Rogerihalmstad 1 Postad 27 Juli , 2019 Hej, har blivit rekommenderad 21 graders stigning så vad händer om jag sätter på en 23 graders, har en sportbåt och ökat motorstyrkan med 130 hk. 7,4 LITERS Mercruiser och Bravo 1 drev Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 27 Juli , 2019 (redigerade) Stigning anges i tum. Anges enklast med tecknet ”. Det är den sträcka propellern teoretiskt skulle flytta sig på ett varv. Vilken propeller beror på enormt många faktorer, exempelvis material, bladens form och antal blad. Men en propeller med större stigning ger generellt lägre varvtal vid en specifik fart. Men troligen också sämre acceleration tills båten inte ens orkar upp i plan. Tänk dig att Du bara får välja att använda en enda växel på bilen. Vilken skulle Du välja? Sist och slutligen gäller det att motorn orkar upp i rekommenderat maxvarvtal vid normal last. Annars går det för tungt. Edit: 21” låter lite. Men å andra sidan vet den som rekommenderade propellern förhoppningsvis vilken båt du har? Redigerad 27 Juli , 2019 av coppertail Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 27 Juli , 2019 Du menar väl 21 resp. 23 tums stigning? 3-400 rpm's minskning av toppvarv lär du erhålla med en sådan ändring av stigningen om motorn är oförändrad. Men med din effektökning kanske du kommer att ha samma toppvarv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rogerihalmstad 1 Postad 27 Juli , 2019 Jo och tack, Båten är en Maxum 2300, lättplanande skrov, tänkte kanske att motorn är stark nog att klara en 23 tums 3 bladig propeller, just nu sitter det en 19 tum och motorn varvar till maxvarv direkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 27 Juli , 2019 Är det från 330hk org är det nästan 40% ökning av effekt så bör bli klar skillnad. Samtidigt krävs det mycket mos för att öka farten när det redan går fort. Den som tipsade om 21”, var det en ”båtgranne” eller nån som kan hur man proppar båtar? Vad har du för nuvarande propp, maxvarv, fart och utväxling i drevet? Olika proppar är tyvärr inte alltid lika i pitch/stigning, utan det är mer en fingervisning. Man får sedan ta med diameter och bladarea när man ska bedöma hur lättdragen propp är. Är nuvarande propp perfekt utom stigningen kan det därför vara enklast att bara köra en likadan med mer stigning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 27 Juli , 2019 (redigerade) Grovt räknat ska en motor vid fullgas komma upp i av fabriken angivet maxvarvtal, men inte övervarva! en ändring av propellern med en tum så ändras varvtalet med ca 200 varv. Det är ändringen av DIAMETERN som ökar eller minskar DRAGKRAFTEN, och STIGNINGsändring ändrar farten. Men "allting kostar något" dvs. öka stigningen så kostar det kraften och omvänt. Redigerad 27 Juli , 2019 av HenrikGbg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser