Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Boatfix

Få igång kylningen efter tömt och återfyllt kylvattensystemet på VP2001 med sötvattenkylning

Rekommendera Poster

Har någon tips om hur jag luftar det slutna kylvattensystemet på en VP 2001 med Martecsystem?

Efter att en gammal slang gått av och systemet tömts och reparerats verkar det omöjligt att få kylningen att fungera igen. Sjövattensystemet är ju lätt att inspektera på utsläppet och det ser (och låter) normalt ut. Bytte impeller och en del slangar också. Shuntade även en värmeslinga för att få mindre strömningsmotstånd. Så kylningen borde nu fungera bättre, men fungerar inte alls. Kollat att det inte är stopp i något system och att elektriska kylvattenpumpen fungerar. Borde vara ett luftningsproblem, det är vad jag har kommit fram till eftersom kylningen fungerade före slangbrottet. Hur avlufta systemet effektivt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den elektriska pumpen klarar inta att suga vatten. Du måste få vatten upp till den. När du fått det är det bara att köra den så luftar systemet sig själv. Håll koll på att expansionskärlet har lagom med vatten i sig bara. Kan behövas fyllas i medan det avluftas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Elpumpen sitter lågt, ungefär vid värmeväxlarens nedre gavel och ska sedan pumpa vattnet upp till motorn. Detta sker nu i en vävburen transparent slang där jag kan se att den är helt fylld med glykolhaltigt vatten, Expansionskärlet är helt fyllt, vätskenivån alltså ovan motorns högsta del. Funderar på om de gamla elkablarna till pumpen är för dåliga - pumpen levererades ju med korta klena kablar. Kan kanske slöa ner pumpen. Kanske ansluta en slang och leda upp ett par metern och se hur mycket den orkar trycka? Verkar omständligt och svårt avgöra hur mycket som krävs. Känslan är dock att glykolvattnet inte cirkulerar nu. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Expansionskärlet skall inte vara helt fyllt. Det skall bara fyllas så vätskenivån når över motorns högsta punkt. Det måste finnas luft kvar i kärlet annars fungerar det inte som tänkt. Vattnet expanderar när det blir varmt, dvs volymen ökar. Alltså måste det finnas luft i expansionskärlet. Från högsta punkten på motorns kylvattensystem skall gå en förhållandevis tunn slang till toppen av expansionskärlet, denna är för avluftning. När pumpen körs kommer en liten stråle vatten, sk skvallerstråle, i denna slang. Finns luft i systemet kommer det som bubblor i strålen. Systemet blir på så sätt konstant avluftat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, det var nyttig information. Då bör det alltså efter några körningar (á storleksordningen en kvart) inte finnas kvar luft i någon betydande mängd i motorn. Idén med toppfyllningen var att den smala slangen skulle hjälpa till att leda in vatten i kylkanalerna, och så borde väl ha skett. (Termostatventilen är för tillfället bortplockad, ska kollas.) I värmeväxlaren skulle väl luft kunna samlas, men jag lossade på skruven (med offeranoden) på övre gaveln, och där var vatten (sötvatten tror jag, saknar beskrivning av systemet). Värmeväxlaren såg fräsch ut inuti, det lilla man kunde se när jag kikade in genom den övre slanganslutningen. Värmeväxlaren och alla slangar är kalla utanpå även då motorn körts till larmtemperaturen, så det verkar tydligt att sötvattnet inte cirkulerar. Misstankarna mot el-pumpen förstärks. Ska undersöka pumpen närmare, även om jag tycker det är märkligt om den förstörts av några minuters torrkörning . den fungerade ju tills slangbrottet skedde.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med toppfyllning så får du inte in mer vatten i systemet. Jämför med om du tar en trädgårdsslang och vill fylla den med vatten, du fyller inte från två håll då får du en luftblåsa mitt i. Samma sak med kylsystemet toppfyller du finns ingenstans för luften att ta vägen. Fyll bara på så att pumpen har vatten. Skvallerröret skall alltid komma ut ovanför vattenytan i expansionskärlet.

Pumpen klarar torrkörning ett tag. Enklast att kolla om den går är att lyssna eller hålla i den. Om du har lösa kablar och ett batteri tillgängligt kan du koppla den direkt till batteriet, då störs inte lyssnandet av motorljud.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack igen. Skönt att höra att pumpen klarar lite torrkörning. Den sitter på lägsta punkten i systemet, och det skedde bara någon enstaka minut vid haveritillfället. Pumpen hörs tydligt när den går, och den transporterar vatten när jag öppnar systemet genom att lossa slangen på pumpens trycksida. När jag blåser in i slangen, alltså in i motorn, kommer det ut kylvatten ur pumpen (inte annars om expansionskärlets lock är på). Pumpen är alltså inte totalhavererad, men ger den tillräckligt? Och systemet är inte helt igensatt, men ger det för stort motstånd? Känns inte så när jag blåser. Dessutom fungerade allt före slangbrottet, detta trots att kylvattnet då tvingades genom en flera meter lång värmeslinga i serie. Tänker först undersöka pumpen noggrannare och sedan om befogat kanske ta hem värmeväxlaren och undersöka hur den fungerar. För det ska väl inte vara någon envis luftbubbla som förstör glädjen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör systemet utan lock på expansionskärlet för att ta bort all eventuell tryckpåverkan. Kommer det vatten ur pumpen när du tar loss slangen på trycksidan borde den kunna köra vatten genom systemet om inte det blivit något stopp i systemet efter pumpen.

