Claes13 0 Postad 28 Juli , 2019 Har en Mercury 50hk -75 som är lättstartad när sen är kall. Men när den är varm får jag choka och varva med handgasen, när jag släpper ner på tomgången så går den men när jag lägger i växeln så dör den. Får hålla på så en 10-15 ggr sen får jag iväg den. Någon som vet vad det kan vara? Hoppas på tips /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bo_man 11 Postad 28 Juli , 2019 (redigerade) Kanske tändningen behöver ställas? Redigerad 28 Juli , 2019 av bo_man Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Claes13 0 Postad 30 Juli , 2019 Tack för snabbt svar, kan du ge en beskrivning på hur man gör? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ahmed 8 Postad 30 Juli , 2019 Hur uppkom felet? Har den någonsin fungerat normalt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Claes13 0 Postad 30 Juli , 2019 Den har funkat felfritt tidigare, den har blivit sämre med åren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 30 Juli , 2019 Värmefel i bensinmotorer brukar innebära att det är en tändpole eller kondensator som inte längre tål värme. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 2 Augusti , 2019 (redigerade) Har botaniserat litet i reklambrochyrerna hos boatinfo.no/lib och tror att du har en "merc 500" enligt bilden nedan? Du har tydligen en traditionell tändning à la bil, alltså med en enda tändspole och en roterande fördelare av fabrikat "thunderbolt". Den är "solid state" varmed menas att mekaniska brytarspetsar inte behövs, ingen omjustering av tändförställning behövs eftersom inga brytarspets-kontakter slits. En annan fördel med att slippa brytarspetsarna är att eventuellt sliten axellagring hos fördelaren knappt påverkar funktionen alls. (Mekaniska brytare däremot har en klack som släpar mot en nock på axeln så där får inte glappet vara stort, typ 0,2 mm glapp ger osäkert brytaravstånd och tändproblem.) Fördelardosans lock samt dess rotor är däremot förslitningsdelar, rotorn är den snurrande kontaktarmen som skickar gnistenergin till rätt tändstift. Locket brukar ha en fjäderbelastad kolkontakt hos mittledaren som äts av gnistrandet. Har du tur är din kondensator inte av den värme- och vibrationskänsliga sort som var standard på äldre bilar, den sorten ser ut som en liten cylindrisk burk där en kort kabel sticker ut ur ena ändan. Läser i fig1 nedan att detta är en tidig variant av CDI (Capacitive Discharge Ignition) som numera är standard för utbordare. Tag gärna litet bilder och lägg upp i forumtråden! Bildkällor: brochyr 1974 samt brochyr 1976 hos boatinfo.no (kräver PC) Redigerad 2 Augusti , 2019 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Claes13 0 Postad 2 Augusti , 2019 Här kommer bilder, var sitter tändspolen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 2 Augusti , 2019 På översta bilden under startmotorn sitter en röd sak, tändspolen. Nu tror jag inte det är tändningsproblem utan soppastrul. Öppna lågfartsnålarna ca 1/4 dels varv, inte mer. Håll reda på varifrån du börjar så du kan gå tillbaka igen om det inte hjälper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Claes13 0 Postad 3 Augusti , 2019 Då ska jag testa att öppna dom nästa gång jag är till stugan. Var får man tag på en tändspole till en sån gammal motor? Nu har även elchoken slutat fungera, någon som har nån idé om den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 4 Augusti , 2019 Troligtvis glappis/avbrott någonstans. Elchoken är bara en elektromagnet som stänger spjället på förgasaren när du trycker in knappen på reglageboxen. Ang startproblem så kan det även vara soppapumpens membran som börjar ge sig. Är den lika tjurig om du pumpar blåsan stenhård före varmstart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 5 Augusti , 2019 Elchocken är en solenoid, elektromagnet, som brukar kärva, den brukar manövreras av att man trycker in tändningsnyckeln, eller på annat sätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 5 Augusti , 2019 3 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Elchocken är en solenoid, elektromagnet, som brukar kärva, den brukar manövreras av att man trycker in tändningsnyckeln, eller på annat sätt. "Elchoken" skall det naturligtvis vara. Har en ny IPad som har ett fantastiskt felstavningsprogram som byter ut en massa ord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser