var att jag hade varit och krupit ovanpå motorn och fått denna multikontakten litet ur läge, läsningen fungerade inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ignatius 0 Postad 13 Augusti , 2019 Tack! Det får vi titta på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser