JoacimH 0 Postad 23 Juli , 2019 Hej! Har en Mercruiser 4cyl 2.5l 120hk från -89 som går dåligt/inte alls vid gaspådrag. Har hela sommaren haft problem med att den "suckar" eller "tvekar" när man ska dra upp i planing. Speciellt när den är kall. Men igår när vi var ute och skulle dra upp den i planing lät det "poff" och motorn stannade. Startade den på nytt och då var det inga problem att gasa på,tvekade en gång men kom upp i planing. Samma sak hände på hemfärden, lätt "poff" och motorn stanna, bara att starta igen och åka iväg. Idag provade jag felsöka, kollade igenom tändkablar,strömfördelar och stiften, allting ok. Provade starta (brukar alltid ha lite handgas på när den är kall) den gick igång sakta men när den började ta upp varven lät det "poff" igen och den stannade,kollade då att jyst när den stannade kom det ordentligt med rök ur flammskyddet på förgasarn? Någon som har en aning om vad problemet är? Mvh.Joacim Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 23 Juli , 2019 Du har inte glapp i tändningslåset eller någon kabelanslutning. Det kan göra att tändningen stängs av någon millisekund för att sedan tända till igen i fel läge med poff i förgasaren som följd, och sedan stänga av sig helt. När du sedan startar igen så är det kontakt till nästa feltillfälle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JoacimH 0 Postad 24 Juli , 2019 15 timmar sedan skrev Gelis: Du har inte glapp i tändningslåset eller någon kabelanslutning. Det kan göra att tändningen stängs av någon millisekund för att sedan tända till igen i fel läge med poff i förgasaren som följd, och sedan stänga av sig helt. När du sedan startar igen så är det kontakt till nästa feltillfälle Det är visserligen en möjlighet tändningslåset känns lite glappt,men det är som problemet sku uppstå vid samma varvtal varje gång. Tänkte tvätta fögasaren och kolla accpumpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JoacimH 0 Postad 31 Juli , 2019 Uppdaterar lite om läget. Får inte alls igång motorn nu. Detta är gjort: - tagit lös förgasaren och haft den på ultraljudstvätt - byt rotor,kondensator,tändfördelarlock och stift. - har endast ett år gamla tändkablar och tändspole. Den har gnista även om den är lite svag och den får bränsle. Någon som har nån ide' vad felet är? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 31 Juli , 2019 Har du förväxlat tändkablarna vid lockbytet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JoacimH 0 Postad 31 Juli , 2019 1 timme sedan skrev Gelis: Har du förväxlat tändkablarna vid lockbytet? Ja lag dem 1-3-4-2 , 1a cylinder in mot båten å sista mot drevet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 31 Juli , 2019 48 minuter sedan skrev JoacimH: Ja lag dem 1-3-4-2 , 1a cylinder in mot båten å sista mot drevet Och du vet åt vilket håll fördelaren roterar och var nr 1 ska sitta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 31 Juli , 2019 Kolla igenom tänddelarna igen, rätt brytaravstånd, och att du verkligen har kablarna rätt i locket och på stiften. Dra i lite startgas i förgasaren, går den igång men stannar är det soppafe,l går den inte igång så har du felet på tändningssidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 31 Juli , 2019 Kanske du skall även byta tändspolen. kolla även 0-kabeln, den från nedspolande till fördelarlockets centrum. och hur är det med brytarspetsarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JoacimH 0 Postad 1 Augusti , 2019 Kollade igår hur rotorn snurrar så har nu nr1 dit rotorn pekar när motorn är i övra dödläget. Någon som vet vad rätta brytaravstånd är? Glömde säga att ja har ny tändspole. Hade beställt ny brytarspets men den var sönder när den kom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 1 Augusti , 2019 Vet inte exakt på den maskinen, men mellan 0,4-0,5 brukar funka Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 2 Augusti , 2019 (redigerade) 13 timmar sedan skrev Gelis: Vet inte exakt på den maskinen, men mellan 0,4-0,5 brukar funka Såvitt jag kan se i manualen ska det vara 28-34 grader. Vad det blir om man mäter med bladmått vet jag inte. Redigerad 2 Augusti , 2019 av Eld- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JoacimH 0 Postad 3 Augusti , 2019 2019-08-02 vid 11:36 skrev Eld-: Såvitt jag kan se i manualen ska det vara 28-34 grader. Vad det blir om man mäter med bladmått vet jag inte. Tack för alla svar! Har nu provat ställa in allting men får den endå inte att gå. Känns som gnistan är svag och drar dåligt runt. Provade mäta + vid tändspolen och där var det endast runt 8-9volt, vilket sjunkte ännu mer när jag provade dra runt motorn 🤔 Från batteriet till solenoiden hade jag ca. 11,5 (dåligt laddat batteri när vi hade provat antal gånger) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 3 Augusti , 2019 Har du bytt kondensatorn? Det ska inte vara 12V över tändspolen. Om du har det så blir den inte långlivad. Det sitter en resistanstråd före för att sänka spänningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser