Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
JoacimH

Mercruiser går dåligt

Rekommendera Poster

Hej! 

Har en Mercruiser 4cyl 2.5l 120hk från -89 som går dåligt/inte alls vid gaspådrag.

 

Har hela sommaren haft problem med att den "suckar" eller "tvekar" när man ska dra upp i planing. Speciellt när den är kall.

 

Men igår när vi var ute och skulle dra upp den i planing lät det "poff" och motorn stannade.

Startade den på nytt och då var det inga problem att gasa på,tvekade en gång men kom upp i planing. 

Samma sak hände på hemfärden, lätt "poff" och motorn stanna, bara att starta igen och åka iväg.

 

Idag provade jag felsöka, kollade igenom tändkablar,strömfördelar och stiften, allting ok.

Provade starta (brukar alltid ha lite handgas på när den är kall) den gick igång sakta men när den började ta upp varven lät det "poff" igen och den stannade,kollade då att jyst när den stannade kom det ordentligt med rök ur flammskyddet på förgasarn?

 

Någon som har en aning om vad problemet är?

 

Mvh.Joacim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inte glapp i tändningslåset eller någon kabelanslutning. Det kan göra att tändningen stängs av någon millisekund för att sedan tända till igen i fel läge med poff i förgasaren som följd, och sedan stänga av sig helt. När du sedan startar igen så är det kontakt till nästa feltillfälle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Gelis:

Du har inte glapp i tändningslåset eller någon kabelanslutning. Det kan göra att tändningen stängs av någon millisekund för att sedan tända till igen i fel läge med poff i förgasaren som följd, och sedan stänga av sig helt. När du sedan startar igen så är det kontakt till nästa feltillfälle

 

Det är visserligen en möjlighet tändningslåset känns lite glappt,men det är som problemet sku uppstå vid samma varvtal varje gång.

Tänkte tvätta fögasaren och kolla accpumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdaterar lite om läget.

Får inte alls igång motorn nu.

Detta är gjort: 

- tagit lös förgasaren och haft den på ultraljudstvätt

- byt rotor,kondensator,tändfördelarlock och stift.

- har endast ett år gamla tändkablar och tändspole.

 

Den har gnista även om den är lite svag och den får bränsle.

 

Någon som har nån ide' vad felet är?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du förväxlat tändkablarna vid lockbytet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gelis:

Har du förväxlat tändkablarna vid lockbytet?

 

Ja lag dem 1-3-4-2 , 1a cylinder in mot båten å sista mot drevet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev JoacimH:

 

Ja lag dem 1-3-4-2 , 1a cylinder in mot båten å sista mot drevet

Och du vet åt vilket håll fördelaren roterar och var nr 1 ska sitta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla igenom tänddelarna igen, rätt brytaravstånd, och att du verkligen har kablarna rätt i locket och på stiften.

Dra i lite startgas i förgasaren, går den igång men stannar är det soppafe,l går den inte igång så har du felet på tändningssidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske du skall även byta tändspolen.

kolla även 0-kabeln, den från nedspolande till fördelarlockets centrum.

och hur är det med brytarspetsarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade igår hur rotorn snurrar så har nu nr1 dit rotorn pekar när motorn är i övra dödläget.

 

Någon som vet vad rätta brytaravstånd är?

 

Glömde säga att ja har ny tändspole.

Hade beställt ny brytarspets men den var sönder när den kom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte exakt på den maskinen, men mellan 0,4-0,5 brukar funka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Gelis:

Vet inte exakt på den maskinen, men mellan 0,4-0,5 brukar funka

Såvitt jag kan se i manualen ska det vara 28-34 grader. Vad det blir om man mäter med bladmått vet jag inte.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-08-02 vid 11:36 skrev Eld-:

Såvitt jag kan se i manualen ska det vara 28-34 grader. Vad det blir om man mäter med bladmått vet jag inte.

 

Tack för alla svar! :)

Har nu provat ställa in allting men får den endå inte att gå.

Känns som gnistan är svag och drar dåligt runt.

Provade mäta + vid tändspolen och där var det endast runt 8-9volt, vilket sjunkte ännu mer när jag provade dra runt motorn 🤔

Från batteriet till solenoiden hade jag ca. 11,5 (dåligt laddat batteri när vi hade provat antal gånger)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du bytt kondensatorn?

 

Det ska inte vara 12V över tändspolen. Om du har det så blir den inte långlivad. Det sitter en resistanstråd före för att sänka spänningen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...