Chifen 0 Postad 11 Augusti , 2019 Jag har en Isomat rigg på min Malö. I främre bomnocken finns avlastare för uthal och två rev. Dessa kärvar nu och dessutom är tänderna utslitna i aluminiumet. Jag har hittat en ny liknande bomnock på nätet men inga avlastare likt bilden. Funderar på vad jag skall göra? Har ni några erfarenheter eller idéer att dela? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jussi_h 18 Postad 11 Augusti , 2019 Jag tog bort avlastarna och drog tamparna till sittbrunnen hos min Wasa 55. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 11 Augusti , 2019 Instämmer om neddragning. Låter vettigt. Om man av någon anledning vill ha kvar revningen som den är får man väl plocka loss spaken, polera aluminiumet och skärpa tänderna med en fil..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chifen 0 Postad 11 Augusti , 2019 (redigerade) Jag har med annat forums hjälp hittat reservdel och gjort prisförfrågan. Vi avvaktar nu Rig-Rite i USA på svar. Nu vet jag också att bommen heter Isomat NB-40. Jag har skickat prisförfrågan men kan man hitta på några andra alternativ? Plocka bort avlastarna och bryta av nere vid mastfoten med block och sedan avlastare upp på masten? Låter dyrt dock... Bara en enkel avlastare är mer än 1000kr... Redigerad 11 Augusti , 2019 av Chifen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 11 Augusti , 2019 Just nu skrev Chifen: Plocka bort avlastarna och bryta av nere vid mastfoten med block och sedan avlastare upp på masten? Låter dyrt dock... Bara en enkel avlastare är mer än 1000kr... Tanken är väl snarare att du har avlastarna vid sittbrunnen så du slipper gå upp på däck och reva..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chifen 0 Postad 11 Augusti , 2019 2 timmar sedan skrev Peter_K: Tanken är väl snarare att du har avlastarna vid sittbrunnen så du slipper gå upp på däck och reva..? Nja... jag har vindruta så det blir komplicerat även om det är lockande. Men där är väldigt tight mellan däck och ruta, blir svårborrat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser