Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
drm4rtin

Rätt pris

Rekommendera Poster

Är på jakt efter en 4-taktare på runt 25-30 hk. Men det verkar ju vara helt hutlösa priser på begagnatmarknaden. Vilka tumregler finns? Vad bör jag t.ex. betala för en 5 år gammal 4-takt med 25 hk? (Börja nu för guds skull inte att surfa in på blocket å kolla vad dom tar, utan vilka priser som kan vara rimliga) /Trollar'n

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är fel årstid att handla sådana grejor till rätt pris. Antingen handlar du till överpris nu, eller så väntar du till hösten och köper till rätt pris... Så är det, och gäller alla säsongs betonade produkter. (Precis som du skrev, blocket är hemskt att handla på, överpris på det mesta. Alla kollar ju vad de andra tar innan de prissätter sitt eget)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Jocke

Och hur vet du att det är hutlösa priser ..... Det råder marknadspriser . Är det konstigt !!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har helt rätt... Men när efterfrågan ökar gör priserna detsamma! Med andra ord är priserna lite högre nu än mitt på vintern... Båtar, hojjar, cabbar mm...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En fyrtakatre e dyr, det e sånt man får ta, dom var dyra i inköp, och dom är fortfarande dyra, vill du ha nåt billigare kolla efter tvåtakatre, dock jag tror inte du kan ändra en hel marknad tyvärr...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur vet jag att det är hutlösa priser? En stackare i Husum vill sälja sin 92:a (2takt) Yamaha (autolube) 30hk för 20000:-!!! EXAKT likadan motor (som dessutom ser fräschare ut på bild) finns i närheten av knutby för 15000:- Jag undrar vad jag får för dom där 5000:- extra hos honom i Husum?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror debatten spårade ur redan från början, min egentliga fråga var ju [KUR]Vilka tumregler finns? Vad bör jag t.ex. betala för en 5 år gammal 4-takt med 25 hk? VAD ÄR ETT RIMLIGT PRIS?[/KUR] Det är kanske där vi ska börja om... Men det är kul att folk svarar ändå!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jocke

Tumregeln är !!! -Efterfrågan ... -Tillgång... -Avstånd till varan ... -Köparens iver....osv Med andra ord: Rätt produkt till ett pris som någon vill betala och nära tillgång ... (objetivt) Har man pengar så lägger man inte ner dyrbar tid på att flacka runt och ¨kanske¨ spara en slant.... ( oj ! potatisen kostar bara 4.90kg ...fem mil bort !!!!!!!!! -Så, du ska nog inte söka svar på vad motorn bör kosta utan bestämm dig för en rimlighetsfaktor och jobba utifrån den !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

GODDAG YXSKAFT! Dräller av svar men inget vettigt. Låt mig ge ett exempel... Ska man köpa bil finns det listpriser typ Modell, utrustn. antal mil etc. så bör den betinga ett värde av x-antal kronor. Vad jag undrade var om någon kände till något liknande. Men detta forum kanske är fel forum för att söka svaret på?! (No hard feelings...)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

GODDAG YXSKAFT på dig själv, annars så är det bra tack! Handlarna har väl precis som bilhandlare en grön liten bok som de tittar i när det är dags att byta in snurran. Men den är inte till för oss köpare, så vi får vackert sitta där och ta det pris som bjuds om man nu inte säljer den privat förståss. Att som lekman bedöma en motors pris är samma sak som att fråga HUR LÅNGT ÄR ETT SNÖRE? Då det oftast inte finns någon timtidmätare på en utombordare utan man får lita till säljarens garantier på att motorn absolut inte har gått mer är si och så många timmar, så blir det ofta en chansning på nyförvärvet. Man kan ju värdera en motor på olika sätt. En motor som ser ut att vara i originallack med lite skavmärken och ren under kåpan kan vara ett bra köp till det begärda priset, medan en motor som är omlackad på både ut och insida kanske man borde vara lite mer försiktig mot att lägga pengarna på, speciellt om köparen garanterar att den inte har gått mer är 500 timmar! Sedan när man handlar privat så ska man vara väldigt vaksam på om motorn står i något förråd eller om den hänger bak på båten (med tanke på om den kan vara stulen) Jag köpte nu till denna säsongen helt ny snurra, inte så att den gamla var gammal, nej den förra var från 2000, men jag ville byta upp mig två hästar. Och då ansåg jag att en ny var det bästa för mig. /Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jahaja blev det en vallack å en arab? Eller kanske en nordsvensk och en ardenner? Vi får hoppas på det sistnämnda eftersom dom hästarna är lite starkare. Nä tack ska ni ha för svaren. Styvt 20 laxar blir väl vad man får böta för en 5 år gammal 25-a 4-takt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...