Olleman82 113 Postad 3 Augusti , 2019 Tittar på lite olika flybridgebåtar och gemensamt för alla är att de nästan alltid blir för höga att frakta på väg. Återstår då att köra vattenvägen vilket jag inte har några problem med. Men hur gör man med tillhörande båtvagn, täckställning etc? Båtvagnen är ju inte värd några enorma summor men på något sätt behöver man ju ändå flytta den upp till 50 mil. Eller ska man helt enkelt skita i vagnen och försöka köpa en mer lokalt? Några smarta förslag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 3 Augusti , 2019 En NOA-A-täckställning har jag med litet god vilja fått ned i en större skidbox. Med en Cirroën Berlingo hat jag även dragit en tung båtvagn (utan båt) en sådan där som är tillverkad på lastbilsaxlar, men det rekommenderar jag inte alls! Dessutom var det en ganska kort sträcka... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 3 Augusti , 2019 Täckställning, pressar och annat mök tar du förslagsvis i båten sjövägen. Vagnen är väl helt beroende på vad den är värd, hur lång bort den står och vad du kan hitta hemmavid. Men transport måste inte alltid vara svindyrt. Kolla t.ex med eurotransport, dom kör biltransporter över hela Sverige och jag blev själv förvånad över hur billigt man kan skicka en personbil. En båtvagn kräver såklart mer plats och arbete men kolla ändå, dom har ekipage för det också och trafikledare som synkroniserar ihop allt med passande körningar runtikring, så ingen bil åker tom genom Sverige för att hämta bara ditt släp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 4 Augusti , 2019 7 timmar sedan skrev mikael_matsson: Täckställning, pressar och annat mök tar du förslagsvis i båten sjövägen. Vagnen är väl helt beroende på vad den är värd, hur lång bort den står och vad du kan hitta hemmavid. Men transport måste inte alltid vara svindyrt. Kolla t.ex med eurotransport, dom kör biltransporter över hela Sverige och jag blev själv förvånad över hur billigt man kan skicka en personbil. En båtvagn kräver såklart mer plats och arbete men kolla ändå, dom har ekipage för det också och trafikledare som synkroniserar ihop allt med passande körningar runtikring, så ingen bil åker tom genom Sverige för att hämta bara ditt släp. Bra tips, de ska jag kontakta om det blir aktuellt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 795 Postad 4 Augusti , 2019 12 timmar sedan skrev Olleman82: Tittar på lite olika flybridgebåtar och gemensamt för alla är att de nästan alltid blir för höga att frakta på väg. Återstår då att köra vattenvägen vilket jag inte har några problem med. Men hur gör man med tillhörande båtvagn, täckställning etc? Båtvagnen är ju inte värd några enorma summor men på något sätt behöver man ju ändå flytta den upp till 50 mil. Eller ska man helt enkelt skita i vagnen och försöka köpa en mer lokalt? Några smarta förslag? Hur stor kan den ev. vagnen bli? Har hämtat både bilar och grävmaskiner, det enda problemet blir bredden inom transport om man kör tex skåp som jag gör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 4 Augusti , 2019 Med rätt trailer/vagn så är det i regel inga problem att frakta en flybridgebåt på väg Den får vara rejält stor ifall det inte ska funka 4.5m fri höjd som vi har i Sverige klaras i regel men det är inga problem att köra högre än så vilket görs dagligen Kan du ta båten sjövägen är det dock oftast billigare samt mycket trevligare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 4 Augusti , 2019 13 timmar sedan skrev patrikflink: Hur stor kan den ev. vagnen bli? Har hämtat både bilar och grävmaskiner, det enda problemet blir bredden inom transport om man kör tex skåp som jag gör. Tja runt 3m bred, kanske något bredare. Tittar ju framförallt på forbina 9000 samt 10000 och de är ju 3,4m breda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 4 Augusti , 2019 3 timmar sedan skrev Capitan: Med rätt trailer/vagn så är det i regel inga problem att frakta en flybridgebåt på väg Den får vara rejält stor ifall det inte ska funka 4.5m fri höjd som vi har i Sverige klaras i regel men det är inga problem att köra högre än så vilket görs dagligen Kan du ta båten sjövägen är det dock oftast billigare samt mycket trevligare Ja, visst är det så men nu på