RillE 3 Postad 9 Augusti , 2019 För mig är det dags att avsluta båtsäsongen snart och börjar titta på enklare konservering av motor. Vad säger ni om drevsäcken D2? är det enkelt och funkar det? Eller hur gör ni? motorn är en mercruser 5,7 V8 (förgasare) med alfa gen2 drev. RillE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Promod 18 Postad 9 Augusti , 2019 (redigerade) Drevsäck funkar bra om man vill köra motorn på land, men till konservering är det diss från mig. Går åt onödigt mycket glykol. Jag använder med spolmuff med slang kopplad till en dunk som jag ställer på badbryggan. Redigerad 9 Augusti , 2019 av Promod Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 9 Augusti , 2019 30 minuter sedan skrev Promod: Drevsäck funkar bra om man vill köra motorn på land, men till konservering är det diss från mig. Går åt onödigt mycket glykol. Jag använder med spolmuff med slang kopplad till en dunk som jag ställer på badbryggan. Och jag häller innehållet från denna dunk i sjövattensilen, efter det att jag kört igenom motorn med trädgårdsslangen placerad i denna sil. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jens_Sthlm 27 Postad 9 Augusti , 2019 44 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Och jag häller innehållet från denna dunk i sjövattensilen, efter det att jag kört igenom motorn med trädgårdsslangen placerad i denna sil. Går inte din impeller torrt då? Impellern sitter väl innan sjövattenfiltret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 9 Augusti , 2019 1 timme sedan skrev Promod: Drevsäck funkar bra om man vill köra motorn på land, men till konservering är det diss från mig. Går åt onödigt mycket glykol. Jag använder med spolmuff med slang kopplad till en dunk som jag ställer på badbryggan. Haft utombordare till förra året. Konserverade med drevsäck första säsongen med inombordare och kommer dissa den i år och göra som Promod då det går åt stora mängder glykol till säck/tunna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 9 Augusti , 2019 (redigerade) 34 minuter sedan skrev Jens_Sthlm: Går inte din impeller torrt då? Impellern sitter väl innan sjövattenfiltret. Tack för pepåkandet! Jo det gör den. Jag tänkte mig ju hur det var i förra båten, nu kopplar jag loss slangen på pumpens sugsida och anluter en annan slang dit som ömsom kopplas till trädgårdsslagen, ömsom till en stor tratt, i vilken jag häller glykolblandningen. Sedan har jag en badbalja för spädbarn under drevet för att fånga upp glykolblandningen som återanvändas. Visst är det en del jox med detta, men kanske var det @bhemac eller någon annan som hade en elektrisk pump som läktrade tillbaka blandningen, kanske omständigt men sparade ryggen. Redigerad 9 Augusti , 2019 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RillE 3 Postad 9 Augusti , 2019 (redigerade) 1 timme sedan skrev Georg_Ohm: Sedan har jag en badbalja för spädbarn under drevet för att fånga upp glykolblandningen som återanvändas. Visst är det en del jox med detta, men kanske var det @bhemac eller någon annan som hade en elektrisk pump som läktrade tillbaka blandningen, Lite som jag gjorde i höstas, barnpol med en dränkpump i som pumpade och muffar till det, en massa meck och mycket glykol😠. Men då alfa drevet spottar tillbaka kylvattnet lite över allt så kanske man måste göra så, suck🤬 Redigerad 9 Augusti , 2019 av RillE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 718 Postad 9 Augusti , 2019 3 timmar sedan skrev RillE-d: För mig är det dags att avsluta båtsäsongen snart och börjar titta på enklare konservering av motor. Vad säger ni om drevsäcken D2? är det enkelt och funkar det? Eller hur gör ni? motorn är en mercruser 5,7 V8 (förgasare) med alfa gen2 drev. RillE "Hitt!" Konserverar ett antal "drevmotorer" åt oss själva och åt andra på det viset, plus några utombordare, varje år. Lätt som en plätt, behöver inga medhjälpare, inget av-och-påmonterande av slangar. Eftersom drevsäcken späds ut med det kylvatten som ligger kvar i sjövattensystemet/motorn behöver man hålla koll på "alkoholhalten i groggen". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StyrmanKarlsson 175 Postad 9 Augusti , 2019 (redigerade) 4 timmar sedan skrev Jens_Sthlm: Går inte din impeller torrt då? Impellern sitter väl innan sjövattenfiltret. Inte på min båt. Intag, sjövattenfilter, sjövattenpump. Redigerad 9 Augusti , 2019 av StyrmanKarlsson Felstavat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser