mabe542 1 Postad 16 Juni , 2005 När jag rev ner elsystemet hade jag lite eld i baken och rev utan att skriva ner hur diesel och vattenmätarna var inkopplade. Har sökt lite på nätet men hittar inget kopplingsschema. Mätarna vi har är volvo penta/vdo typ lite äldre. Någon som vet hur de ska kopplas eller har ett elschema? Hoppas värmen består! /Maria Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Maste Postad 16 Juni , 2005 Hej Maria. Ja, det gäller att inte ha för bråttom. De flesta bränslemätare fungerar på så sätt, att när du slår till din tändningsnyckel får mätaren plus på en av kontakterna på baksidan. Den andra kontakten på baksidan av mätaren är ansluten med en kabel som går till det som kallas tankarmaturen. Tankarmaturen är i princip ett variabelt motstånd som sitter i bränsletanken och ger olika resistans beroende på var det står (d.v.s. hur mycket som finns i tanken). Är dessa kablar anslutna och du har batterispänning fram till mätaren bör det fungera, om det gjorde det innan. Med vattenmätaren antar jag att du menar temperaturmätaren för motorn. Det är samma sak med denna, batterispänning till en kontakt på mätaren och en kabel från andra kontakten och till en givare som sitter någonstans på kylsystemet på motorn. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mabe542 1 Postad 16 Juni , 2005 Nix, menar tankmätaren till vattentanken. Förklarade lite illa ser jag nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Maste Postad 17 Juni , 2005 Jo, men visst. Skulle tro att mätaren i vattentanken fungerar ungefär som mätaren i dieseltanken, d.v.s. en flottör som påverkar ett motstånd som via en kabel påverkar en mätare. Felsök här på samma vis som på dieseltanken. Du får kolla också så du inte har kopplat fel, försök lura ut var du har ändarna på respektive kablar till diesel och vattentank. Till detta behöver du ett universalinstrument men det går säkert också att utföra med en provlampa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser