Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
jaro7899

Avbrutet tändstift...

Rekommendera Poster

Jaha, 7 av 8 tändstift lossnade och det åttonde gick av när de skulle bytas. Man blir ju så trött... Får väl lägga helgen på att demontera knä och limpa för att se om det går att få tag om den lilla biten som sticker upp. Någon som råkat ut för liknande sak, eller har några bra tips på hur jag enklast gör för att få loss det som sitter kvar? / Jan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter inte gängan kvar? Brukar bara vara att sätta dit nyckeln å ta loss den även om det gått av.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, gängan sitter ju kvar i blocket. Stiftet gick av i ett rakt snitt precis under själva greppet för tändstiftsnyckeln och innandömmet följde med upp. Allt som återstår är hylsan som gängan sitter i och den sticker ut kanske 5 m.m så med lite dur kanske man kan få tag i den? Jan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är tändstiftet ihåligt så kan du ju alltid använda en grispitt att dra ut det med. /Mange

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Maste

Prova om du kan slå ner något typ av fyrkantig järnbit som du slipat svagt spetsig.Sedan kan du försöka att med något verktyg vrida denna järnbit och hoppas på att biten av tändstiftet följer med. Det som kallas grispitt eller ornapitt ska man vara försiktig med. Är godset inte så tjockt på det man ska försöka ta bort, är risken stor att materialet bara utvidgar sig när man drar i ornapitten och att det sätter sig fast ännu mera. Får du nu ut denna avbrutna tändstiftsbit, så sätt på någon form av värmebeständigt fett på gängorna av de nya tändstiften, så slipper du dessa problem i fortsättningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Usch! detta är en mardröm. Jag har under årens lopp plockat upp ett antal avbrutna tändstift (tyvärr). I en del fall har jag lyckats med lock och pock plocka/gänga ut det som sitter i. När detta lyckats har jag först sett till att säkra förbränningrummet. Så det inte kommer ner skit i detta. (Jag har ställt kolven en bit och ventilerna stängda. Sedan ner med en fettindränkt trasa. Detta måste man träna på innan man skarpt gör det). Sedan på med rostlösare och värme samt kyla ett antal gånger. Detta går inte på en timma eller två utan det krävs att man har gott om tid på sig så materialen delar på sig. Därefter på med svinpicken, knacka lite lätt med denna iskruvad. Så du väcker gängerna. Känn lite lätt ifall gängan lossnar. Sitter den och inte vill lossna, åter rostlösare - värme - kyla osv. Du kanske frågar dig vad jag värmt med? Jag har oftast klarat mig med värmepistol. Men det gäller att vara försiktig så man inte har bensin som kan ta eld!! Har du tur och inte stressar så får du loss gängan. Det är inte hela världen ifall du något deformerar toppens gängor .Det finns något som heter Helicoilgängor. Man behöver inte använda sig av gänginlägget det räcker oftast att bruka den första delen av gängtappen. Denna är en orginal tändstiftgänga. När du fått ur gängan, tag med en gripklo ut trasan och blås rent i förbränningrummet. /lycka till/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för alla svaren, gör ett försök i helgen. Kan ju pröva att slå ner ett rundjärn som jag sedan svetsar fast i det som sitter kvar av tändstiftet. Går inte det så får det väl bli värme och grispitt. Känns som helgen är räddad :( /Jan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jocke

Gänga och nyckelgreppet är i samma metalldel , det brukar bara vara den vita porslinsdelen som går av .. och den skruvar man ju inte på ... Tändstift går av bara för att man vinklar hylsan lite , så var på vakt så att allt skruvande är 90gr mot gängan ...... eller ???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Porslinsdelen har inte gått av, jag har fått ut hela elektroden. Stiftet har gått av rakt under nyckelgängan i ett rakt snitt, alltså metallhylsan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äntligen löst! Prövade först med en grispitt men det hände inte ett skit. Försökte svetsa fast en bult i tändstifthylsan, men bulten gick av två gånger, efter det så var inte mitt humör på topp. Är väl bara att riva toppen tänkte jag samtidigt som jag gjorde ett sista försök med grispitten och den stora skiftnyckeln, och då släppte tändstiftshylsan. Tror nog att svetsningen gjorde susen, lite värme brukar ju funka...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...