Gå till innehåll
måndag 30 december 2024
jokar

Eldrift i segelbåtar

Rekommendera Poster

Med dagens teknologi borde det gå att få tag på en segelbåt som använder kölen som utrymme för tunga batterier för drift av elmotor. 

Samt att båtens teknik är helt och hållet trådlös. Dvs varje vindsensor, lod, logg, gps osv är trådlöst ansluten till en iPad (eller dylik padda).

 

Jag har letat men inte funnit en så här modern segelbåt. Känner ni till någon fabrikör eller hemmabygge dom bygger på dessa principer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batterier har inte den densitet och styrka som krävs för en hydrodynamiskt vettig segelbåtsköl, men däremot kan batterier tjäna som hyfsad extra stabiliserande vikt djupt nere i båten, med rätt konstruktion.

En surfplatta är inte lämpad för marint bruk. De har skärmar som har dålig ljusstyrka och glas som är högreflekterande, så det går nästan inte att se nåt på dem i solljus. Inne i en mörk styrhytt kanske de kan funka. Och på natten. Sen är alla (det finns specialmodeller som har viss tålighet, men inga standardmodeller) surfplattor känsliga för vatten. Till skillnad från moderna mobiler som nu för det mesta är ordentligt vattentåliga (min tål att vara djupt under vatten med länge), så har surfplattor inget vattenskydd alls. Till och med lite stänk eller lätt regn kan få dem att klappa ihop.

Jag förstår faktiskt inte varför man skulle vilja ha en lös, lättkrossad, vattenkänslig, blänkande surfplatta när man kan få marinanpassade motsvarigheter, som dessutom sitter fast i en panel eller ett skott, så de inte kan förkomma, tappas, eller vara svåra att manövrera med en hand (en surfplatta kräver normalt att ena handen håller den, medan andra handen använder gränssnittet).
 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har funderingar om att montera en surfplatta under sprayhooden, har kört med telefonen i flera år. 

Batterier i kölen? Stupar bl.a. på densiteten. Ser fram mot att satsa på bränsleceller och vätgas när priset kommer ner, frågan är om jag finns kvar då. Betraktar batteridrift som en parentes i utvecklingen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev trewq:

Har funderingar om att montera en surfplatta under sprayhooden, har kört med telefonen i flera år. 

Batterier i kölen? Stupar bl.a. på densiteten. Ser fram mot att satsa på bränsleceller och vätgas när priset kommer ner, frågan är om jag finns kvar då. Betraktar batteridrift som en parentes i utvecklingen.

 

Jag skulle gå så långt och säga att människan (homo sapiens) är en parentes i utvecklingen. Vi kommer att dö ut långt före planeten.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Paddan är eff perfekt komplement till en liten, vädertålig plotter. Men en marinanpassad plotter lär dröja, den marknaden är nog alltför liten.

Batterier fungerar för korta resor - det är och komme förbli ont om laddstolpar i skärgården. För att klara lite distanser krävs något laddningsaggregat tex diesel/bensingenerator. Eller bränsleceller men då är det smartare att gå all-in för bränsleceller som självklart går på vätgas. Detta är framtiden! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Klä in paddan med gladpack?

 

Ser nu att det finns olika vattentäta fodral att köpa

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som det ser ut idag, så är det inte meningsfullt med alltför många batterier i båten. Batterier lagrar för lite energi, tar plats, kostar mycket och väger en hel del. Hybrid eller elverk är gångbart, men är det försvarbart ur ett kostnads perspektiv?

 

Framtiden är "vattenmotor" vätgasdrift. Tekniken har funnits länge men släpps inte ut till allmänheten. Så om "makten" vill det, så kan havet bli vår framtida bränsletank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vätgas är bara dumt. Energiineffektivt eftersom det kostar väldigt mycket energi att framställa, transportera och lagra. Det är extremt brandfarligt och explosivt. Det går inte att lagra långvarigt eftersom det läcker ur alla former av tankar pga molekylstorleken.

Vätgasekonomin var, förståeligt, en våt dröm för 20-30 år sen, när det verkade vara det minst sämsta alternativet. I dag är det inte så längre. Även med bränslecellslösningen skulle det vara bättre att producera flytande bränslen från vätgasen (tillsammans med koldioxid och syre från luften) i stora anläggningar nära vätgasproduktionsställena, och sen transportera det mycket säkrare, lätthanterligare bränslet (t ex etanol eller metanol) dit det ska användas.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tror också på att flytande bränslen kommer att bestå, fast då syntetiskt framställda.

