Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
raol

Plywood för båtinredning - vad och var?

Rekommendera Poster

1 minut sedan skrev Peter_K:

Fast ska du måla behöver du ju inte ta bort fernissa som sitter fast..?


Kanske inte. Beror väl på hur lacken reagerar på ny färg. Jag har ytterst begränsad erfarenhet av att måla. Färgen kanske stänger inne mögel då, för min primära önskan är ju att få en hälsosammare insida i båten. Min tanke med att slipa bort lacken först var att få bort ytligt mögel. Men kanske räcker det att köra grovt med en skrapa för att få bort allt som är löst/halvlöst, sandpappra lätt för att rugga upp ytan, och sen måla?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bakom fernissan lär det inte finnas mögel. Jag hade nog skrapat löst, sedan tvättat med målartvätt, efter det Klorin som ju är mögeldödande, sedan slipat och ozonbehandlat och sist målat m enkomp-lack.

Finns ingen anledning att köra 2K inne i en båt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag då ska såga bort och ersätta de murkna delarna nertill, så behövs ju inte särskilt mycket skivmaterial jämfört med om allt skulle bytas ut. Frågan är vad för material som är bäst att sätta dit då.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Enklast är att sätta dit plywood av samma tjocklek som är där idag. Om du t ex lägger en remsa på insidan, limmar och skruvar och sedan lägger i med ny där du tog bort den gamla, och limmar och skruvar, så får du en springa och några skruvhål att spackla igen innan målning (det är iofs valfritt, men blir snyggast), och sedan rollar och efterstryker du allt m 1K-lack. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mjo, det skulle kunna gå. Svårt att komma åt insidan bara. Får jobba genom små stuvluckor, och jag kommer att vara ensam om det, så armarna måste räcka till... :)

Listerna i solitt trä är skruvade och skruvhålen pluggade med träcylindrar. Finns det nåt knep för att få ut dem utan att förstöra dem, tro?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, ”träcylindrarna” borrar man ur och sätter sedan nya. 

Borra, https://www.biltema.se/verktyg/borr/traborr/cylinderborr-2000016848

Limma i, https://www.biltema.se/bat/teakdetaljer/teakpluggar/teakplugg-20-st-2000040711

 

Eller - skall du måla; bara att pilla ur pluggen och spackla när du är klar?

https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/bilspackel/glasfiberspackel-2000040289

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Peter_K:

Nä, ”träcylindrarna” borrar man ur och sätter sedan nya. 

Borra, https://www.biltema.se/verktyg/borr/traborr/cylinderborr-2000016848

Limma i, https://www.biltema.se/bat/teakdetaljer/teakpluggar/teakplugg-20-st-2000040711

 

Eller - skall du måla; bara att pilla ur pluggen och spackla när du är klar?

https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/bilspackel/glasfiberspackel-2000040289

 


Nja, dessa sitter ju i listerna som ska behålla träfinishen. Men pluggarna där verkar ju bra!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev raol:


Nja, dessa sitter ju i listerna som ska behålla träfinishen. Men pluggarna där verkar ju bra!

 

När man limmar dem brukar man doppa dem i fernissa och trycka in dem i hålet. Sedan får den torka, man avslutar med ett vasst stämjärn där man skär av den, sedan lite sandpapper. 

Klart!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är "fernissa" det jag kallar härdlack, tro?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev raol:

Är "fernissa" det jag kallar härdlack, tro?

 

Det kan jag inte svara på. 

Själv kallar jag fernissa för fernissa, och för mig är en härdlack en tvåkomponentslack. 

Som jag skrev - det finns ingen anledning att köra 2K-lacker inne i båten, det ökar bara kostnaden och arbetsbördan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härdlack är sånt man lackar golv med för att få en hård och tålig yta. Inte tvåkomponents när jag använt det på golv, i alla fall. Allt kom ur en och samma burk. Mjölkigt grå när den var nymålad, men klarnade helt under härdningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att byta inredning i sjön, utan tillgång till elmaskiner är ett hopplöst arbete, reparera det som behövs och måla i valfri färg.

Att ersätta murkna delar går utmärkt. Men man behöver en Fein eller liknade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tillgång till vissa batteridrivna verktyg. Skruvdragare/borrmaskin och sticksåg. Men visst, enkelt är det ju inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev raol:

Har tillgång till vissa batteridrivna verktyg. Skruvdragare/borrmaskin och sticksåg. Men visst, enkelt är det ju inte.

Jag har byggt om pentryt, eller håller på är kanske ett bättre uttryck. Jag lånade en Fein Multimaster och det var gudomligt! Underlättar så mycket när man ska såga bort delar av inredningen. Mne ägaren ville ha tillbaka sin maskin så jag fick göra en snabb utryckning till Biltema och köpa deras variant. Den fungerar också, jag har ännu int köpt någon Fein....

Kan du inte få låna någon plats med tillgång till ström?

Jag låg en vinter på ett ställe där jag behövde lägga ut 55 m kabel för att få ström men jag klarade mig med mycket batterier och inverter. Dessutom hade jag värmare ombord.

 

Jag kunde låna en annan plats men isen hindrade mig att komma dit. Det gick dock att ha kablarna liggande en stor del av tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ström på bryggan, men den stängs av i början av hösten, när säsongen är över. Och jag tänker inte slösa sommaren på att slita med inredningen. Dessutom känns det inte bra att ha el nere i båten när den ligger i vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En annan tanke jag har är att lägga till små fönster (ej öppningsbara, ett per sida) högt upp på skrovsidorna i fören för att släppa in ljus i förpiken. Just nu är det en mörk grotta. Det ska iofs in belysning där när inredningen är färdigrenoverad, men inget slår dagsljus.

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev raol:

Dessutom känns det inte bra att ha el nere i båten när den ligger i vattnet.

Har det förorsakat några olyckor? Det måste ju finnas 100.000 båtar med landström.

Under en period hade jag ingen ström på vintern, då körde jag ett elverk i bilen. Går också att ställa på däck. Man köper ett bra elverk för 1-2 tkr begagnat.

 

6 minuter sedan skrev raol:

En annan tanke jag har är att lägga till små fönster

Absolut, ger väldigt mycket. Jag har kört både plexi och polykarbonat eller rättare sagt Lexan. De senare är starkare men svårare att få tätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev bhemac:

Har det förorsakat några olyckor? Det måste ju finnas 100.000 båtar med landström.

Under en period hade jag ingen ström på vintern, då körde jag ett elverk i bilen. Går också att ställa på däck. Man köper ett bra elverk för 1-2 tkr begagnat.

 

Absolut, ger väldigt mycket. Jag har kört både plexi och polykarbonat eller rättare sagt Lexan. De senare är starkare men svårare att få tätt.


Jag är inte bekväm med nätspänning i en så extremt väljordad plats som båten. I sittbrunnen kanske, men inte inne i båten med kölbultarna nästan i direkt kontakt med kroppen vid en renovering. Men oavsett, så stängs strömmen av i typ september. Min plan var att börja med det sen höst/tidig vår, när annat båtanvändande inte lockar mer. Det är ju ändå en rejäl kostnad och tidsinvestering att åka upp till båten.

Plus att den måste vara regntät innan detta påbörjas, och det krävs nog en halv höst med regn och rusk för att verkligen få svar på om tätningen lyckats. Det finns nog ett 40-tal ställen det kan läcka in, så jag har en del att göra. Ruffluckans framkant, ruffluckans skenor i rufftaket, nedgångsluckans ram, diverse skruvhål för däcksutrustning på rufftaket, ventilerna på rufftaket, alla fästpunkter för stålrelingen och mantågsstöttorna, fönstren i salongen, luckan på ena sittbrunnsbänken, luckan till "akterstuven" bak i sittbrunnen, stora luckan i sittbrunnsbänken, stuvfacken i sittbrunnen, och säkert nåt ställe till som jag inte kommer på i skrivande stund. Förmodligen behöver jag bygga om/byta ut allt trä runt ruffluckan/nedgången.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev bhemac:

Absolut, ger väldigt mycket. Jag har kört både plexi och polykarbonat eller rättare sagt Lexan. De senare är starkare men svårare att få tätt.


Jag tänker färdiga insatsfönster, med ram och allt. Tyvärr verkar de flesta vara öppningsbara, så de känns inte så säkra, men jag får leta. Det blir inte i år, och säkert inte nästa år heller.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-07-29 vid 18:55 skrev raol:

Jag har dåliga erfarenheter av att slipa bort lack med sandpapper (de fylldes av seg, geggig lack efter bara några sekunder),

 

Våtslipade du då? Låter inte dom det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev farn:

 

Våtslipade du då? Låter inte dom det.

 

Våtslipa på ett parkettgolv, nej, så dum är jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev raol:

 

Våtslipa på ett parkettgolv, nej, så dum är jag inte.

När man slipar parkettlack har man dammsugare kopplad till maskinen; det förhindrar att papperet sätts igen.

Men oavsett - fernissa är annorlunda att slipa. Speciellt gammal fernissa som är stenhård. 

Fast, som jag skrev, ingen mening att slipa bort lack till 100% om den sitter fast

om du bara skall måla. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Peter_K:

Fast, som jag skrev, ingen mening att slipa bort lack till 100% om den sitter fast

om du bara skall måla. 


Jo, precis, så det besväret slipper jag ju.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Peter_K:

När man slipar parkettlack har man dammsugare kopplad till maskinen; det förhindrar att papperet sätts igen.

Framförallt lägger man på olja/lacknafta när man tar det första. Fungerar på andra ställen också.

Lack in en båt skarpar eller sicklar man bort.  Gärna i kombination med värme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev bhemac:

Lack in en båt skarpar eller sicklar man bort.


Har testat, och det skulle ta mig veckor att skrapa inredningen ren, så långsamt och ineffektivt som det var. Men det slipper jag ju.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:


Har testat, och det skulle ta mig veckor att skrapa inredningen ren, så långsamt och ineffektivt som det var. Men det slipper jag ju.

 

Då gör du nog något fel. 

Har kört mycket med värme och skrapa; det går ganska fort men är rätt mödosamt. Man håller värmaren i vänster hand, och skrapan i höger. Efter ett tag hittat man takten där man går fram i rätt fart och skrapar precis när färgen bubblar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Peter_K:

Då gör du nog något fel. 

Har kört mycket med värme och skrapa; det går ganska fort men är rätt mödosamt. Man håller värmaren i vänster hand, och skrapan i höger. Efter ett tag hittat man takten där man går fram i rätt fart och skrapar precis när färgen bubblar. 


Nej, inte med värme. Skulle aldrig använda en värmepistol nere i båten!
Folk här verkar helt sakna känsla för brandrisk!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev raol:


Nej, inte med värme. Skulle aldrig använda en värmepistol nere i båten!
Folk här verkar helt sakna känsla för brandrisk!

 

Åh, det finns många saker som är större brandrisk med i en båt än en värmepistol man har ögonen på och håller i handen. 

Det lovar jag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Peter_K:

Åh, det finns många saker som är större brandrisk med i en båt än en värmepistol man har ögonen på och håller i handen

Bara att gå ombord är nog farligare. Egentligen, allt är farligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...