Knapet 0 Postad 22 Juli , 2019 Har en 6 a. 4,3 GL VP -99. Fick ett tvär stopp vid färd. lossade tändstiften och upptäckte vatten. körde motorn på land och det prutade ut vatten på båda sidorna ur cylinderhålen. Någon som vet vad som hänt. innan jag lossade stiften gick inte motorn runt (Komp) Efter jag kört ut vattnet och satte stiften på plats gick motorn igång igen efter lite startproblem i början. har kört motorn ca 10 min utan problem på land. hur kom vattnet kommit in????? Är osäker på att sjösätta innan jag vet orsaken.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 22 Juli , 2019 Det finns en hel del trådar där vi avhandlat just det problemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knapet 0 Postad 22 Juli , 2019 Ja det låter som liknande problem. Det blir till att byta knä och limpor, då jag tror att "rost" kan vara boven. Vore en dröm ifall det bara vore packningar. Hörde att knän och limporna håller i ca 10 år. Vad jag förstår så handlade den tidigare tråden om packning problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 22 Juli , 2019 Delvis ja, men också om upprostade packningsytor i delningen knä-limpa. Är motorn sjö eller sötvattenkyld? Knän brukar börja ge sig vid runt 10 år, limporna håller i regel runt 15år, beror på salthalten i vattnet hur länge det stoppar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knapet 0 Postad 22 Juli , 2019 Båten har gått i Mälaren innan mig, nu går han ute i Östersjön Har inga uppgifter på byte tidigare.. Så det blir nog att plocka ner båda sidorna och byta. Letar nu leverantörer med kvalite. Har inte bytt tidigare, så det blir till en erfarenhet rikare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knapet 0 Postad 22 Juli , 2019 = Sjövatten kyld Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 22 Juli , 2019 I o med att den är sjövattenkyld så tänk på att det kan vara allt från avgasdelar till sönderostade toppar. Vad jag förstår så fick du vatten i alla sex burkar, finner det otroligt att det gett sig på bägge bankerna samtidigt. Du har inte vatten i oljan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knapet 0 Postad 22 Juli , 2019 Nej inget vatten i oljan Däremot så bråkade tilten, så den gick lite djupt i aktern i ca 15 min i färden. jag har fundering ifall detta påverkat något av problemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 22 Juli , 2019 (redigerade) Visst kan det ha betydelse, beror lite vilka marginaler som finns mellan vattenlinjen och avgasknäna. är det på håret där så kan visst fel gångläge trycka in vatten framför allt när man slår av. Ska finnas klaffar som bla ska göra det svårare för vatten bakvägen. Redigerad 22 Juli , 2019 av Gelis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knapet 0 Postad 22 Juli , 2019 Då jag körde motorn i ca 10 minuter, visserligen på land utan problem så jag blir lite tveksam. och vad händer om ett nytt stopp kan påverka någon ventil eller något annat i motorn. jag slog av ett par gånger just för att se varför tilten inte fungerade, (sedan visade det sig att en kabel lossnat vid säkringen så det är nu ordnat) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser