Strmbrg 8 Postad 10 Augusti , 2019 Tre tankar från mig: 1 Drevsäck är krångligt om man har Penta-drev. Intaget sitter mycket lägre än pumpen och det betyder ett visst krånglande innan man får bort luften i kanalisationen mellan säck och pump, så att pumpen "får grepp på" vattnet. 2 Om man har ett slutet kylsystem i motorn, så är det ju bara att säkerställa glykolhalten för korrosions- och frysskydd. Dvs, för motorns slutna del så är glykol-vatten-pumpning via drevsäck eller liknande helt verkningslös. 3 Då återstår alltså att försöka konservera, dvs korrosionsskydda, det öppna sjövattensystemet. Det består av drevet, diverse gummislangar, en impellerpump i mässing, en värmeväxlare i mässing eller kanske koppar, limpor och knän i gjutjärn samt ett utlopp. När man har spolat runt glykolblandningen och tagit bort säcken - vad händer då? Det mesta av vätskan rinner ut, (förutom där det finns fickor, dvs U-formade delar av loppet) eftersom både in- och utlopp finns i nederdelen av den öppna slingan. -Vad var då vitsen med det hela? I stora delar av systemet blir det ju på sin höjd bara kvar en hinna från den runtpumpade vätskan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Droger 0 Postad 21 Augusti , 2019 Vad är problemet? Du har ju bytt sjövattnet mot glykolvattnet. Vad mer önskar du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alicia1 44 Postad 22 Augusti , 2019 Har inte märkt några problem. Kör med säck, går förvisso åt mycket glykol men det fungerar bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser