Glykol 14 Postad 11 Augusti , 2019 (redigerade) Hej, Det tar ca en minut (kanske drygt?) från 7 knop upp till 20 knop. Är det något fel eller normalt? Jag har då fällt ner trimplan och dragit in drevet. Båten är en Flipper kabinbåt, väger ca 2400 kg och är från mitten av 80-talet. Turbon löper lätt när man petar på den, inga glapp. Upp till 8 knop känner man av accelerationen men sedan ökar den väldigt sakta innan den till slut planar. Det kommer även svart rök under ca 10 sekunder innan den planat. Bränsleförbrukning: ca 1,35 liter (har då bara kört i 7 knop eller marschfart på ca 20 knop, dvs undvikit hastigheter då stora svall skapas). Några idéer på vad man bör se över? (eller om man ska anse det vara normalt att det tar lite tid för båten att plana och komma upp i marchfart). När den väl kommit upp i plan så går den fint. Redigerad 11 Augusti , 2019 av Glykol Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 11 Augusti , 2019 Har den alltid betett sig så eller är det ett nytt fenomen? Om den alltid betett sig så, känner du till andra Flipper av samma modell som beter sig annorlunda med motsvarande maskin och drev/prop samt ungefärlig vikt? Om det är ett nytt fenomen, har du kollat det vanligaste (bränsle- och luftfilter, båtbotten, att gasreglagets fullgas verkligen är fullgas på pumpen)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 12 Augusti , 2019 (redigerade) Vilken propeller har du? vad är maxvarven och maxfarten? Redigerad 12 Augusti , 2019 av henriknil 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Glykol 14 Postad 12 Augusti , 2019 Lite svar: Har bara ägt båten en kort tid och den har alltid betett sig så. Har inte direkt koll på andra Flipper. Vet inte vilken propeller jag har. Står det instansat i propellern? Kan kolla vid upptagning isåfall. Maxvarv 3500-3600 och maxfart 22-23 knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 13 Augusti , 2019 Nu vet jag ju inte vilket utförande på motor du har (alltså effekt) men varvet indikerar att du inte är helt fel ute med propellerval och att du sannolikt får ut den effekt du ska, samt då alltså även får fram det bränsle du behöver. (Detta förutsatt att tidigare ägare inte gjort misstaget att försöka åtgärda ett fel på motorn genom att byta propeller...) Men kolla för säkerhets skull att du har full gas på pumpen, med andra ord att gashandtagets fullgasläge också ger fullt utslag på pumpens arm. Det kan du lätt känna med handen. Jag skulle koppla in en laddtrycksmätare för att se hur trycket byggs upp innan jag funderade på ny turbo. Men du kan också chansa, på det du beskrivet så låter det nämligen som att turbon tröttnat, sannolikt på grund av för stort spel i avgashuset (pga rost) så att avgaserna slinker förbi turbinen utan att sätta ordentlig snurr på den. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser