Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
jeppe_lu

Ta hem Trawler från staterna och totalrenovera?

Rekommendera Poster

5 timmar sedan skrev jeppe_lu:

Båt, 42 fots trawler från erkänt bra varv: 100 000:-

Sorry om jag låter pessimistisk men där tror jag det blir svårt. Har du sett några båtar till det priset? Den billigaste jag hittade kostade 300 tkr men den var i trä!  4-500 tkr verkar mer rimligt.

En motor som har gått 5000 tim ska renoveras. För ett antal år sedan kunde man få det gjort för 50 tkr per motor, i UK. Idag kanske 75 tkr.

Båtsnickare för 480 kr/tim + moms?

Som många andra seglare har jag tittat lite på en trawler. Min slutsats är att Grand Banks är ganska dyra, man betalr väldigt mycket för namnet. Vilket man i och för sig får tillbaka när man säljer. Sen är de tungdrivna. Det finns många andra trawlers som är minst lika bra och även bättre. För en mille får man en båt i hyggligt, användbart skick. Visst kommer det att behövas lite fix, lackning mm men det kan man fixa själv.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

1 timme sedan skrev Kane:

 Nja.

 

"OBS! Denna momssats (6%) kommer höjas till 9% med start 2019.

(Mat, dryck (ej alkoholhaltiga), jordbruksprodukter och även vissa tjänster inom eller relaterade till jordbruket, mediciner, viss utrustning för funktionshindrade, böcker, tidningar, hårfrisörer, badhus, vattenförsörjning, antikviteter, teaterbiljetter, inträde till nöjesparker, konstverk som säljs av konstnären själv (annars 21%), städning av privatbostad, passagerartransport, hotell, småreparationer av cyklar, skor och kläder, camping, museum och solpaneler)"

Det var 6% i moms om du tog in din veteranbil via Holland för några månader sedan men nu är det 19 % pga påtryckningar från andra  eu länder så den vägen är inte billig längre. Men jag läste i bilsport classic i ett nummer från förra sommaren och där stod det ungefär att om du har t.ex en R kodad cuda som tillför ett lågt utbud i Sverige så kan du ansöka om att få 6% moms istället för 25. Ska försöka hitta det numret igen bland alla andra samlingar. Trodde kanske att det gällde klassiska båtar med??

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Mackey:

Jag misstänker att den skada du fick ersättning för inte hade med sådant som regleras i fritidsbåtsdirektivet att göra.

Var inte så misstänksam hela tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Pilletant447:

Var inte så misstänksam hela tiden.

Jag är inte misstänksam, jag misstänker, dvs. jag tror att

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Sorry om jag låter pessimistisk men där tror jag det blir svårt. Har du sett några båtar till det priset? Den billigaste jag hittade kostade 300 tkr men den var i trä!  4-500 tkr verkar mer rimligt.

En motor som har gått 5000 tim ska renoveras. För ett antal år sedan kunde man få det gjort för 50 tkr per motor, i UK. Idag kanske 75 tkr.

Båtsnickare för 480 kr/tim + moms?

Som många andra seglare har jag tittat lite på en trawler. Min slutsats är att Grand Banks är ganska dyra, man betalr väldigt mycket för namnet. Vilket man i och för sig får tillbaka när man säljer. Sen är de tungdrivna. Det finns många andra trawlers som är minst lika bra och även bättre. För en mille får man en båt i hyggligt, användbart skick. Visst kommer det att behövas lite fix, lackning mm men det kan man fixa själv.

 

 

Det kanske inte är pessimismen jag är här för, men absolut att höra era tankar.

 

Jag har kontakt med en båtmäklare i USA som har en båt för 100 000:-...

Inredningssnickare har tyvärr sämre betalt än vad "brötiga" snickare har, vart fall i Göteborgs-området.

Renodlade båtsnickare i all ära, men jag tycker nog att just inredningssnickare gör ett minst lika bra jobb.

 

Vidare är ju en av anledningarna till att jag kanske helst ser att det blir just ny inredning, är att jag tycker de mörka träslagen, de "typiska" båtinredningarna är så jäkla tråkiga. 

Men en nyrenoverad trawler kan man ju bestämma helt själv... (=

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Mackey:

Jag är inte misstänksam, jag misstänker, dvs. jag tror att

 

 

Ursäkta min spydighet, men skall jag starta misstänkt tråd?

 

Jag erbjuder mig även att starta en MOMS-tråd...

😘

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får starta vilka trådar du vill...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev Mackey:

Jag är inte misstänksam, jag misstänker, dvs. jag tror att

tro/r får du göra i körka:P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev jeppe_lu:

Men en nyrenoverad trawler kan man ju bestämma helt själv... (=

Ja går det i lås så kan det bli hur bra som helst!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Pilletant447:

Det var 6% i moms om du tog in din veteranbil via Holland

Nu handlar det här ju om båtar och där är reglerna sådana att svenska tullen bestämmer momsen men drar av det man betalat i annat EU-land. Man betalar full moms om inte båten funnits i åratal i ett annat EU-land.

Förr toga man båtar via tex Tyskland, de behövde inte ens lastas av, man fick betala den tyska momsen och inget mer i Sverige. Men den möjligheten är borta sedan många år.

Tullen beräknar momsen på det beräknade värdet, ett fejkat kvitto hjälper inte (men funkar på tex elektronik).

Troligen lönar det sig att tex renovera motorerna i USA.

Det går att CE-märka, behöver inte kosta så mycket men man behöver den tekniska dokumentationen med hållfasthetsberäkningar mm. Det är dagens CE-krav som gäller så äldre motorer kan bli svårt, de ska uppfylla dagens avgaskrav och det leder ofta till att man får köpa nytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 timmar sedan skrev bhemac:

Nu handlar det här ju om båtar.

Ja jag vet att det här handlar om båtar, men jag ville bara poängtera.

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill såga din kalkyl totalt och föreslår att du lägger ner dessa tankar för att inte hamna i ett klassiskt "stålbåtsprojekt" där kostnader och tid springer iväg och resultatet oftast är sådär eller ingen båt alls av det hela

Min åsikt är att köpa en GB för 1,4 blir en bra affär jämfört med dina tankar

 

Att blåsa ur båten totalt och tro att en inrednings/finsnickare ska bygga upp en helt ny båt invändigt i Grand Banksfinish på 250 timmar år låååångt ifrån verkligheten 

Har mycket svårt och tro att en snickare med kunskap för att bygga båtinredning i Grand Banksklass säljer sig för 480kr ex moms/timman

 

Du missar även helt blästring och reparation av botten och renovering av utsidan(både plast och trä)

Ur med båda motorerna och renovering av dessa och backslag för 50000kr är också alldeles för lågt

För 100000kr får du en dålig båt/skrot där inget är skött på evigheter och båten kommer behöva enormt med timmar för att bli fin

 

Frakt, tull och moms får du nog höja upp en hel del också

Ro-ro frakt på den storleken av båt är dyr idag. Gissar på ca 100000kr

Landtransport och lyft i USA går på en rejäl slant

Bara tillverkning av enkel vagga i stål är idag ca $1500

Kostnad för att skruva loss flygbridge och ev propellrar, axlar och roder mm

Idag är det även strafftull på båtar 25% pga "handelskriget"

Så moms och tull blir härliga 50% i dagsläget :(

Exempel på kalkyl 

Båt 100000kr

Vagga 10000kr

Lokalfrakt USA 10000kr

Lyft 5000-10000kr

Sjöfrakt 100000kr

Kajavgifter och div demontering/förberedelse 5000-40000kr

Försäkring mm 5000kr

Tull och moms läggs på det totala beloppet av ovan 

 

Vet inte var i Sverige du finns men att få en 13x4,2 från Göteborgs hamn till tex Sthlm

Lyft i Gbg hamn minst 6000kr ex moms

Lastbil ca 20000kr ex moms 

Följebil ca 7000kr ex moms

Dispens bred last 700kr

Avlyft Sthlm 4000-8000kr

Transport av vagga alt betala Gbg hamn för att skrota den tillkommer också

 

Vad gäller CE så visst finns det regler men regelverket funkar inte på båtar i Sverige

Tullen stoppar inga båtar i hamnen 

Alla försäkringsbolag accepterar icke CE-märkta båtar så inga problem där

Vid hel förlust drar vissa bolag av några procent på ersättningen

Tiotusentals båtar i Sverige idag som inte är CE-märkta eller längre uppfyller kraven

Inte bara amerikanska utan även massor av nordiska båtar som tex saknar CE-dokumentation eller bytt motorfamilj/ökat hk osv

Detta talas det dock väldigt tyst om då mäklare mm inte får sälja dessa båtar vilket idag görs ändå

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Capitan:

Vad gäller CE så visst finns det regler men regelverket funkar inte på båtar i Sverige

Tullen stoppar inga båtar i hamnen 

Alla försäkringsbolag accepterar icke CE-märkta båtar så inga problem där

Vid hel förlust drar vissa bolag av några procent på ersättningen

Tiotusentals båtar i Sverige idag som inte är CE-märkta eller längre uppfyller kraven

Inte bara amerikanska utan även massor av nordiska båtar som tex saknar CE-dokumentation eller bytt motorfamilj/ökat hk osv

Detta talas det dock väldigt tyst om då mäklare mm inte får sälja dessa båtar vilket idag görs ändå

Just det .Tack för mer info!! Precis det jag menade.

 

 

"Så moms och tull blir härliga 50% i dagsläget :("

 

Och jag som hade tänkt att importera en Jaws 24 från staterna i vinter, då åker jag alltså på en strafftull extra förutom vanlig tull och moms:(?? Bör kanske tänka om där:unsure: måste väl finnas nåt fint ex i Sverige till salu.

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Capitan:

Alla försäkringsbolag accepterar icke CE-märkta båtar så inga problem där

Vid hel förlust drar vissa bolag av några procent på ersättningen

Prata med försäkringsbolaget, inte någon säljare utan med en jurist.

Det var en kille här med en snyfthistoria som nekades ersättning när båten hade brunnit. I det fallet tror jag det var en ej CE-märkt brytare som förorsakat branden.

Alla försäkringsbolag har en aktsamhetsklausul som brukar säga att de kan skriva ner eller neka ersättning om man inte följt gällande lagar och regler.

--

I övrigt håller jag med. "Stålbåtsprojekt" var ett bra namn. Jag vet de som köpt "ett ej helt avslutat projekt" för en skitsumma. Oftast av frun.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...