Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
Urfen

Mercury 25hk 2 takt 1987 går bra på högt varv men dör på lågt varv.

Rekommendera Poster

Tjollahopp båtvänner!

Jag är väldigt trött på min båt just nu.

Jag köpte båten i våras en Cresent 426 med mercury motor 2 takt från 1987

 

Den har gått utan några problem tills för någon vecka sen.

Då dog den bara och gick inte få igång den. Efter en hel del svordomar och jag började ro så startade den och jag körde i full gas till båtplatsen för det var det enda sättet man kunde köra den.

 

Efter jag frågade runt lite bland folk vad som kunde vara fel så skickade jag förgasaren på ultraljudstvätt samt byte av alla packningar m.m

Nu när jag fått tillbaka den så är problemet fortfarande kvar.

båten går klockrent på högt varv men dåligt på lågt varv.

Går dåligt på låga varv, måste ha hög gas för att för att dra igång den och dör sedan när jag släpper gasen. Det verkar som om den går på en cylinder (den är två cylindrig)

 

Har provat att ställa luftskruven i olika lägen men tyvärr ingen skillnad, höjt tomgången och då går den bättre, men om man gasar till så dör den efter de.

När jag kört den på låga varav så blir inte de nedre tändstiftet varmt och är lite blött...

jag kan även rycka tändkablen på den nedre cylindern utan att motorn dör 🤔

 

Har bytt plats på tändstift, tändspole men ingen skillnad.

provat och bytt CDI box och den blev ingen skillnad....

 

Det jag inte har gjort än är att byta bränsleslang och blåsa men jag ska göra de så fort jag hinner köpa en ny.

 

Börjar få slut på idéer nu......

 

Hjälp?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
13 timmar sedan skrev Urfen:

 

...Jag köpte båten i våras en Cresent 426 med mercury motor 2 takt från 1987,.

 

Den har gått utan några problem tills för någon vecka sen...

 

... så skickade jag förgasaren på ultraljudstvätt samt byte av alla packningar m.m.

Nu när jag fått tillbaka den så är problemet fortfarande kvar.

båten går klockrent på högt varv men dåligt på lågt varv.

Går dåligt på låga varv, måste ha hög gas för att för att dra igång den och dör sedan när jag släpper gasen. Det verkar som om den går på en cylinder (den är två cylindrig)...

Har bytt plats på tändstift, tändspole men ingen skillnad.

provat och bytt CDI box och den blev ingen skillnad.... 

 

Hej!
Låter på din beskrivning som att det trots allt är ett tändningsfel?
Du har visserligen redan bytt CDI och låtit tändstift och tändspolar växla plats sinsemellan, tyvärr utan resultat.
Återstår att kolla upp sakerna under svänghjulet som har med tändningen att göra, trigger- och statorspolarna? (Triggern ger som bekant CDI:n info om kolvens läge så gnistan utlöses i exakt rätt ögonblick, statorn (coil exiter) matar därvid energin som gnistan behöver.)


Är osäker på vilken modell av mercurys belgien-producerade 2-takts 87:or som du har, för numera används ju enbart serienummer i reservdelslistor och verkstadsmanualer.
Men jag rekommenderar att du själv letar runt litet på dessa två sajter...
1. boatinfo.no

Har hundratusentals gratis läsbara verkstadshandbok-sidor i sitt bibliotek, dock krävs PC.
2. boats.net
USA-baserad, har massor av reservdelsskisser. Klickar du på en enskild reservdel så fås en lista på alla andra snarlika modeller som också har den. (Mycket användbart med sådan "cross reference list* kan jag tycka. Och skulle du hitta nån reservdel som du tror gäller din motor kan du i nästa steg bildgoogla reservdelsnumret för mer fotobekräftelse.)

Länkar som exempel en smått slumpmässigt vald boatinfo-verkstadshandbok, tydligen finns två varianter av  tändförställning om du bläddrar. Dels den klassiska där gasvajern roterar tändplattan under svänghjulet litegrann för bästa tändögonblick med hänsyn till RPM-varvtal. Dels en nyare elektronisk variant (s.k. "red stator") där en en mikrodator inuti CDI:n beräknar förtändningens axelgrader, se tjusigt diagram sid 2A-11. Vilken av dessa varianter har du? 
*) Hos andra reservdelssajter hamnar man tyvärr direkt i säljkassan vid sådant klick på enskilda reservdelar i listan.

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för infon om sidorna ska gå in och kika där när jag sitter vid en dator nästa gång.

 

Jag har den varianten där ett stag justerat tändplattan.

hur kollar man lättast upp stator och triggerspolarna kan man se på dem om de är trasiga eller ska man kolla i manualen och typ nolla motorn (som man gör om kamremmen hoppat på en bil)?

 

Jag fick tag på en mercury handlare i närheten,

jag berättade hur jag hade felsökt och han sa direkt att det är förgasarfel. 

 

Enligt honom så har min modell på förgasare väldigt tunna kanaler till lågfarten och är det täta så skickar förgasaren in för mycket bränsle och troligtvis dränker cylinder två och ett i vissa fall.

 

Han sa att det är nästan omöjligt att få dem rena om de har blivit täta. Oftast är det bara att byta den.....

Ägaren före mig har troligtvis inte konserverat motorn och haft gammal bensin kvar i förgasare och tank, då har förgasaren ärgat.

 

Jag provkörde min båt och efter typ tomgångskörning så var tändstift ett svart och två svart och blött.

 

Jag ska skicka min förgasare på ultraljudstvätt igen och sen ska jag försöka peta ur kanalerna. Jag hoppas att detta är felet och kan åtgärdas 🤭

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag tvättat förgasaren igen men utan resultat....

Går fortfarande dåligt på låga varv...

Jag har mätt triggerspolarna de verkade hela enligt mätvärdet från boatsinfo.no

 

Har inte mätt statorn än då jag saknade avdragare.

 

Kom på att jag hade glömt att mäta komp i cylindrarna så jag gjorde de.

tror jag har hittat felet....

Enligt den mätaren då hade jag 50psi i cylinder 1 och knappt 30 i cylinder 2.

Efter en lite skvätt olja i cylinder 2 så ökade kompet till cirka 40 psi.

Verkar väldigt lågt på båda men jag har nog hittat felet och blir nog att byta kolvringar m.m

 

Då kommer min nästa fråga:

är det värt att byta kolvringar och packningar och sånt. Jobbet gör jag själv men är det dyra delar? Har ingen koll på vad båtdelar kostar.

Har ni tips på vart man ska beställa grejer från?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Urfen:

Nu har jag tvättat förgasaren igen men utan resultat....

Går fortfarande dåligt på låga varv...

Jag har mätt triggerspolarna de verkade hela enligt mätvärdet från boatsinfo.no

 

Har inte mätt statorn än då jag saknade avdragare.

 

Kom på att jag hade glömt att mäta komp i cylindrarna så jag gjorde de.

tror jag har hittat felet....

Enligt den mätaren då hade jag 50psi i cylinder 1 och knappt 30 i cylinder 2.

Efter en lite skvätt olja i cylinder 2 så ökade kompet till cirka 40 psi.

Verkar väldigt lågt på båda men jag har nog hittat felet och blir nog att byta kolvringar m.m

 

Då kommer min nästa fråga:

är det värt att byta kolvringar och packningar och sånt. Jobbet gör jag själv men är det dyra delar? Har ingen koll på vad båtdelar kostar.

Har ni tips på vart man ska beställa grejer från?

 

 

 

Bry er inte om  mitt förra inlägg angående min kompressionsmätning, instrumentet jag använde först var inte helt hundra. jag har bra komp på båda cylindrarna så det är ingen fara,

 

Men jag blir mer och mer fundersam... jag har nu ohm mätt typ alla tänddelar, stator, triggerspollar, tändspolar, tändkablar. Alla delar har rätt mätvärden som det står på http://boatinfo.no/lib/mercury/manuals/20jet-20-25.html#/62 på 2A-16 jag har en black stator.

Tidigare skrev jag att jag fick låna CDI-box av grannen så den har jag provat och bytt. tyvärr blev det ingen skillnad på motorns gång men med min CDI så försvinner gnistan ibland och tyvärr orkar den inte tända. Med grannens så får vi gnista hela tiden men den verkar inte orka tända heller.

 

Snälla finns det någon som har idéer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...