Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
FIATX19

När införde man krav på utsläpp utombordare.

Rekommendera Poster

Jag lycķas inte hitta när man införde krav på utombordare.

Man brukar ju säga att man förbjöd 2 taktare men så var det inte.

Någon med bra minne?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minns det som att det var 2006-12-31 som nya miljökrav i EU omöjliggjorde vidare försäljning av förgasar 2-t.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara göra ett principielt inlägg här även om det inte har med trådfrågan att göra kanske?

 

Dfi ersatte ju efi som ett miljövänligare och enklare sätt att äga en 2T utan förgasare samt mer miljövänligare än en 4T. Men fyrtakten tog död på det med eftersom fler föredrog 4T dammsugar ljud och andra tekniska lösningar samt tyngd (undantag när det gäller tyngd: de senaste pro xs och xto mfl) som varken var sämre eller bättre än en 2T med DFI. Så tillverkarna en efter en slutade med 2T fullständigt i sina program. Kvar finns endast Evinrude med sin G2 vilken tydligen ska vara nåt i hästväg när det gäller bränslesnålhet och teknik enligt många och framförallt Evinrude själva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
24 minuter sedan skrev Pilletant447:

Vill bara göra ett principielt inlägg här även om det inte har med trådfrågan att göra kanske?

 

Dfi ersatte ju efi som ett miljövänligare och enklare sätt att äga en 2T utan förgasare samt mer miljövänligare än en 4T. Men fyrtakten tog död på det med eftersom fler föredrog 4T dammsugar ljud och andra tekniska lösningar samt tyngd (undantag när det gäller tyngd: de senaste pro xs och xto mfl) som varken var sämre eller bättre än en 2T med DFI. Så tillverkarna en efter en slutade med 2T fullständigt i sina program. Kvar finns endast Evinrude med sin G2 vilken tydligen ska vara nåt i hästväg när det gäller bränslesnålhet och teknik enligt många och framförallt Evinrude själva.

Det där låter lite väl partiskt, även om jag själv gillar insprutade 2-t. DFI är bara Mercurys namn på tekniken som egentligen heter Orbital.

 

Det finns ett antal tester där bla Optimax 125 får stryk av Mercurys egna F115 med CT. 4t- snurran vägde mindre, accade snabbare, hade högre toppfart, större cylindervolym och var lättare att serva(glöm inte att Optimaxen har drivrem, kompressor för luft och bränsle osv).

 

Den stora anledningen till att 2-t dör ut är att de är för avancerade idag. Dyra att utveckla vidare och 4-t traskar idag förbi på område efter område. Etec har krånglat en del, men visst går de bra när de funkar.

 

Som sagt har 2-t en plats i mitt hjärta och en Optimax går hårt på lättare båtar, men nån konspiration är det inte bakom att 4-t tar över. 

 

Vill du ha nåt nytt som går hårt, testa Verado...

 

edit: Även vikten börjar bli ett överspelat kapitel. Som exempel kan vi ta Optimax 3-cyl som väger lite drygt 170kg dvs samma som Yamahas F115/130. 

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mange249:

Det där låter lite väl partiskt, även om jag själv gillar insprutade 2-t. DFI är bara Mercurys namn på tekniken som egentligen heter Orbital.

 

Det finns ett antal tester där bla Optimax 125 får stryk av Mercurys egna F115 med CT. 4t- snurran vägde mindre, accade snabbare, hade högre toppfart, större cylindervolym och var lättare att serva(glöm inte att Optimaxen har drivrem, kompressor för luft och bränsle osv).

 

Den stora anledningen till att 2-t dör ut är att de är för avancerade idag. Dyra att utveckla vidare och 4-t traskar idag förbi på område efter område. Etec har krånglat en del, men visst går de bra när de funkar.

 

Som sagt har 2-t en plats i mitt hjärta och en Optimax går hårt på lättare båtar, men nån konspiration är det inte bakom att 4-t tar över. 

 

Vill du ha nåt nytt som går hårt, testa Verado...

 

edit: Även vikten börjar bli ett överspelat kapitel. Som exempel kan vi ta Optimax 3-cyl som väger lite drygt 170kg dvs samma som Yamahas F115/130. 

Hehe partisk vet jag inte, man läser ju trådar här inne om 4T som är sååå mycket roligare och bättre, jag tror nog mer att de är partiska. Men jag menade kanske inte just 125 hk utan mer pro xs (nämnde inte den). När det gäller vikten så tänkte jag mera på 6- 20 år gamla 4T de måste väl ändå varit tyngre än en optimax t.ex.?? Jag tycker att dagens 4 T ser väldigt avancerade ut och äldre var visst dyrare och krångligare att serva. 

 

Enligt Mercury själva och andra så var dfi´n något som slog 4T på fingrarna både när det gällde ax och bränslesnålhet. Tills kanske nya V8 pro xs och yamans xto kom till världen, men jag undrar det jag.

 

Givetvis hade de andra märkerna sina lösningar av dfi (som ju hette nåt annat) men jag undrar om det inte var efi eftersom de lade ned sina 2T redan 2006-08? Och då var ju dfi precis uppfunnet typ.

 

Jag håller helt med dig 2T och Optmax pro xs har även i mitt hjärta fått den största platsen.

 

Det enda som jag har emot 4T är designen numera och ljudet annars är de väl bra att ha antar jag.

 

Nja Verado vet jag inte men personligen tycker jag att den ser ut som en upp o nedvänd sjöfågel eller svan om man nu ser det i designen och ljudet är inte ens i närheten av en pro xs 250. Men men såg en Flipper 670 med en 400hk V8 vid Hettebaden utanför Tranås för inte så länge sedan och den såg ju mumma ut med den motorn, så kanske jag kan ändra mig men då vill det till att den låter som en V6/V8 också och inte en dammsugare i parningstider.

 

Det är en konspiration, 4 taktarna har spioner i varje hörn, och har hjärntvättat utombords tillverkarna, sanna mina ord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...