eftersäsongen kan det bli lite knepigt då jag i de flesta fall behöver gå göta kanal. Mycket båtar finns trots allt i Stockholmsområdet. Du har väl varit en del i branschen, känner du till firmor som kör med riktigt låga trailers? En 10000 verkar vara strax under 4m höga från köl till fly. Antar att det är väldigt lika mått för 9000. Tittade för övrigt på en bayliner 3270 idag. Du hade ju en liten senare årsmodell av densamma, fasen vilken trevlig båt:) dock var just denna ett lite väl stort projekt för oss i dagsläget Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 4 Augusti , 2019 17 minuter sedan skrev Olleman82: firmor som kör med riktigt låga trailers Kanske Aaltonen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 5 Augusti , 2019 Ja, det stämmer. De fick jag ett pris av redan på försäsongen, dryga 30k öst till väst. Båtens maxhöjd 4,2m men då får jag fortfarande inte med mig en eventuell båtvagn. Jaja, nu har jag ju redan missat en hel säsong utan båt så jag kanske ska missa lite till och försöka köpa lite närmare istället:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 795 Postad 5 Augusti , 2019 Måste du ha båtvagn på er marina eller vart du nu har båten? På våran marina så underlättar det för kranföraren (vi har egen kran på marinan), men dom har även en hydraulisk vagga som dom använder till ca 30% av båtarna. Sen får kunden hyra stöttor alt köpa egna. Jag själv stod i valet när vi införskaffade våran nuvarande båt ang vagn. Men sen fick jag en stor kärra som jag byggde om på en dag. Utan denna gratis grej, så hade jag nog köpt 2 stöttor och skitigt i vagn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 Augusti , 2019 12 timmar sedan skrev Olleman82: Tittade för övrigt på en bayliner 3270 i Det finns en 3870 i Lidköping, ska tydligen vara väldigt trevlig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 5 Augusti , 2019 10 minuter sedan skrev patrikflink: Måste du ha båtvagn på er marina eller vart du nu har båten? På våran marina så underlättar det för kranföraren (vi har egen kran på marinan), men dom har även en hydraulisk vagga som dom använder till ca 30% av båtarna. Sen får kunden hyra stöttor alt köpa egna. Jag själv stod i valet när vi införskaffade våran nuvarande båt ang vagn. Men sen fick jag en stor kärra som jag byggde om på en dag. Utan denna gratis grej, så hade jag nog köpt 2 stöttor och skitigt i vagn. Betydligt enklare med vagn där vi har båten. Med vagn har jag också möjligheten att ställa båten inomhus i varmförvaring till en helt ok peng. Men visst, stöttor är ett alternativ för åtminstone första säsongen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 5 Augusti , 2019 (redigerade) 5 minuter sedan skrev bhemac: Det finns en 3870 i Lidköping, ska tydligen vara väldigt trevlig. Konstigt att den inte blivit såld på ett år då😉🤣 Skämt å sido, säkert en trevlig båt men lite för stor för oss... Redigerad 5 Augusti , 2019 av Olleman82 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 Augusti , 2019 2 minuter sedan skrev Olleman82: Konstigt att den inte blivit såld på ett år då😉🤣 Jag noterade det också, jag tror han jag pratade med hade varit och kollat på den (han kommer nog aldrig att köpa något sådant ändå). Ibland ligger båtar på "fel" ställe. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 5 Augusti , 2019 13 minuter sedan skrev bhemac: Det finns en 3870 i Lidköping, ska tydligen vara väldigt trevlig. Varför skriver han att "Skepparexamen är ej krav för att köra" i annonsen? Kustskeppare behövs väl om den nu är 13.1 x 4.09 meter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 472 Postad 5 Augusti , 2019 (redigerade) 28 minuter sedan skrev patrikflink: Måste du ha båtvagn på er marina eller vart du nu har båten? På våran marina så underlättar det för kranföraren (vi har egen kran på marinan), men dom har även en hydraulisk vagga som dom använder till ca 30% av båtarna. Sen får kunden hyra stöttor alt köpa egna. Jag själv stod i valet när vi införskaffade våran nuvarande båt ang vagn. Men sen fick jag en stor kärra som jag byggde om på en dag. Utan denna gratis grej, så hade jag nog köpt 2 stöttor och skitigt i vagn. Bra funderingar kring vagn och pallning tycker jag. Hur stor glädje har du