Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024

Rekommendera Poster

Hej. 
Ska installera en varmvattenberedare som värms av motorn i vinter och tänkte om någon här har gjort det på båt med en MD32a? Vart skarvade ni in er på motorns kylvatten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen aning om den motorn men ren allmänt så kopplar man VVB istället för slangen från termostat till kylare. En enkel och fungerande installation. 

Vill man däremot kunna ta ut gångvärme också så tat man ut värmen FÖRE termostaten och släpper tillbaka på pumpens sugsida men då måste man ha en värmeväxlare och en cirkulationspump i sekundärkretsen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2019-07-31 vid 22:28 skrev bhemac:

Har ingen aning om den motorn men ren allmänt så kopplar man VVB istället för slangen från termostat till kylare. En enkel och fungerande installation. 

Vill man däremot kunna ta ut gångvärme också så tat man ut värmen FÖRE termostaten och släpper tillbaka på pumpens sugsida men då måste man ha en värmeväxlare och en cirkulationspump i sekundärkretsen.

Börjar bli dags att ta tag i detta nu. 

Termostaten sitter i värmeväxlarens hus så finns ingen slang att ersätta mellan. 
Ska jag försöka få dit en slangnippel på växlaren där jag tar ut vatten och sen en förgrening på slangen mellan växlaren och cirkulationspumpen? Skulle det fungera?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan skrev MartinHeed:

Ska jag försöka få dit en slangnippel på växlaren där jag tar ut vatten och sen en förgrening på slangen mellan växlaren och cirkulationspumpen? Skulle det fungera?

Jo men det låter vettigt om du inte kan hitta ett uttag på motorn. På min vp2003 så ersätter man en zinkplugg med ett uttag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 timmar sedan skrev bhemac:

Jo men det låter vettigt om du inte kan hitta ett uttag på motorn. På min vp2003 så ersätter man en zinkplugg med ett uttag.

Har hittat en plugg i närheten av slangen mellan vattenpump och växlare, se bild på min skitiga motor, och sen finns det en avtappningskran på undersidan av växlare. Skulle jag kunna koppla in vvb med slangar på dessa punkter?

774EE8D7-A3EF-4735-9FFE-7FCFFA6EBCFE.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

bifogar en bild på tappkranen under växlaren och även två till ”vattenpunkter” i bakkant på motorn. 

34D91CBF-9CFB-4E91-8E68-A6E1C72AF2C2.jpeg

D0B4F754-F864-480A-BEAA-CFD4DF2701A6.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till vissa motorer finns det en sk värmeuttagssats, ett T-ror som man sätter mellan temp.givare och motor.

På min satt en zinkplugg, bara att skruva ut så kunde man se att det var öppet mot ingången till termostathuset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska jag byta dessa pluggarna mot slangnipplar då kanske?

Nummer 1 går in i termostathuset, innan termostaten mot motorn. 
Nummer 2 sitter på växlaren innan slangen som går till cirkulationspumpen 

2C197ABF-3B09-4553-BF9C-6604B338BBB9.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
24 minuter sedan skrev MartinHeed:

Ska jag byta dessa pluggarna mot slangnipplar då kanske?

Jag tror det blir rätt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag antar att du sett den här gamla tråden på MG? Inget jättebra svar men ändå läsvärd:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...