niedzwiedz_f 2 Postad 28 Juli , 2019 För några veckor sedan började min AQAD31A att spotta olja ur oljeventilen som sitter vid filtret till vevhusventilationen. Det spottade uppenbart mycket och jag fick suga upp bortåt 3l ur motorrummet. Det var rejält blött ovanpå filtret för vevhusventilationen och runt i det området. Tydligen händer det om filtret blir tätt så då bytte jag filtret, fyllde på olja och felet var borta. Nu bara två veckor senare händer samma sak igen om än inte lika kraftigt. Är det någon som har en aning om vari problemet kan ligga? Har nog inte kört mer än 30-40 distans sedan förra bytet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
condmaster 15 Postad 28 Juli , 2019 Hej! Detta brukar bero på slitna kolvringar och då trycks förbränningsgaserna ner i vevhuset och du får en oljedimma i vevhusfiltret som sedan skapar detta symptomet. Det finns flera inlägg om detta här på forumet, prova sökfunktionen så får du säkert svar på din fråga. MVH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 29 Juli , 2019 Kolvring som gått sönder? Ta kompressionsprov! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 538 Postad 29 Juli , 2019 Blåser det mycket från ventilkåpan om du kör motorn utan oljepåfyllningslocket på? Jag har en kompis som hade problem med vevhusventilationen på sin 41-motor. Olja rann ur ventilen vid vevhusfiltret, och om han körde motorn utan filter kunde han se hur oljan kom upp och rann över, även om oljepåfyllningslocket var avtaget, så det var inte övertryck i vevhuset. Det visade sig vara o-ringen till röret mellan toppen och vipparmsaxeln som läckte. Det rann så mycket olja från bakänden på toppen att det rann över vid vevhusfiltret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 714 Postad 29 Juli , 2019 34 minuter sedan skrev Rollen: Det visade sig vara o-ringen till röret mellan toppen och vipparmsaxeln som läckte. Om jag förstår Dig rätt var det nr 30 i bifogade länk som spökade: https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7742700-21-1674.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
niedzwiedz_f 2 Postad 30 Juli , 2019 Tack för alla tips, det underlättar vid felsökning. Jag har inte börjat ännu men kommer väl till skott och börjar inom den närmaste veckan. Fyll gärna på med fler tips om ni har några. Tack igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 30 Juli , 2019 Finns tydligen två varianter hos AD31:an, du verkar ha den äldre med pappfilter? Den har också en övertrycksventil som öppnar när filtret är igensatt. Förmodligen är ventilen fjäderbelastad, ett möjligt men osannolikt fel vore om fjädern brustit? Den nyare varianten har istället för pappfiltret en oljefälla. Är väl en sorts labyrint där gasen svänger runt hörn så snabbt att de tunga oljedropparna inte hinner med utan avsätts på en vägg och sakta kan rinna tillbaks till tråget? Gasen leds sedan direkt till insugets ordinarie luftfilter. Bildkälla: verkstadshandbok boatinfo.no (kräver PC) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
niedzwiedz_f 2 Postad 30 Juli , 2019 Thomas-1, tack för tipset. Tror inte fjädern brustit i oljeventilen då allt fungerade normalt efter förra filterbytet, men något får ju filtret att sätta igen snabbt. Den konstruktion som du beskriver för senare modeller av AD31 verkar ju vara bra för att slippa oljespill, så den ska jag titta närmare på, men grundproblemet finns ju tyvärr fortfarande kvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karatekenta 0 Postad 16 Oktober , 2019 Testa att bygg om vevhusventillationen och flytta den till ventilkåpan som på dom nyare maskinerna. Här är info : https://3dcustomparts.se/webbshop.html#!/products/vevhuskit-vp-31-41-motorerna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
niedzwiedz_f 2 Postad 17 Oktober , 2019 Hade en idé om att ta bort filtret, göra en adapter till en slang och koppla till en catch tank. Kommer alltid att fungera. Ditt förslag Karatekenta gör ju det lite enklare och bättre, men hur fungerar oljesepareringen om det är som några föreslagit att kolvringarna är slut? Har testat och kännt på flåset vid oljelocket, tyvärr har jag inget att jämföra med, men det kändes en lätt luftström ur hålet för locket som dock minskade med ökat varvtal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 18 Oktober , 2019 På min förra AD41 bytte jag ut oljepåfyllningslocket till ett från en B20-motor och satte på en slang som gick ut i friska luften för att slippa byta vevhusfiltret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
niedzwiedz_f 2 Postad 18 Oktober , 2019 Hmm, då får man ju oljedimman i motorrummet. Inte så kul. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 18 Oktober , 2019 Nejdå Ut i friska luften, utanför skovet alltså. Funkade fin-fint för mig. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
niedzwiedz_f 2 Postad 2 Juni , 2020 Tack Karatekenta, bygga om ventilationen till ventilkåpan gjorde susen, kanon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Swadop 10 Postad 7 April , 2021 2020-06-02 vid 06:37 skrev niedzwiedz_f: Tack Karatekenta, bygga om ventilationen till ventilkåpan gjorde susen, kanon. Har själv en AQAD41 som jag monterat kitet Karatekenta tipsade om. Några tips eller tankar som dykt upp sen du bytte? :) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
niedzwiedz_f 2 Postad 8 April , 2021 Inget mer än att det fungerar helt suveränt, inte en droppe olja har läckt ut. Har dock funderat på att köra en "inre motortvätt" med följande medel, har dock inte gjort det än på båten.https://www.kullagret.com/product/omega-907-rengoring-vid-oljebyte-250mlhttps://www.kullagret.com/product/omega-909-motoroljeadditiv-forbattrare-all-motorolja-250ml Orsaken till fenomenet tror jag är kolvringarna som koksat. Samma orsak anger Toyota till att jag fått större oljeförbrukning i Toyotan, där har jag nu testat dessa medel och väntar på resultatet, det tar några tusen mil innan jag vet säkert. Först har jag kört 907 vid oljebytet och sedan satt till 909 i oljan. Försiktighet med dessa medel är nog bra, om man lyckas för bra finns det väl risk att oljekanaler kan sättas igen. Jag har också gått över till helsyntetolja (tidigare delsyntet enligt Toyota rekommendationer) på bilen eftersom koksning är ett fenomen kopplat till mineraloljor. Kommer förmodligen gå över till helsyntet även på båten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser