Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
perrep

Noen som kjenner denne båten ?????????

Rekommendera Poster

det skal være en HYDRA men kan ikke finne noe info.om dn noe sted,den er 6,88 lang gammel (klassisk) skrogfasong,flat bunn,gjør 30 knop med 165 mercruiser,rak 6a.med ALFA drev Den skal være norskbygd på 70 tallet.

post-10884-1394234415,2792_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja her har jeg tydligvis en unik båt,ingen har sett maken og ingen har hørt om den. det blir gøy og sette inn salgsannonse på den. BÅT SOM INGEN HAR SELGES ! VIL DU HA NOE SOM IKKE MEDEL SVENSON KJØRER RUNDT MED;KJØP DENNE !!!!!!!!!!! Du kan lage mange morsomme situasjoner på tappen og bryggan med denne,hvordan båt ? du får 100 spenn hvis du tipper riktig merke ,du kan bli rik av slikt... :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hei - Hydra 21 DC ble til over en kopp kaffe på Veierland i Oslofjorden av en del dykkervenner og den ble tegnet av kjent konstruktør, Cecil Stephansen; en av dykkervennene er min, nå avdøde, svigerfar.

Pluggen og formen ble laget i svigerfars garasje dvs garasjen til Klaveness Skofabrikk i Sandefjord (nå i Porto). Etter hvert som pluggen begynte å ta form ble stemningen høy for den så svært lekker ut. Derimot var ikke pluggen spesielt kraftig så den ble litt svai i bunnen akterut hvor den var opplagret. Mange hoder tenkte for å løse problemet og løsningen ble dom følger. 

En scene-kunstner (lager senefigurer osv til teater) i familien ble kontaktet for å ta en rask opp- sparkling av pluggen for så å støpe formen. Han blandet gips og sløydlim og sparklet og laminerte med papir og så fikk de en billakkerer til å orden med finpuss og lakkering. Formen ble støpt umiddelbart etter dette. Det viste seg imidlertid at akterdelen av v-bunnen alikevell ble litt svai  (om  en sikter langs bunnen fra akter). Dette er antagelig årsaken til båtens spesielle egenskaper; den planet med 9 knop og gikk svært godt i sjøen. Dette resulterte i dannelsen av firmaet Hydra Systems i Drøbak. Litt etter etableringen skulle marinens dykkerskole ha nye båter til marinejegerne og de testet alt som var på markede og Hydra overgikk de andre overlegent.

Et par år etterpå hadde forsvaret "Forsvarets dag" i Tønsberg og Hydraen med marinejegere ble demonstrert på havnen.  Det ble innledet på høyttalerne med: "Dette ser jo ut som en vanlig båt, men...." og de gjorde en halsbrekkende oppvisning hvor båtens egenskaper ble tynet til det ytterste og med stor applaus. 

Nå var det imidlertid slik at de fleste i gjengen rundt Hydra vat ikke akkurat A4 og svigerfar trakk seg ut ved å overlate aksjene til de andre mot en komplett båt som han hadde stor glede av i mange år.

Han var jo skomaker og skoprodusent eller mao "Skomakeren ble ved sin lest".

 

Mvh Leif Johnny Jensen  -  seilejensen@gmail.com

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev pseudonym:

En 15 år gammal tråd, bra upphämtning! 👍😂

Måste vara någon form av rekord?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kane:
6 timmar sedan skrev pseudonym:

En 15 år gammal tråd, bra upphämtning! 👍😂

Måste vara någon form av rekord?

Men ett intressant svar tycker jag det var.

Alltid roligt med information, fast tyvärr är jag dålig på at minnas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hei - Hydra 21 DC ble til over en kopp kaffe på Veierland i Oslofjorden av en del dykkervenner og den ble tegnet av kjent konstruktør, Cecil Stephansen; en av dykkervennene er min, nå avdøde, svigerfar.

Pluggen og formen ble laget i svigerfars garasje dvs garasjen til Klaveness Skofabrikk i Sandefjord (nå i Porto). Etter hvert som pluggen begynte å ta form ble stemningen høy for den så svært lekker ut. Derimot var ikke pluggen spesielt kraftig så den ble litt svai i bunnen akterut hvor den var opplagret. Mange hoder tenkte for å løse problemet og løsningen ble dom følger. 

En scene-kunstner (lager senefigurer osv til teater) i familien ble kontaktet for å ta en rask opp- sparkling av pluggen for så å støpe formen. Han blandet gips og sløydlim og sparklet og laminerte med papir og så fikk de en billakkerer til å orden med finpuss og lakkering. Formen ble støpt umiddelbart etter dette. Det viste seg imidlertid at akterdelen av v-bunnen alikevell ble litt svai  (om  en sikter langs bunnen fra akter). Dette er antagelig årsaken til båtens spesielle egenskaper; den planet med 9 knop og gikk svært godt i sjøen. Dette resulterte i dannelsen av firmaet Hydra Systems i Drøbak. Litt etter etableringen skulle marinens dykkerskole ha nye båter til marinejegerne og de testet alt som var på markede og Hydra overgikk de andre overlegent.

Et par år etterpå hadde forsvaret "Forsvarets dag" i Tønsberg og Hydraen med marinejegere ble demonstrert på havnen.  Det ble innledet på høyttalerne med: "Dette ser jo ut som en vanlig båt, men...." og de gjorde en halsbrekkende oppvisning hvor båtens egenskaper ble tynet til det ytterste og med stor applaus. 

Nå var det imidlertid slik at de fleste i gjengen rundt Hydra var ikke akkurat A4 og svigerfar trakk seg ut ved å overlate aksjene til de andre mot en komplett båt som han hadde stor glede av i mange år.

Han var jo skomaker og skoprodusent eller mao "Skomakeren ble ved sin lest".

 

Se vedlagte reklameutsnitt.

 

Mvh Leif Johnny Jensen  -  seilejensen@gmail.com

 

Hydra_02.jpg

Hydra.jpg

Redigerad av LeifJJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja nu vet vi verkligen hur det låg till....... Men kul info!😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...