Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
Broadsword

Generator-plus till start eller batt?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej alla!

Har bytt nästan alla kablar till det enkla lilla elsystemet på min SABB HG (-78) och jag har två frågor. En om generator-plus och en om direktström till tändningslåset.

 

1. B+ från generatorn var tidigare ansluten till plus på startmotorn (se bifogad exempelbild) och i de flesta fall jag googlat så är detta gängse metod. Jag antar att eftersom startmotorn har en (ny) grov anslutning direkt till batteri-plus så är det väl sak samma om jag hade dragit generatorns plus direkt till batteriet?

Är jag rätt ute? Generatorn borde väl få rätt information om laddläget på batteriet även om anslutningen går via startern?

(Generator och batteri har (ny) minuskabel med grov dimension ansluten till motorblocket)

 

2. Direktström till tändningslåset... Demensionen behöver väl inte vara speciellt grov antar jag. Jag har förberett en (tror jag) 6 mm2 och det känns som om det är onödigt grovt, eller vad tycker ni? Kabeln skall leverera till start-tillslaget, oljetryck- och vattentemp-mätare samt ljus i dessa mätare.

Jag vet tyvärr inte vilken effekt mätarna drar och ej heller hur mycket start-tillslaget drar

 

(Förlåt mig Baxlaget för min okunnighet. Jag har frågat ett par vänner som ej är säkra på hur jag skall göra, därav min dumma fråga här. Jag anser dock fortfarande att ett forum är till för att, de som vill, skall kunna hjälpa varandra)

 

MVH
 

20190730_164427[1].jpg

Redigerad av Broadsword

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är vanligt förekommande att B+ på generatorn går direkt till plus på startmotorns solenoid och sedan till batteriets plus. Detta är ändå samma punkt rent elektriskt sett. Batteriplus till startmotorns solenoid brukar vara en rätt så fet kabel, kanske omkring 50mm2, vidare till generatorn är den något klenare, 6 eller 8 mm2 är inte ovanligt.

Manöverstömmen från tändningslåset kan gott vara 2,5mm2, ja alltså Manöverstömmen till solenoiden, eftersom den drar en del ström i startögonblicket.

Kabeln som försörjer instrumenten behöver som du skriver inte vara så kraftig, men om du ändå har 2,5 mm2 till övers kan du lika gärna använda den, aldrig fel att överdimensionera.

Men sedan kabeln som försöker tändningslåset, bör ju vara även den 2,5 mm2, 6mm2 känns ju väl grovt...

Beroende på vad du har för övriga förbrukare i båten och om den huvudsakliga säkringsdosan och minusplintar sitter nära batteriet kan du spara 6mm2 kabeln till dessa, och låta 2,5mm2 kablar utgå från dessa till respektive strömbrytare och sedan till förbrukarna.

 

Instrumenten och dess belysning klarar sig med 1,5mm2, det blir för knöligt att ha grövre och stelare kablar där.

 

Jag anser annars att B+ från generatorn mot batteriplus är båtens viktigaste kabel. Men du har tänkt rätt. Det finns ju tabeller för hur man dimensionerar kablar, då bör man veta dess längd och hus stor strömmen genom den förväntas vara. Men i båt bör man egentligen inte understiga 2,5mm2. Men jag har klenare litet varstans, oftast till LED-lampor etc som inte drar så mycket ström och som är placerade nära säkringsdosa och minusplint.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det är vanligt förekommande att B+ på generatorn går direkt till plus på startmotorns solenoid och sedan till batteriets plus. Detta är ändå samma punkt rent elektriskt sett. Batteriplus till startmotorns solenoid brukar vara en rätt så fet kabel, kanske omkring 50mm2, vidare till generatorn är den något klenare, 6 eller 8 mm2 är inte ovanligt.

Manöverstömmen från tändningslåset kan gott vara 2,5mm2, ja alltså Manöverstömmen till solenoiden, eftersom den drar en del ström i startögonblicket.

Kabeln som försörjer instrumenten behöver som du skriver inte vara så kraftig, men om du ändå har 2,5 mm2 till övers kan du lika gärna använda den, aldrig fel att överdimensionera.

Men sedan kabeln som försöker tändningslåset, bör ju vara även den 2,5 mm2, 6mm2 känns ju väl grovt...

Beroende på vad du har för övriga förbrukare i båten och om den huvudsakliga säkringsdosan och minusplintar sitter nära batteriet kan du spara 6mm2 kabeln till dessa, och låta 2,5mm2 kablar utgå från dessa till respektive strömbrytare och sedan till förbrukarna.

 

Instrumenten och dess belysning klarar sig med 1,5mm2, det blir för knöligt att ha grövre och stelare kablar där.

 

Jag anser annars att B+ från generatorn mot batteriplus är båtens viktigaste kabel. Men du har tänkt rätt. Det finns ju tabeller för hur man dimensionerar kablar, då bör man veta dess längd och hus stor strömmen genom den förväntas vara. Men i båt bör man egentligen inte understiga 2,5mm2. Men jag har klenare litet varstans, oftast till LED-lampor etc som inte drar så mycket ström och som är placerade nära säkringsdosa och minusplint.