egentligen av vagnen? En vagn hindrar en del mer än vad bockar och stöttor gör. Vad är enklast att förvara under sommaren? Bockar och stöttor är inte enormt dyrt. Sedan kan du ju göra som jag hörde någon göra, vet inte om det är sant. Efter att ha prutat kraftigt på en båt (så att säljaren nästan gråter) med en - enligt säljaren - väldigt fin vagn som skulle vara värd mycket säger köparen... Okej, behåll vagnen och dra av det på priset så tar jag båten. Svaret kam tydligen lite sent, men det får stå kvar ändå. Redigerad 5 Augusti , 2019 av Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 795 Postad 5 Augusti , 2019 17 minuter sedan skrev Kane: 13.1 x 4.09 meter. Jänkarna mäter inte som vi gör i Sverige, men helt rätt, ett kustskepparintyg ger intygshavaren rätt att i Sverige framföra fritidsskepp, det vill säga fritidsfartyg som är längre än 12 meter och bredare än 4 meter. För fritidsbåtar under nämnd storlek krävs ingen formell behörighet. Kanske det är därför den inte har blivit såld... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 Augusti , 2019 18 minuter sedan skrev Kane: Varför skriver han att "Skepparexamen är ej krav för att köra" i annonsen? Kustskeppare behövs väl om den nu är 13.1 x 4.09 meter. Visst är det så! 17 minuter sedan skrev Mackey: Bra funderingar kring vagn och pallning tycker jag. Jag har haft vagn i många år. Det var inte så kul, det blir högt och känns inte stabilt. Vagnen har kunnat stå kvar men nu är det slut på det, det ska bli husbilsparkering under sommaren. Vagnen kräver en del underhåll och det är mycket jobb med pallning mm. Nuvarande båt har vagga, mycket stabilare och tar en timma att skruva isär och köra hem på en kärra. Visserligen får jag betala några hundra extra för att de ska "bära" båten men vagn vill jag inte ha igen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 5 Augusti , 2019 (redigerade) Bra inspel både från @Mackey och @bhemac. Får ta detta i beaktande😃 Anekdoten om prutningen var för övrigt mycket underhållande🤣 Redigerad 5 Augusti , 2019 av Olleman82 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 5 Augusti , 2019 13 timmar sedan skrev Olleman82: Ja, visst är det så men nu på eftersäsongen kan det bli lite knepigt då jag i de flesta fall behöver gå göta kanal. Mycket båtar finns trots allt i Stockholmsområdet. Du har väl varit en del i branschen, känner du till firmor som kör med riktigt låga trailers? En 10000 verkar vara strax under 4m höga från köl till fly. Antar att det är väldigt lika mått för 9000. Tittade för övrigt på en bayliner 3270 idag. Du hade ju en liten senare årsmodell av densamma, fasen vilken trevlig båt:) dock var just denna ett lite väl stort projekt för oss i dagsläget Ja den har fina utrymmen Kolla med http://www.boattransport.nu/ Han får med både hög båt på släpet samt vagn mm på lastbilen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 472 Postad 5 Augusti , 2019 (redigerade) 56 minuter sedan skrev Olleman82: Bra inspel både från @Mackey och @bhemac. Får ta detta i beaktande😃 Anekdoten om prutningen var för övrigt mycket underhållande🤣 Tackar! Hoppas du får glädje av knepet. 🙂 Redigerad 5 Augusti , 2019 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle_Anka 37 Postad 5 Augusti , 2019 Nu har jag ingen erfarenhet av så här stora båtar så jag kanske missar något uppenbart, men måste du verkligen transportera både båten och båtvagnen på samma lastbil samtidigt? Kan det inte gå att lösa så att båten transporteras på en lastbil och vagnen på en annan lastbil samtidigt, eller att lastbilen transporterar båten en dag och vagnen dagen efter? Eller ta båten sjövägen och vagnen landvägen? Självklart förstår jag att det är dyrare med två lass än ett lass, men det är väl bara båten som är stor och besvärlig att transportera? Vagnen kanske man kan transportera på högkant eller samlasta med något annat gods, så den borde väl vara betydligt billigare att transportera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 5 Augusti , 2019 7 timmar sedan skrev Kane: Varför skriver han att "Skepparexamen är ej krav för att köra" i annonsen? Kustskeppare behövs väl om den nu är 13.1 x 4.09 meter. Badbrygga, peke och pulpit räknas inte in i dessa krav och då kommer denna