Roem 2 Postad 11 Augusti , 2019 (redigerade) Hej! Ny här, söker min 1:a Orrskär. Jag ska titta på en Orrskär 27, som det sitter en AD 41B monterad, jag undrar hur fort den borde gå, och vilket varvtal som då motorn ska hålla, det gäller maxfart. oftas antar jag att det kommer att handla om farter runt 15 knop, vilket varvtal gäller då. Vilken är den bränsleekonomiska bästa farten. Är det ytterligare något som jag bör vara observant på när jag ska titta på den??? Sen kommer det nog ytterligare frågor när/om det blev nån affär. Redigerad 11 Augusti , 2019 av Roem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 11 Augusti , 2019 Min far har en Viking 28 med likadan motor Något större och tyngre båt men jämförbart Marsch ca 19-20 knop vid 3300 rpm Max ca 27-28 knop vill jag minnas Maxvarv skall ligga på ca 3800 15 knop är ingen ekonomifart på Orrskär 27 utan du bör nog upp i ca 20 för att få ekonomi 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 538 Postad 11 Augusti , 2019 Över 20 knop brukar det inte gå att köra en Orrskär 27. De brukar lägga sig på sidan och konstra genom att luta utåt i girarna. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 12 Augusti , 2019 Jag har en 850:a årsmodell 81, med liknande skrov, går jättebra upp till ca 22 knop, vid 24 knop så kan den börja luta åt sidan, men 20-21 knop passar alldeles utmärkt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 12 Augusti , 2019 Hej kul med en orrskär 27, mycket båt för pengarna! Har själv en 850 så det finns likheter. Du ska titta på hur damasken ser ut vid drevet om den har kassette monterad motor, det är ett stort jobb att byta själv och kostar ca 40k att lämna iväg. En bekant med 850 och 41a toppar 28knop enligt utsago och det bör ju denna oxå toppa, dock trivs skrovet bäst kring 20-23 knop. Han ligger i 21knop på 3000rpm, inte samma båt, jag vet men det borde ge en fingervisning i alla fall. lycka till med köpet 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roem 2 Postad 12 Augusti , 2019 Enligt utsaga, så ska denna göra 17 kn. vid 2.800-2.900 rpm och 21 kn. vid 3.300 rpm. Detta med damask har jag läst en del om, Orrskär rekomenderar byte vart 7 år, så kostar det ca 40 tkr att få det gjort. så är det nog nått att hålla koll på. Jag har tittat på Powertrim assistans som kunde vara en lösning på att hålla henne på rätt köl vid körning i högre farter?? Förövrigt borde väl D.proppeller hjälpa till att stabilisera?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 12 Augusti , 2019 Min damask var minst 12 år innan jag bytte den, det var egentligen inget fel på den då heller, hade säkert hållit X-antal år till. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roem 2 Postad 12 Augusti , 2019 Brukar du behandla den med något påhösten när du har tagit upp båten?? Jag pratade med nån som om jag fattade honom rätt sprayade den med typ siliconspray?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 12 Augusti , 2019 Nej ser bara till att solen inte ligger på hela dagarna 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Simmalungt 3 Postad 13 Augusti , 2019 Min damask byttes 2004 och är fortfarande i bra skick och jag sprayar siliconspray varje vår. Om det gör nån nytta vet jag inte men det känns bra 😀 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roem 2 Postad 11 September , 2019 (redigerade) Hej! Fortsätter på en gammal tråd, den orrskären som jag hade tittat på , vart såld fortare än vad jag trodde, så nu har jag tittat på en annan. Men där är kassett och duk bortmonterat i samband med motorbyte för några år sedan, är det någon som har erfarenhet av en sådan konstruktion?? Redigerad 11 September , 2019 av Roem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 11 September , 2019 (redigerade) Har man byggt om akterspegeln? Redigerad 11 September , 2019 av Gelis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roem 2 Postad 11 September , 2019 Ja, han bytte motor för 12-15 år sen och då plastade han igen hålet, så att det passade direkt till ett 290 drev och en AQAD 41 motor, om jag förstod honom rätt. Han vill nog mena att det kan ha blivit lite hö gre ljudvolym vid de högre hastigheterna, annars skulle det inte vara nån skillnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 12 September , 2019 11 timmar sedan skrev Roem: Ja, han bytte motor för 12-15 år sen och då plastade han igen hålet, så att det passade direkt till ett 290 drev och en AQAD 41 motor, om jag förstod honom rätt. Han vill nog mena att det kan ha blivit lite hö gre ljudvolym vid de högre hastigheterna, annars skulle det inte vara nån skillnad. Borde ju rimligen vara överlägset kassetlösningen i det långa loppet. Om det är välgjort vill säga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vega1959 108 Postad 12 September , 2019 Vad väger en Orrskär? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roem 2 Postad 18 September , 2019 Vikten på en Orrskär 27. är omk. 2.500 kg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser