Andreas-med-JofaSting 0 Postad 6 Augusti , 2019 (redigerade) Hej! Jofan (1977) är såld och ersatt av en Flipper 470 GT (1980), en klar uppgradering. Flippern har en automatisk länspump som sitter i bakre stuvfacket på en golvyta 7-10 cm under durken man står på. Denna golvyta är enligt min bedömning inte ytterskrovet. Pumpen har en utslang, men ingen ytterligare inslang som går ner. Den suger alltså upp det vattnet som samlas på plats. Min fråga är: Vad finns mellan den här "länsnivån" och ytterskrovet? Finns det risk för att vatten samlas därnere med tiden (problemet Jofan hade)? Är det kanske att rekommendera att installera ett avtappningshål längs bak i skrovet? Tack på förhand för kloka und kunniga tankar! Redigerad 6 Augusti , 2019 av Andreas-med-JofaSting Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pilletant447 71 Postad 6 Augusti , 2019 Kan vara svinkölen. Hade en större Flipper (535Gt fame) tror hålet var under den fasta tanken på min, men är inte säker eftersom det var år sedan jag sålde den. Där kunde det samlas vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andreas-med-JofaSting 0 Postad 8 Augusti , 2019 (redigerade) Tack, då har jag i alla fall ett namn. Wikipedia förklarar namnet: https://sv.wikipedia.org/wiki/Kölsvin Om länsnivån nu inte är nedersta nivån i båten (= kölen), är då ett avtappningshål att rekommendera? Finns det risker med ett sådant (utöver att man glömmer täta det innan sjösättning)? Redigerad 8 Augusti , 2019 av Andreas-med-JofaSting Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 8 Augusti , 2019 Många båtar har en sådan, kallad dyvika, längst ned för att kunna få ur allt (det mesta i alla fall...) vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pilletant447 71 Postad 8 Augusti , 2019 Ok heter det dyvika inte svinköl vad sitter den sistnämnda då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 8 Augusti , 2019 2 timmar sedan skrev Pilletant447: Ok heter det dyvika inte svinköl vad sitter den sistnämnda då? Svinköl? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pilletant447 71 Postad 8 Augusti , 2019 4 minuter sedan skrev Kane: Svinköl? Ja jag hörde det ordet från ägaren innan mig på min nu sålda båt. Och att det var där som överflödigt vatten kom in och samlades, vilket man var tvungen att pumpa ut efter varje säsong (rörde sig om några liter). Så var är svinkölen då på båten?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 8 Augusti , 2019 Just nu skrev Pilletant447: Ja jag hörde det ordet från ägaren innan mig på min nu sålda båt. Och att det var där som överflödigt vatten kom in och samlades, vilket man var tvungen att pumpa ut efter varje säsong (rörde sig om några liter). Så var är svinkölen då på båten?? Ja, du får väl googla lite på det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pilletant447 71 Postad 8 Augusti , 2019 1 minut sedan skrev Kane: Ja, du får väl googla lite på det. Hmm👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 648 Postad 8 Augusti , 2019 (redigerade) 29 minuter sedan skrev Pilletant447: Ja jag hörde det ordet från ägaren innan mig på min nu sålda båt. Och att det var där som överflödigt vatten kom in och samlades, vilket man var tvungen att pumpa ut efter varje säsong (rörde sig om några liter). Så var är svinkölen då på båten?? Tror det skall vara "kölsvin". Det är svinet under durken, kaptenen är svinet ovanpå durken. Nej, skämt åsido. Man menar med detta oftast lägsta utrymmet på kölens insida (eller ytterskrovet, om man nu inte har ens en antydan till köl), och det är här vatten från olika håll samlas, och lämpligt ställe för en länspump att suga ifrån. Vill minnas att det egentligen inte var utrymmet som hette Kölsvin från början, men numera är det oftast så ordet används. Dyvika är en typ av plugg som man kan ta bort för att t ex dränera ut vatten efter upptagning (men helst inte förrän dess). Som sagt, det var nog inget ont menat att du skulle Googla. Enbart av omtanke. Redigerad 8 Augusti , 2019 av IngemarE 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pilletant447 71 Postad 8 Augusti , 2019 (redigerade) 27 minuter sedan skrev IngemarE: Tror det skall vara "kölsvin". Det är svinet under durken, kaptenen är svinet ovanpå durken. Nej, skämt åsido. Man menar med detta oftast lägsta utrymmet på kölens insida (eller ytterskrovet, om man nu inte har ens en antydan till köl), och det är här vatten från olika håll samlas, och lämpligt ställe för en länspump att suga ifrån. Vill minnas att det egentligen inte var utrymmet som hette Kölsvin från början, men numera är det oftast så ordet används. Dyvika är en typ av plugg som man kan ta bort för att t ex dränera ut vatten efter upptagning (men helst inte förrän dess). Som sagt, det var nog inget ont menat att du skulle Googla. Enbart av omtanke. Hahaha Bra förklarat så till o med jag förstod👍. Ok då lärde man sig nåt nytt för en gång skull. Kölsvin har jag hört förr (= jag var barn då) men trodde att man fäste ett svin i kölen för barlastvikt om det var kaptenen eller ej vet jag inte Nej jag tog inte illa upp. Trodde bara att Kane kunde svaret? Redigerad 8 Augusti , 2019 av Pilletant447 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 9 Augusti , 2019 11 timmar sedan skrev Pilletant447: Nej jag tog inte illa upp. Trodde bara att Kane kunde svaret? Ja, ordet kölsvin hade jag koll på men inte ditt nyuppfunna ord svinköl.......😎 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andreas-med-JofaSting 0 Postad 9 Augusti , 2019 Kölsvin alltså. Tack! "Svinet under durken"... 🤣 Visst skulle det vara smart att ha länspumpen direkt på kölsvinet. I min Flipper verkar länsnivån inte vara längs ner i skrovet. Svårt att vara 100pro på det. Hade hoppas att någon här kanske vet... verkar inte finnas några ritningar på webben för att kolla upp detta. I alla fall måste vattnet som länspumpen inte tar hand om bort, senast till vinterförvaring. Installera dyvika eller använda slang? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cetex 41 Postad 9 Augusti , 2019 (redigerade) Jag tycker det känns läskigt med hål i botten sådär så jag plastade igen hålet efter vår dyvika när jag ändå lappade kölen.. Man får ju ändå inte ut exakt allt vatten när man skruvar ur den där då den tenderar att sitta på sidan av kölen, och skulle man sätta den längst ner i botten så riskerar man väl att dyvikan slits bort om man kör på något om det är den som är lägsta punkten.. Plasten som brons/mässingsdyvikan var fastskruvad i var efter 30-40år murken (har säkert varit kasst tätad / har väl fryst / sprängverkan o.s.v om vartannat så dyvikan kunde enkelt brytas loss med en skruvmejsel... Har man en bra lösning för att suga ur så läre det ju vara minst lika bra, antagligen bättre än ännu ett hål. Alla andra bottenhål har ju en ventil på sig så man kan stänga, men åker dyvika-pluggen ur så finns det ju ingenting att stänga med. Jag läste någonstans att utrymmet egentligen heter kölskrap eller om det var kölskarp, det är själva utrymmet. Kölsvinet är nån slags invändig förstärkning av kölen. Fast i vardagligt tal så säger väldigt många, i princip alla kölsvin när de egentligen menar kölskrap/kölskarp. Redigerad 9 Augusti , 2019 av cetex Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 9 Augusti , 2019 4 minuter sedan skrev cetex: Jag läste någonstans att utrymmet egentligen heter kölskrap eller om det var kölskarp, det är själva utrymmet. Kölsvinet är nån slags invändig förstärkning av kölen. Fast i vardagligt tal så säger väldigt många, i princip alla kölsvin när de egentligen menar kölskrap/kölskarp. Enligt Wikipedia; "Kölsvin är en längsgående balk eller planka i en båt eller ett fartyg; den kan vara gjord av trä, järn eller stål. Kölsvinsbalken eller plankan är fäst invändigt ovanpå bottenstockar med genomgående bultar genom kölen; dess uppgift är att förstärka skrovet." Den stora segelbåtstillverkaren har en annan (mer i linje med de flesta båtägares) definition/beskrivning i sina råd om båtköp; "Finns det ett ordentligt kölsvin, som inte är för grunt och inte för djupt? Ett för grunt kölsvin kan inte samla upp eventuellt slagvatten och ett för djupt blir svårt att hålla rent. Finns det en dyvika i kölsvinet? Dyvikan är en dräneringsplugg som kan användas för att spola rent under durkarna vid vinterförvaring och för att låta spolvattnet rinna direkt ut ur kölsvinet." Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser