ingen_alls 0 Postad 4 Augusti , 2019 Hej, Ny på forumet och är i slutspurten med att införskaffa en day cruiser i "7 meters-klassen". Har kollat på både Askeladden C65 cruiser samt Uttern D70. Någon som har erfarenhet av någon av dessa modeller? Fördelar och nackdelar? Har också kollat på att direkt-importera från Polen där båda dessa båtar byggs, i Polen finns dessa modeller under nya varumärken och modellbetäckningar men ska vara producerade i samma fabrik som båtarna för den svenska marknaden. Någon som har erfarenhet av polska båtar? I Polen byter båtarna namn till Parker 690 Day Cruiser samt Quicksilver Active 755 Cruiser. Någon som har erfarenhet av dessa båtar? Vet att det skiljer en del när det kommer till färgval på skrov, kuddar osv. men utöver detta verkar det vara en exakt likadan båt. Sist men inte minst, någon som har importerat från Polen och kan ge lite tips och fallgropar att undvika? Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
en_finne_igen 4 Postad 4 Augusti , 2019 Hej! Ber ursäkta på förhand, svenska är inte mitt första språk... Men åtog att registrera mig till forumet för att kunna svara ändå, hoppas jag kan vara av hjälp: Vi precis funderade mellan Uttern/QS och Askeladden/Parker i fjol. Samt Finnmaster, alla i 7-8 meters dc-klass. Så det var T7, T8, D70, D77 osv. som alla var på vår lista. Slutligen gick vi med Quicksilver 805 Activ Cruiser. Samma båt som Uttern D77 men det blev över 10.000 euro billigare tills slut, nästan full utrustad. Ja det finns skillnader i utrustningen, t.ex. golvet är teaklaminat i Uttern och syntetisk Flexiteak i QS om man bara betalar extra över standard-glasfiber i den sistnämnda (själv gillar jag Flexiteak bättre över laminat). Och cockpit bord i QS är hemskt fult vit plast och det inte ens går att uppgradera det till bättre via Quicksilvers utrustningslista, men man kan beställa Utterns teakbord från Uttern-återförsäljare - precis vad som vi gjorde - för 500 euro. Båten sjösättes i maj och nu har vi kört den ca. 30 timmar och stannat 13 natt, vår familj av 4 + hund. Vi är jättenöjda - båten kör bra, känns trygg och stabil, har många fiffiga lösningar med dess utrymme. Det märks ju här och där att den är av lite sämre kvalitet än Finnmaster T8 - men de är pyttelilla saker såsom hårdare madrasser osv., inte ens ”fit” men ”finish” - frågor. Själv gillar jag dock Verado V8 bättre över Yamaha. Så när skrovet, utrymme och motor är bra i QS och det har inte varit en fel eller brist i byggnadskvalitet - och prisskillnaden till T8 blev över 20 tusen euro enligt de offerter jag lyckades få - kan man väl vara nöjd. Så även om jag kan inte kommentera på sjumetersbåtar från personlig erfarenhet, eller på att köpa direkt från Poland eftersom vi köpte lokalt, kan jag ge tummar upp för QS. Jättebra pris/kvalitet. Dock kan jag inte kommentera på svenska marknader för begagnade båtar och vad som händer när du vill sälja: uppskattar man Uttern över QS så att man förlorar då? Har ingen aning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ingen_alls 0 Postad 5 Augusti , 2019 13 timmar sedan skrev en_finne_igen: Hej! Ber ursäkta på förhand, svenska är inte mitt första språk... Men åtog att registrera mig till forumet för att kunna svara ändå, hoppas jag kan vara av hjälp: Vi precis funderade mellan Uttern/QS och Askeladden/Parker i fjol. Samt Finnmaster, alla i 7-8 meters dc-klass. Så det var T7, T8, D70, D77 osv. som alla var på vår lista. Slutligen gick vi med Quicksilver 805 Activ Cruiser. Samma båt som Uttern D77 men det blev över 10.000 euro billigare tills slut, nästan full utrustad. Ja det finns skillnader i utrustningen, t.ex. golvet är teaklaminat i Uttern och syntetisk Flexiteak i QS om man bara betalar extra över standard-glasfiber i den sistnämnda (själv gillar jag Flexiteak bättre över laminat). Och cockpit bord i QS är hemskt fult vit plast och det inte ens går att uppgradera det till bättre via Quicksilvers utrustningslista, men man kan beställa Utterns teakbord från Uttern-återförsäljare - precis vad som vi gjorde - för 500 euro. Båten sjösättes i maj och nu har vi kört den ca. 30 timmar och stannat 13 natt, vår familj av 4 + hund. Vi är jättenöjda - båten kör bra, känns trygg och stabil, har många fiffiga lösningar med dess utrymme. Det märks ju här och där att den är av lite sämre kvalitet än Finnmaster T8 - men de är pyttelilla saker såsom hårdare madrasser osv., inte ens ”fit” men ”finish” - frågor. Själv gillar jag dock Verado V8 bättre över Yamaha. Så när skrovet, utrymme och motor är bra i QS och det har inte varit en fel eller brist i byggnadskvalitet - och prisskillnaden till T8 blev över 20 tusen euro enligt de offerter jag lyckades få - kan man väl vara nöjd. Så även om jag kan inte kommentera på sjumetersbåtar från personlig erfarenhet, eller på att köpa direkt från Poland eftersom vi köpte lokalt, kan jag ge tummar upp för QS. Jättebra pris/kvalitet. Dock kan jag inte kommentera på svenska marknader för begagnade båtar och vad som händer när du vill sälja: uppskattar man Uttern över QS så att man förlorar då? Har ingen aning. Tusen tack för ett utförligt svar, precis vad jag var ute efter. Din båt ät ju ganska mycket större men förhoppningsvis håller kvaliteten samma standard över hela linjen. Tror att detta fick mig att fatta ett bra beslut. Tusen tack för hjälpen och ha en trevlig sommar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JoeCole1981 0 Postad 12 Maj , 2020 Hi guys Thanks for the above information about the boats. Can someone tell me where to search/ contact in Poland to find a Quicksilver Boat. I am desperate trying to find a Quicksilver 755 Cruiser. So is it correct that, Parker = Askeladden Quicksilver = Uttern Hope you can help me about my questions :-) Thanks and have a nice summer :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
en_finne_igen 4 Postad 16 Maj , 2020 Yes, that’s correct: Uttern = Quicksilver, Askeladden = Parker. I wouldn’t import from Poland, but Germany. The price quotes you’ll get from the biggest retailers in Germany are very, very competetive because of the volume (I presume Bootcenter Kiel sells like a hundred Quicksilvers a year) and the transportation costs will be lower (depending on where you live of course). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JoeCole1981 0 Postad 20 Maj , 2020 (redigerade) Okay, thanks 🙂 Good point with Germany and transport. I will check out Kiel Bootcenter 🙂 Do you know if there is a Quicksilver of the Uttern D70 (Not D77). Have a nice summer Redigerad 20 Maj , 2020 av JoeCole1981 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser