Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
ironsmile

Demontering av 270 drev

Rekommendera Poster

Hej.

Jag skall byta bälg på mitt 270 drev och jag har börjat demontera drevet.

Men jag förstår inte hur jag skall får ut skruv/bussning som håller uppe drevet på skölden.

Det finns en skåra som det ser ut att man skall skruva på men den rubbar sig inte. läste också att man kunde slå ut dem från insidan. Men detta förstår jag inte alls hur det skulle gå till, Tacksam för hjälp.

DSC_0105 (002).jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får trycka den inåt, kan sitta satan. En don i mässing eller liknande mjuk metall i något mindre diameter än tappen går åt. 

Du får absolut inte gå på med en ståldon då sväller tappen om det sitter lite fast och blir i princip omöjlig att få bort.

Man får vrida drevet max åt varje håll så får tappen plats att komma ut, som du visar på bilden.

Spåret är till för att kunna vrida tappen i rätt läge vid montering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Super tack!

Bara för att vara hundra klar med vad du menar.

Jag skall alltså försöka slå den med ett dom från utsidan  spåret finns (bilden visar) och inåt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Korrekt uppfattat, om drevet är max vridet så finns det precis plats för tappen att komma förbi styrhjälmen.

Ide att fylla låsskruvens hål med penetrerande olja, typ 5-56, och låta verka ett tag innan du ger dig på tappen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gelis:

Korrekt uppfattat, om drevet är max vridet så finns det precis plats för tappen att komma förbi styrhjälmen.

Ide att fylla låsskruvens hål med penetrerande olja, typ 5-56, och låta verka ett tag innan du ger dig på tappen.

 

Här passar det utmärkt att rekomendera en riktigt vass penetrerande olja som dessutom smörjer bättre, den heter Superlube. Svågern rekomenderade den (han driver eget i repbranschen, maskiner, sågverk mm) Osäker på var man hittar den men tror Swedol, Tess, Tools kan ha den. Inte dyr alls och rätt dryg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför alls ett rakt skruvmejselspår om man kan banka  rakt in med dorn utan minsta  skruvrotation?
(Som jag tolkar TS foto och Gelis svar ovan så handlar detta om en rund kraftig sprint som bör hamras höger ut i bilden? Att det ser ut som en försänkt skruvsskalle är missledande, inga gängor finns??)
Har kollat verkstadshandboken hos boatinfo.no/lib angående specialverktyg för 270-drev enlig fig 1 nedan. Vid hastig koll hittar jag inget specialverktyg för detta ändamål?


Själv hade jag nog sprejat massor av rostlösning typ 5-56 flera gånger, låtit detta verka timtals eller rentav dygn. Därefter valt lämplig handslägga och typ av dorn.
Som dorn hade jag valt lämplig bits hos min slagskruvmejsel (fig 2) och omväxlande ställt denna på med- respektive motrotation under hamrandet.
Den lilla vridningskraften hit&dit som därmed åstadkoms kan nog bidra till extra lirkande som gör att korrosionen släpper sitt grepp?
Bildkälla fig 1 boatinfo.no
  

DORN.vridn.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen till mejselspåret i tappen är bla för att kunna vrida på den när den är återmonterad för att kunna passa in urtaget i tappen som är till stoppskruven.

 

Sedan igen, inga hårda metaller i donet, om slagskruvmejsel kan svälla tappen är jag osäker på men ett ståldon gör det garanterat om tappen sitter fast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...