Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
skepparn75

VP 290 DP gasreglage svårt att hitta neutralläget och lite oprecist/trögt

Rekommendera Poster

Hej, 

har en VP570 med VP 290 DP drev från 1990 där det nu blivit svårare att hitta neutralläget från framåt/bakåt läge.
Det är aldrig svårt att få den i växel framåt/bakåt, men neutralläget känns "kort" och oprecist.

Har bara ägt båten 3 säsonger och vet inte hur nya brukar vara.

Det blir lite finkänsla vid växling  där jag från framåt läge får dra gasreglagespaken örlite bakåt och sedan fram igen för att hitta neutral.
Ibland sätter den i backen, ibland framåt igen.. Det är också lite trögt runt mittenområdet och känns "oprecist" där.

Annars flyter reglaget på fint.

Har någon ide om vad detta kan bero på?

Service har gjorts av fackmän alla år så jag tror alla nipplar etc har fått grease.

Mvh
Gunnar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev skepparn75:

Hej, 

har en VP570 med VP 290 DP drev från 1990 där det nu blivit svårare att hitta neutralläget från framåt/bakåt läge.
Det är aldrig svårt att få den i växel framåt/bakåt, men neutralläget känns "kort" och oprecist.

Har bara ägt båten 3 säsonger och vet inte hur nya brukar vara.

Det blir lite finkänsla vid växling  där jag från framåt läge får dra gasreglagespaken örlite bakåt och sedan fram igen för att hitta neutral.
Ibland sätter den i backen, ibland framåt igen.. Det är också lite trögt runt mittenområdet och känns "oprecist" där.

Annars flyter reglaget på fint.

Har någon ide om vad detta kan bero på?

Service har gjorts av fackmän alla år så jag tror alla nipplar etc har fått grease.

Mvh
Gunnar

Man kan få justera länken växelföraren som sitter under kåpan på drevet, är axeln för kort så kan det bli svårt att känna neutralläge. Man får då släppa spännskruven och förlänga den lite, så svårt förklara just denna grej i text. Men axeln greppar i typ en vinge och den ska glappa axeln alltså åt båda håll då du vrider på vingen/växelföraren justera till du har ett spel mellan vinge och länk. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När du ändå är där, passa på att känna hur det känns att växla direkt på drevet. Är det lätt, sitter trögheten i vajer alt reglage.

• Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan skrev Mange249:

När du ändå är där, passa på att känna hur det känns att växla direkt på drevet. Är det lätt, sitter trögheten i vajer alt reglage.

Bra observation , tänkte inte på det dum som jag var, tur du är vaken mange 😉

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för de snabba och bra svaren. Ska kolla vidare på detta, troligtvis blir det till hösten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
28 minuter sedan skrev kossor:

Bra observation , tänkte inte på det dum som jag var, tur du är vaken mange 😉

Haha, har för mycket tid över när båten står på uppfarten... :) 

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tips, klipp till 2 smala bitar eltejp och klistra på reglaget, då kan du med ögats hjälp enkelt stanna spaken i neutralläge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...