 

All infrastruktur finns, "bara " att börja producera...

Först behövs lite energikällor, typ motsvarande halva Sveriges elproduktion (bara en kvalificerad gissning), för att tillverka de flyta de bränslena.

Hur denna elenergi ska produceras är nog det största hindret idag, men absolut lösbart om viljan finns. 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev raol:

Vätgas är bara dumt. Energiineffektivt eftersom det kostar väldigt mycket energi att framställa, transportera och lagra. 

Framtiden är att du spjälkar vattnet direkt i motorn, inget behov av lagring eller transport.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördelen med att tillverka lagringsbara bränslen direkt från elproduktion är att man kan utnyttja elproduktionen maximalt när den kan producera maximalt. Därmed kan man rejält öka den faktiska produktionen hos sol- och vindkraft, i synnerhet när de byggts ut ännu mer.

 

Det ger också en lokal, distribuerad bränsleförsörjning, vilket ligger rätt i tiden med allt preppersnack från politiker och myndigheter. Minskad sårbarhet och ökad självförsörjning.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev raol:

Därmed kan man rejält öka den faktiska produktionen hos sol- och vindkraft, i synnerhet när de byggts ut 

Sol- och vindkraft kommer aldrig att stå för en väsentlig del av vår energi produktion. Därför har du helt rätt i att man satsar enorma resurser och propaganda på att bedra folket.

 

Självklart för att vi ska fortsätta att vara beroende av olja och kol, samt inte utforska alternativ som verkligen skulle kunna ersätta fossila bränslen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Peka67:

Sol- och vindkraft kommer aldrig att stå för en väsentlig del av vår energi produktion. Därför har du helt rätt i att man satsar enorma resurser och propaganda på att bedra folket.

 


Men lägg av. Tror du på det du själv skriver? Redan i dag står vindkraften (som kan byggas ut enormt mycket mer) för drygt en tiondel av totala elproduktionen (motsvarande ungefär en fjärdedel av vad kärnkraften producerar). Med utbyggnad i nuvarande takt kommer det att motsvara kärnkraftens andel inom 10-15 år.

Solkraftsutvecklingen är vi bara i början av. Där finns det möjligheter för en betydande produktion.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev raol:

Redan i dag står vindkraften (som kan byggas ut enormt mycket mer) för drygt en tiondel av totala elproduktionen

Vindkraft är enormt dyrt att producera, med mycket låg effektivitet. Livslängd på snurrorna är kort och nedmontering eller upprustning är inte kostnads effektivt.

 

Ett tag kan man säkert plåga medborgarna med höga elräkningar för vindkraft, men när det går ut över tex industrin (internationell konkurrens), så glöm det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Peka67:

Vindkraft är enormt dyrt att producera, med mycket låg effektivitet. Livslängd på snurrorna är kort och nedmontering eller upprustning är inte kostnads effektivt.

 

Ett tag kan man säkert plåga medborgarna med höga elräkningar för vindkraft, men när det går ut över tex industrin (internationell konkurrens), så glöm det.


Suck, sånt där kvalificerat nonsens orkar jag inte diskutera kring.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Peka67:

Framtiden är att du spjälkar vattnet direkt i motorn, inget behov av lagring eller transport.

En motor på 100 hk behöver då cirka 500 m2 solpaneler, för det är väl inte en evighetsmaskin som tillverkar sitt eget bränsle du skissar på?

Redigerad av Mackey
Ändrat arean på solpanelerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Peka67:

Vindkraft är enormt dyrt att producera, med mycket låg effektivitet. Livslängd på snurrorna är kort och nedmontering eller upprustning är inte kostnads effektivt.

Nej inte alls.

Jag är delägare i ett vindkraftverk som levererar halva min elförbrukning till ett fördelaktigt pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peka67:

Framtiden är att du spjälkar vattnet direkt i motorn, inget behov av lagring eller transport.

Fast då är det effektivare att skicka solelen direkt till propellern, med möjlighet till utjämning via ett litet batteri

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
13 minuter sedan skrev trewq:

Det låter som en vettig användning av vätgas, men det betyder ju inte att vätgas är det bästa för bilar, båtar och flygplan som idag i stor utsträcning använder flytande bränslen och vill kunna tanka lite här och var.

 

Tillägg: Flyget tankar väl på rätt förutbestämda platser, men vet inte om flyg och vätgas kommer att prövas igen...

 

Det finns ett fåtal vätgasmackar i Sverige, men den vätgasen används i vanliga förbränningsmotorer vilket inte är optimalt.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Mackey:

En motor på 100 hk behöver då cirka 500 m2 solpaneler, för det är väl inte en evighetsmaskin som tillverkar sitt eget bränsle du skissar på?

Framtidens bränsle om vi tillåts att använda tekniken är vatten. Som spjälkad upp i vätgas och syrgas i motorn och som sedan antänds. En del av energin från förbränningen i motorn används för att spjälka mer vatten som förbränns....osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minutes ago, Peka67 said:

Framtidens bränsle om vi tillåts att använda tekniken är vatten. Som spjälkad upp i vätgas och syrgas i motorn och som sedan antänds. En del av energin från förbränningen i motorn används för att spjälka mer vatten som förbränns....osv.

Låter som en evighetsmaskin.

Vid förbränningen av vätgas bildas vatten som vi sedan spjälkar till väte och syre och förbränner då det blir vatten ...

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Peka67:

Framtidens bränsle om vi tillåts att använda tekniken är vatten. Som spjälkad upp i vätgas och syrgas i motorn och som sedan antänds. En del av energin från förbränningen i motorn används för att spjälka mer vatten som förbränns....osv.

Dags för patent!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wow! Den här tråden spårade verkligen bort från ursprungsfrågan.

 

Jag antar att ingen känner till någon fabrikör eller hemmabygge med eldrift och moderna trådlösa sensorer 😛

 

Allt gott!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var det framtidsvisioner vi pratade om, och det är inte min idé, även om min farfar (Som faktiskt var uppfinnare) faktiskt jobbade på en lösning med just vattenmotor.

 

Ironiskt nog åker folk runt i elbilar som heter Tesla, efter uppfinnaren Nicholas Testa. Som ligger bakom en rad viktiga patent som vi har stor glädje av idag.

 

Tesla tornet kunde utvinna elektrisitet direkt från atmosfären, från ett dryga hundra meter hög stålkonstruktion. "Makten" sprängde tornet, så åter igen tekniken finns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Peka67:

Nu var det framtidsvisioner vi pratade om, och det är inte min idé, även om min farfar (Som faktiskt var uppfinnare) faktiskt jobbade på en lösning med just vattenmotor.

 

Ironiskt nog åker folk runt i elbilar som heter Tesla, efter uppfinnaren Nicholas Testa. Som ligger bakom en rad viktiga patent som vi har stor glädje av idag.

 

Tesla tornet kunde utvinna elektrisitet direkt från atmosfären, från ett dryga hundra meter hög stålkonstruktion. "Makten" sprängde tornet, så åter igen tekniken finns.


Suck... Denna absurda mytbildning kring Tesla. Att det skulle vara nån stor mörkläggning och hemlighållande, och att bara man släppte hans uppfinningar fria, så skulle världen få skåda makalös teknik som skulle revolutionera samhället.

Gubben hade några bra idéer, men det finns så klart ingen stor konspiration.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Peka67:

Tesla tornet kunde utvinna elektrisitet direkt från atmosfären, från ett dryga hundra meter hög stålkonstruktion.

Vet inte om 500 m2 solpaneler eller ett mer än hundra meter högt torn är att föredra på en fritidsbåt.

 

Det är alltid underhållande med nya idéer. Har jobbat lite med uppfinnare på KTH och alla har inte båda fötterna på jorden om man säger så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev raol:

Suck... Denna absurda mytbildning kring Tesla. Att det skulle vara nån stor mörkläggning och hemlighållande, och att bara man släppte hans uppfinningar fria, så skulle världen få skåda makalös teknik som skulle revolutionera samhället.

Tesla har väl redan revolutionerat samhället...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nog inte båda fötterna på jorden alla gånger men men det har iaf bidragit till en och annan lösning på problem och funktioner.

Men minst lika ofta till en kostnad och att bra att ha högen växer eller en funktion som man länge kan fundera på vad den skulle vara bra för.

Men hur som haver så har det berikat mitt liv på gott och ont.

Så utan att fortsätta drömma och hitta på ny saker skulle nog jag bli ganska deprimerad sur gammal gubbe.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev jokar:

Wow! Den här tråden spårade verkligen bort från ursprungsfrågan.

 

Jag antar att ingen känner till någon fabrikör eller hemmabygge med eldrift och moderna trådlösa sensorer 😛

 

Allt gott!

Det blir så ibland, hoppas den hittar tillbaka, men som Raol poängterade så fyller kölen flera funktioner och skall vara tillräckligt hållfast.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...