Tack snälla för utförligt svar.

Jo, kabeln från batt till startmotorn är ny och typ 1 cm tjock (35mm2?) likaså är minus från batt till motorblock samma dimension och ny.

Fetade ovan: Jag har till laddlampans plus dragit: instrument och dess belysning eftersom alla dessa väl bör styras av tändnings-läget? Dessa tåtar är nog 2,5mm2...

 

Mellan batteriet och tändningslåset har jag ständig ström 6mm2 och samma kabelarea från batt minus till instrumentens minus.

Jag har inga andra förbrukare än två instrument och en ibland inkopplad Lowrance GPS. Således finns ingen säkringsdosa så jag skall nu avsäkra individuellt. Räcker 25A mellan batt och startmotor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att tabellen jag bifogar är det du menar.

Kruxet är att jag inte vet effekten på min gamla startmotor...men kabeln är rejält grov, säkerligen 35mm2...

20190731_163646.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Ständig ström" har du inte någonstans egentligen, men du kan ha ständig spänning. Ström i en ledare får du först då någonting får spänning och börjar att förbruka ström, som när du slår på en strömbrytare till lanternorna exempelvis, först då flyter det en ström genom ledningarna och lampornas glödtrådar, samt genom minuskabeln tillbaka till batteriet.

25A säkring till startmotorn, nej den löser ut snabbare än blixten. En startmotor till en 1600cc bilmotor jag har hemma, drar någonstans mellan 80-90 ampere, på vintern när oljan är kall säkerligen 100A.

Men du kanske menar manöverströmmen från tändningslåset till startmotorns solenoid? I så fall räcker det med 10A säkring där.

Man har sällan säkrat av den tjocka kabeln fram till startmotorn, vissa gör det och då måste dom köpa dyra bladsäkringar som tål den stora strömmen.

 

Du bör nog samla alla säkringar i en enkel säkringsdosa, annars får du ha en massa hängsäkringar på kablarna till de få förbrukarna du ändå har.

Efter vad du beskriver kan det räcka med en enkel säkringsdosa med plats för sex flatstiftssäkringar, välj flatstiftssäkringar dom fungerar bäst, gamla tiders porslinssäkringar och glasrörssäkringar är inte lika tillförlitliga, samlar på sig oxid.

 

Hoppas även att du har en "batterifrånskiljare" mellan batteriets pluspoäng och hela elsystemet, dessa kallas även för "huvudströmbrytare".

 

Ja det var det schemat jag menade, Men ok, du har bestämt dig för 6mm2 och 2,5mm2, det funkar bra, även om det är väldigt överdimensionerat till kontrollampor.

 

Navigatorn kanske du ansluter via en enkel cigarettändarkontakt, med lock på, till elsystemet, det fungerar, även om det finns bättre kontaktdon för marin miljö.

 

Det finns en app att ladda ned, för telefon och läsplatta, som heter Cressall, Effektkalkylator, i denna kan du mata in de värden du känner till såsom volt och watt och få fram strömmen i ampere eller vice versa. Ja det finns flera liknande appar, men just Cresall har jag fastnat för.

På www.24volt.eu finns det en del andra liknande kalkylatorer och annat nyttigt om enkel ellära för lågspänning i fordon, även om dom inriktar sig väldigt mycket på sol-, vind- och vattenenenergi i lågspänningssystem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej och tack igen...

Jag förstår. Jag ändrar mig till avsäkring mellan batteri och tändningslås, alltså den "heta" kabeln...

 

Bifogade panel fick jag av en granne för "100" år sedan. Den borde kanske duga till mina få förbrukare. Där finns ju även en ciganslutning för GPS. I min föregående båt, en Skäreleja med nytt elsystem satt det 3 st Blue Sea-paneler men dom kostar ju typ 700kr för en panel med plats för 6 förbrukare...

 

PS, har ju faktiskt en länspump också eftersom det är en träjulle...🙄

 

20190731_184112.jpg

Redigerad av Broadsword

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Broadsword:

Hej och tack igen...

Jag förstår. Jag ändrar mig till avsäkring mellan batteri och tändningslås, alltså den "heta" kabeln...

 

Bifogade panel fick jag av en granne för "100" år sedan. Den borde kanske duga till mina få förbrukare. Där finns ju även en ciganslutning för GPS. I min föregående båt, en Skäreleja med nytt elsystem satt det 3 st Blue Sea-paneler men dom kostar ju typ 700kr för en panel med plats för 6 förbrukare...

 

PS, har ju faktiskt en länspump också eftersom det är en träjulle...🙄

 

20190731_184112.jpg

Den kan duga!

Möjligen har Biltema reservdelar till sälringshållarna, eller så byter du till Biltemas automatsäkringar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror jag har passande delar, om intresse finnes... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...