Wallenjr 0 Postad 4 Augusti , 2019 Tja. Min 3 cylindriga Johnson 60 hk från sent 80- tal vill inte starta. Understa cylindern är full med bensin vilket gör att vevhuset och startmotorn inte orkar starta motorn. Har tömt cylindern men det är något som läcker in. Hittar inte vad. Hjälp!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 4 Augusti , 2019 (redigerade) Jag skulle ta bort tändstiftet från den cylindern och prova att starta med de två andra. Hur det än går så får du ledtrådar till vidare felsökning. Redigerad 4 Augusti , 2019 av Baxlaget Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 4 Augusti , 2019 Kolla membranet i soppapumpen 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wallenjr 0 Postad 6 Augusti , 2019 2019-08-04 vid 19:03 skrev Gelis: Kolla membranet i soppapumpen Tror du inte att det in vara något mer. Eftersom det läcker ut bensin till chassit och ner vid propellern någonstans vid någon förgasare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 6 Augusti , 2019 Är det hål i membranet på "rätt" ställe så rinner soppan rakt in i vevhuset när du pumpar med blåsan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bernte-AQ 44 Postad 6 Augusti , 2019 Det låter som det skulle kunna vara en flottör som inte stänger så det rinner från förgasaren in i cylindern. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 6 Augusti , 2019 (redigerade) I bara en cylinder?. Förgasaren på en tvåtaktare (antar jag att det är) har ingen direktförbindelse med cylindrarna utan insuget går till vevhuset. Därför verkar det märkligt att endast en cylinder fylls. Kan du konfirmera att så är fallet samt att det är en tvåtaktare Wallenjr? Redigerad 6 Augusti , 2019 av Baxlaget Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 716 Postad 6 Augusti , 2019 (redigerade) Skulle gissa på bensinpumpens membran. Trecylindriga (och de flesta andra tvåtaktare) Johnson / Evinrude har en bensinpump som fungerar med tryckvariationerna i vevhusen, tvåtaktare har ju separata vevhus för varje cylinder. Går det hål på membranet så pumpar man in bensin i vevhuset och cylindern genom bensinpumpen när man klämmer på blåsan på slangen. Om motorn är från sent åttiotal och bensinpumpen likaså kan det ju vara möjligt att membranet har sett sina bästa dagar under de tre decennier som förflutit. Bilden är tagen från verkstadsmanualen för Evinrude / Johnson 9 - 220 hp 1970 - 1990 (ungefär) När vevhuset fylls med bensin så rinner överflödet ut i förgasarhalsen och läcker sedan ut under förgasaren. En flödande förgasare kan också vara skyldig, då är det bara att skruva loss den och beställa en renoveringssats med ny flottörnål och packningar. Den som samtidigt inte renoverar de andra två förgasarna har inte min förståelse, hela settet måste bort för att komma åt den nedersta... Redigerad 6 Augusti , 2019 av Faderullan 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wallenjr 0 Postad 6 Augusti , 2019 1 timme sedan skrev Faderullan: Skulle gissa på bensinpumpens membran. Trecylindriga (och de flesta andra tvåtaktare) Johnson / Evinrude har en bensinpump som fungerar med tryckvariationerna i vevhusen, tvåtaktare har ju separata vevhus för varje cylinder. Går det hål på membranet så pumpar man in bensin i vevhuset och cylindern genom bensinpumpen när man klämmer på blåsan på slangen. Om motorn är från sent åttiotal och bensinpumpen likaså kan det ju vara möjligt att membranet har sett sina bästa dagar under de tre decennier som förflutit. Bilden är tagen från verkstadsmanualen för Evinrude / Johnson 9 - 220 hp 1970 - 1990 (ungefär) När vevhuset fylls med bensin så rinner överflödet ut i förgasarhalsen och läcker sedan ut under förgasaren. En flödande förgasare kan också vara skyldig, då är det bara att skruva loss den och beställa en renoveringssats med ny flottörnål och packningar. Den som samtidigt inte renoverar de andra två förgasarna har inte min förståelse, hela settet måste bort för att komma åt den nedersta... Vet du något bra ställe/hemsida som säljer ett sjysst renoveringskit Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 6 Augusti , 2019 10 minuter sedan skrev Wallenjr: Vet du något bra ställe/hemsida som säljer ett sjysst renoveringskit Ska du köpa nytt innan du vet vad som är felet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eile 74 Postad 7 Augusti , 2019 Pumpmembran är väl något man alltid har ett extra med i båten, helsats membran+oringar kostar ofta under hundringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 7 Augusti , 2019 Utgår från 1988: https://www.boats.net/catalog/johnson/outboard-by-year/1988/j60elccr/fuel-pump Med reservation: Membranet borde vara detta: https://www.skruvat.se/batdelar/Membran-P252706.aspx och detta den kompletta repsatsen: https://www.skruvat.se/batdelar/Membran-P354434.aspx 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 7 Augusti , 2019 18 timmar sedan skrev Faderullan: Skulle gissa på bensinpumpens membran. Trecylindriga (och de flesta andra tvåtaktare) Johnson / Evinrude har en bensinpump som fungerar med tryckvariationerna i vevhusen, tvåtaktare har ju separata vevhus för varje cylinder. Går det hål på membranet så pumpar man in bensin i vevhuset och cylindern genom bensinpumpen när man klämmer på blåsan på slangen. Om motorn är från sent åttiotal och bensinpumpen likaså kan det ju vara möjligt att membranet har sett sina bästa dagar under de tre decennier som förflutit. Bilden är tagen från verkstadsmanualen för Evinrude / Johnson 9 - 220 hp 1970 - 1990 (ungefär) När vevhuset fylls med bensin så rinner överflödet ut i förgasarhalsen och läcker sedan ut under förgasaren. En flödande förgasare kan också vara skyldig, då är det bara att skruva loss den och beställa en renoveringssats med ny flottörnål och packningar. Den som samtidigt inte renoverar de andra två förgasarna har inte min förståelse, hela settet måste bort för att komma åt den nedersta... Konstigt i en manual till OMC att tank. slang och koppling på denna är Mercury, men det kanske en Seloc där bilderna mer är generella principskisser 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wallenjr 0 Postad 7 Augusti , 2019 22 timmar sedan skrev Baxlaget: Ska du köpa nytt innan du vet vad som är felet? Min felsökning hade samma resultat som du beskrev så tänker att det är bra att ha grejerna hemma när jag ska plocka isär. Annars får jag väll lämna tillbaka Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser