Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
marlon69

Selco 13' Select de Luxe + Evinrude -86 50 hk?????

Rekommendera Poster

Jag har en Selco 13' Select de Luxe lillebror till Selspeed. Min akterspegle är 42 cm hög.Motorfästet är 30 cm

post-8798-1394234415,4283_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är om detta går att få ihop? Tanken var att jag skulle slippa höja akterspeglen genom att köpa kort rigg. Kommer att lägga upp bild på akterspegeln snarast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, inga problem, rigglängden är ju från vinkeln i fästet till kavitationsplattan. Se bara till att bulta motorn och täta med typ sikaflex runt bulthålen. Det kan ju vara så också att du behöver höja motorn några cm för att plattan ska ligga i båtbottens förlängning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Akterspegeln är 42 cm hög och om jag hänger på Evinruden så kommer fästena väldigt långt ned. Hur långt ned vågar man sätta hålen? Har tänkt använda tätningsmaterial som nämndes här ovanför.Ska jag sätta de lägsta bult paret i hålen ovanför de avlånga?

post-8798-1394234415,494_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen, bulthålen bör/ska sitta ovan vattenlinjen (när båten ligger still i vattnet). Din båt är dubbelbottnat och bulthålen måste dessutom sitta en liten bit ovanför durken. Tror att hålen ovan de avlånga hamnar rätt, annars får du använda andra hål eller borra nya. Kom ihåg att hitta rätt höjd innan du borrar i båten. Gamla hål bör du täta med typ marin epoxi.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar. Jag var nere på båtklubben och tittade på båtar med nästan samma modell av Evinrude, en 50hk och en 60hk.Båda dessa hade nedre skruvhålet under vattenytan. Min akterspegel är i dagsläget hålfri förrutom de två hålen för selvlensende motorbronn som finns på denna modell och som på min bild har metallfästena som sitter runt planken (se bild) för att höja akterspegeln. Kanske har förra ägaren haft lång rigg. Ska ta bort det i vartfall.Akterspegel träbiten är i lite risigt skick ochj metall kanten sitter lite löst.Borde jag sätta dit en större träbit så att hela motorfästet får plats? Ska prov hänga den och se hur lågt jag hamnar. Verkar dock svårt att hämna över vattenytan med de nedra fästena. Om man tätar ordentligt i bulthålen, är det ändå inte att rekommendera?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...