Kan du blåsa luft/vatten genom systemet om du blåser i den slangen som du tagit av från trycksidan?

Kan du inte det har du nog stopp i någonstans i systemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går pumpen åt rätt håll? Kolla att du inte har råkat polvända den, sånt har hänt förr.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för en bra fråga, Rascal. Jag har inte ändrat inkoppling vare sig på el- eller vattensidan, men jag kommer att se det snart när jag "provbelastar" pumpen, dvs låter den trycka upp vatten i en bit slang påstucken i en temporär förgrening i systemet. 

Redigerad av Boatfix

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

b_syrsa: Ja det fungerar så. Jag tar av locket när jag provkör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade exakt likadan anläggning, 2001 & Martec. När jag hade rivet kollade jag funktionen genom att koppla pumpen till en pyts med slanganslutningar. Då kunde jag se flödet. Sen kopplade jag ihop och körde enbart pumpen utan att starta motorn. Det fungerade perfekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för era kloka synpunkter. Jag gjorde som du, bhemac. Efter ett första test ombord. tog jag hem pumpen, diverse genomskinliga slangar m m och undersökte i tvättstugan när och hur pumpen fungerade under varierade förutsättningar. Pumpen verkade först totalt oduglig, men till slut märkte jag att om det när pumpen startas finns lite luft i pumphuset så kommer den inte att arbeta bort luften, i alla fall inte inom rimlig tid. Hela systemet står då helt stilla utom pumphjulet som snurrar runt med luften inne i pumphuset. Det hjälper inte ens att dränka pumpen så att den slipper suga. Är pumphuset helt utan luft när den startas slänger den snabbt iväg vattnet och den klarar efter mer än 30 års tjänst (seglingar) fortfarande med råge sina märkdata. Skulle det råka komma en luftbubbla, inte alltför stor, när pumpen redan arbetar, kommer den troligtvis att passera pumpen utan problem tack vare den fart vattnet har. Så varför blev det problem? Jo, när jag bytte dåliga slangar använde jag de som fanns i reserv. Slangen på pumpens trycksida, som tidigare gick raka vägen upp till motorns topp, blev ersatt av en slang med en böj på. Av några skäl valde jag att montera slangen så att slangen saggade, dvs den lutade först nedåt en bit innan den stiger upp mot motorns topp. Därmed blev det nästan omöjligt att undvika luft i pumphjulet, och problemet var ett faktum.

Jag blev förvånad när jag såg att pumpens tryckhöjd bara var 0,1 bar, dvs c:a 1 meter. Även när pumpen arbetade mot en nästan helt stängd ventil lyckades den pressa upp vattnet dryga metern, men förstås strömmade det då väldigt långsamt. Ju större strömningsmotstånd desto lägre strömningshastighet och sämre kylning, så jag borde nog byta till en kraftigare pump, få se hur jag gör. Först vill jag kolla att problemet verkligen är löst när allt är tillrättat och monterat.

Det har känts bra och inspirerande att ha fått ert engagemang och stöd. Jag kanske ropar hej för tidigt - jag hör av mig och förhoppningsvis kan jag då bekräfta att problemet verkligen är löst. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt när det funkar!

Jag tror pumpen är ganska överdimensionerad men orkade inte räkna på det. Mängden värme som ska transporteras är max ca 6 kWh.

Min kylning satt på SB akterkant av motorn och svåråtkomlig så jag flyttade pumpen till framkant på  motorn. NÅGON hade råkat rycka loss ena elanslutningen till pumpen. Jag har fö en reservpump som kommer från en Webasto bilvärmare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pumpen är inte gjord för att pumpa högt, utan endast få vattnet att rotera i systemet som ju består av både uppförsbackar och nerförsbackar som tar ut varann.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sant Rascal, men friktionen gör att pumpun måste leverera ett visst tryck. 0,1 bar (1 m vattenpelare) räcker tydligen alldeles utmärkt. Den viktiga lärdomen var att pumpen inte förmår arbeta undan minsta luftsamling om den fyller pumphuset vid starten. När man ser utformningen av pumphjulet förstår man dock varför. Nu är problemet löst, kylningen fungerar som den ska tack vare att pumpen nu får arbeta som det är tänkt, dvs i kylvätskan. Slangen på trycksidan går nu nästan horisontellt ut från pumpen. Jag kommer att sänka pumpens placering några cm för att ytterligare minska risken för att luft samlas i pumphuset så att den finns där vid start. Det har visserligen inte varit några problem under alla år, men om systemet av någon anledning töms så är det bara att fylla på och motorn avluftar alla luftfickor i hela systemet snabbt och effektivt utan problem.  Först ska jag ta igen några förlorade seglingsdagar. 😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag flyttade min pump till framkant på motorn så blev suget nästan horisontellt och trycksidan vertikal. Antgligen är det därför jag aldrig hade problem med luft i pumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja bhemac, det låter som en optimal placering av pumpen. Om slangen på trycksidan lutar uppåt hela vägen så bör det vara tillräckligt för att ev luft i ett påfyllt system inte kan stanna kvar i pumpen. Inte ens om systemet dessförinnan varit helt tömt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk att jag löste ett problem som jag inte hade och dessutom utan att veta om det.

Bra men tråkigt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...