båt under 12m och räknas därmed inte in under kraven för skepparexamen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 Augusti , 2019 2 timmar sedan skrev Capitan: Badbrygga, peke och pulpit räknas inte in i dessa krav och då kommer denna båt under 12m och räknas därmed inte in under kraven för skepparexamen Ja det är "skrovlängd" som gäller, badbrygga mm som (teoretiskt) kan monteras bort räknas inte in. Är däremot badbryggan en del av skrovet så ska den räknas. Men det är upp till rätten att avgöra vad som är skrovlängd. En 3870 ska ha en skrovlängd på 11,88 m. Minns jag rätt så är peket bara ca 20 cm så det blir en rejäl badbrygga (1,02 m) för att komma upp i 13,10! Nuförtiden handlar det ju bara om ett kustskepparintyg, förr fanns ju en massa andra krav som numera inte behöver uppfyllas. Har man kustskepparintyg så finns en 4588 på Blocket. Lite mera rejäl båt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 6 Augusti , 2019 23 timmar sedan skrev Kalle_Anka: Nu har jag ingen erfarenhet av så här stora båtar så jag kanske missar något uppenbart, men måste du verkligen transportera både båten och båtvagnen på samma lastbil samtidigt? Kan det inte gå att lösa så att båten transporteras på en lastbil och vagnen på en annan lastbil samtidigt, eller att lastbilen transporterar båten en dag och vagnen dagen efter? Eller ta båten sjövägen och vagnen landvägen? Självklart förstår jag att det är dyrare med två lass än ett lass, men det är väl bara båten som är stor och besvärlig att transportera? Vagnen kanske man kan transportera på högkant eller samlasta med något annat gods, så den borde väl vara betydligt billigare att transportera. Jag kan tänka mig alla möjliga lösningar men utan att veta säkert misstänker jag att det kan kosta en skaplig slant för att transportera en, 10m lång vagn och närmare 3m bred. Frågeställningen bottnar helt enkelt rätt mycket i om det är värt att transportera en vagn som man säkert vet passar båten eller om det är bättre att förhandla bort den och försöka hitta något lokalt istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 6 Augusti , 2019 2 timmar sedan skrev Olleman82: utan att veta säkert misstänker jag att det kan kosta en skaplig slant för att transportera en, 10m lång vagn och närmare 3m bred. Det tror jag också men är vagnarna verkligen så stora? Är inte vagnen oftast betydligt mindre än båten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 6 Augusti , 2019 35 minuter sedan skrev bhemac: Det tror jag också men är vagnarna verkligen så stora? Är inte vagnen oftast betydligt mindre än båten? Eftersom man vill att båten ska stå på så lång del av kölen som möjligt blir båtvagnen ofta LÖA plus ett par meter för dragbom, dragbommen behöver ju sticka ut såpass framför båten att den når in till draget på traktorn. Bredden på vagnen brukar dock vara något mindre än båtens. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 6 Augusti , 2019 50 minuter sedan skrev Volvo_Penta: Eftersom man vill att båten ska stå på så lång del av kölen som möjligt blir båtvagnen ofta LÖA plus ett par meter för dragbom, dragbommen behöver ju sticka ut såpass framför båten att den når in till draget på traktorn. Bredden på vagnen brukar dock vara något mindre än båtens. Därför man bygger sin trailer tvärtemot alla andra och med kort avtagbar dragstång Då behöver inte trailern byggas lika kraftig heller 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 6 Augusti , 2019 (redigerade) 2019-08-05 vid 20:18 skrev bhemac: Ja det är "skrovlängd" som gäller, badbrygga mm som (teoretiskt) kan monteras bort räknas inte in. Är däremot badbryggan en del av skrovet så ska den räknas. Men det är upp till rätten att avgöra vad som är skrovlängd. En 3870 ska ha en skrovlängd på 11,88 m. Minns jag rätt så är peket bara ca 20 cm så det blir en rejäl badbrygga (1,02 m) för att komma upp i 13,10! Nuförtiden handlar det ju bara om ett kustskepparintyg, förr fanns ju en massa andra krav som numera inte behöver uppfyllas. Har man kustskepparintyg så finns en 4588 på Blocket. Lite mera rejäl båt Lång peke på alla i Bayliners Motor yacht serie och så även på 3870 Redigerad 6 Augusti , 2019 av Capitan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser