Jonnyjonny 1 Postad 26 Juli , 2019 Förra säsongen låg spänningen på mitt båtbatteri konstant på drygt 13 volt. Denna sommaren (trots underhåll i vinter) ligger batteriet på 12 volt och jag har fått ladda upp det två ggr under sommaren då den inte startar. Den verkar inte ladda från generatorn på samma sätt som innan alternativt är det batteriet som är slitet. Tidigt på säsongen i år kallstartade jag efter en frostnatt och då varvade laddningen upp till 16 volt. Sedan dess laddar den bara till 12,5 vid körning och 11’9 vid start. Behöver jag byta generator eller batteri eller något annat? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 161 Postad 26 Juli , 2019 (redigerade) Behövs fler mätvärden av t ex laddström, laddspänning, vilospänning hos losskopplade batterier efter typ 8 - 10 timmar. Detta för att någon ö h t ska kunna ge några svar. Och, vad är det förbatteri? Tror knappast av spänningen var 13 Volt konstant, dygnet runt! Redigerad 26 Juli , 2019 av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 26 Juli , 2019 Det låter som om generatorns regulator har lagt av. Ladda batteriet till att börja med och se hur spänningen ligger efter det. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 26 Juli , 2019 Tag del av ovanstående svar. Med en multimetern inställd på spänningsmätning mäter du över batteriets poler med motorn avstängd samt med motorn i gång, samma värde? då ger inte generatorn något, men om det är högre spänning när motorn går och generatorn snurrar så funkar det, mer eller mindre bra, beroende på vad du får för spänning. En vanlig felkälla här är att det är dålig kontakt och oxiderade kontaktytor särskilt vid/på batteriets polskor, ja anslutningar då (det var någon någon gång som trodde att jag skrev om Republiken Polens kvinnliga invånare)... Nåväl, kolla anslutningarna på batteriet och kanske även på generatorn och mät igen! kolla det, så kan vi sedan berätta hur du skall felsöka vidare om detta inte hjälper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 161 Postad 26 Juli , 2019 El.... ELO... Hold on tight to your dream. Spelades nyss på radion... F ö 26 grader i vattnet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 26 Juli , 2019 8 minuter sedan skrev Hybro: El.... ELO... Hold on tight to your dream. Spelades nyss på radion... F ö 26 grader i vattnet... Ohm Sweet Ohm, av och med Kraftwek spelas inte allt för ofta på radion, så jag är väl trögtänkt men fattar inte vad det har med saken att göra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonnyjonny 1 Postad 26 Juli , 2019 Tack för engagemang. Någon som vet var generatorn sitter och dess anslutningar så kan jag slå en titt med 556. Jag har digital mätare via ekolod som säger att strömmen är 12,1-12,5 vid gång. När jag startar efter en natt är den nere på 12,1 igen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonnyjonny 1 Postad 26 Juli , 2019 Kuriosa i sammanhanget är att jag kallstartade i våras efter en frostnatt. Då uppstods ett skramlande läte i summern som inte slutat sedan dess (har inget med varningsljudet till oljan att göra) vid detta tillfälle steg spänningen vid gång till 16 volt ungefär men har inte upprepats sedan dess till mer än 12,5. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 161 Postad 26 Juli , 2019 Vad är det för motor och årgång mm? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 26 Juli , 2019 Spänning mäts i volt. Elektrisk ström mäta i ampere. Det finns även en annan ström som mäts i knop... Men talar sjöfare inte lika ofta om. Generatorn sitter vanligtvis framtill på motorn, lika ofta på dess vänstra sida, den drivs av en rem som även går runt svänghjulet. Generatorn är en nästan rund grej med en ramskiva på ena gaveln och anslutningar för elkablar på andra gaveln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonnyjonny 1 Postad 26 Juli , 2019 Motorn är en Yamaha 30 hk 2-takt 2001a Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 161 Postad 26 Juli , 2019 Kan inte den motorn... Men sitter inte generatorn innanför svänghjulet på mindre utombordare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 26 Juli , 2019 1 timme sedan skrev Hybro: Kan inte den motorn... Men sitter inte generatorn innanför svänghjulet på mindre utombordare? Jaså det var en utombordare... Ja så som på mopeder. Spolar under svänghjulet. Svänghjulet är magnetisk, iallafall då motor är ny... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser