Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
jeppe_lu

Ta hem Trawler från staterna och totalrenovera?

Rekommendera Poster

God kväll på er,

Min hjärna har sedan ett par dagar gått på fullvarv, innan dess har ett litet frö såts.

 

Vi har efter många år på segelbåt, ett par år testat lite snabbare motorbåt kommit fram till att det är trawler jag och min familj skall ha!?

 

Efter blocket fram och tillbaka, hittat en del intressant, men inget riktigt suveränt för en rimlig summa pengar, har jag fått en snilleblixt.

 

En hyfsat fräsch Grand Banks i 40-fots klassen kostar i Sverige runt 1 400 000:-, det är i mina ögon kanske lite vääääl mycket för en båt från 70- & 80-talet...

 

Vad tror ni om:

Att importera ett riktig skrothög till trawler (givetvis med friskt skrov)

Blåsa ut all inredning

Montera in ny inredning

Sy nya kapell

Sy nya dynor

Nya elsystem

Ny nav-utrustning

Totalrenovera motorer

Montera bog- & akter-propellrar

Ankarspel fram och bak

Osv osv.

En helt full-smetad båt helt enkelt...

 

En del inledande frågor:

Vad kan det kosta att ta hem en 40-fots trawler?

Hur lång tid kan det för en båtsnickare att totalrenovera en båt? (Invändigt)

 

Just for fun: Vad tror ni ett slutpris hamnar på?

 

Kanske frågan som jag inte önskar allt för ärliga svar på:

Är jag helt dum i huvudet som går i dessa banor?

 

 

Stora sågen är varmt välkommet, personliga påhopp undanbedes, men om ni verkligen måste hata och skriva av er ilska, så shoot!

 

// Jesper

 

 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr, är den inte CE-märkt så får du inte importera den.

På priset i USA tillkommer även moms, 25%

Renovera är nog mycket billigare att göra i USA.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev bhemac:

Tyvärr, är den inte CE-märkt så får du inte importera den.

På priset i USA tillkommer även moms, 25%

Renovera är nog mycket billigare att göra i USA.

 

Ponera att den är CE-märkt i grund och botten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
6 timmar sedan skrev bhemac:

Tyvärr, är den inte CE-märkt så får du inte importera den.

På priset i USA tillkommer även moms, 25%

Renovera är nog mycket billigare att göra i USA.

Ponera att man importerar en cigarette topgun eller en reinell  t.ex. (finns inga återförsäljare i Sverige för de märkena) från staterna. De är inte heller CE märkta och ändå körs det runt en del i Sverige med sådana. 

 

Tar man in den via Holland är det bara 6% moms!!

 

Och bidrar den till en ökad mångfald av historiska båtar så kan man ansöka om 6% moms även i Sverige, men det kanske bara gäller bilar från 50-70 talet, amerikanska sådana??

 

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
6 timmar sedan skrev jeppe_lu:

God kväll på er,

Min hjärna har sedan ett par dagar gått på fullvarv, innan dess har ett litet frö såts.

 

Vi har efter många år på segelbåt, ett par år testat lite snabbare motorbåt kommit fram till att det är trawler jag och min familj skall ha!?

 

Efter blocket fram och tillbaka, hittat en del intressant, men inget riktigt suveränt för en rimlig summa pengar, har jag fått en snilleblixt.

 

En hyfsat fräsch Grand Banks i 40-fots klassen kostar i Sverige runt 1 400 000:-, det är i mina ögon kanske lite vääääl mycket för en båt från 70- & 80-talet...

 

Vad tror ni om:

Att importera ett riktig skrothög till trawler (givetvis med friskt skrov)

Blåsa ut all inredning

Montera in ny inredning

Sy nya kapell

Sy nya dynor

Nya elsystem

Ny nav-utrustning

Totalrenovera motorer

Montera bog- & akter-propellrar

Ankarspel fram och bak

Osv osv.

En helt full-smetad båt helt enkelt...

 

En del inledande frågor:

Vad kan det kosta att ta hem en 40-fots trawler?

Hur lång tid kan det för en båtsnickare att totalrenovera en båt? (Invändigt)

 

Just for fun: Vad tror ni ett slutpris hamnar på?

 

Kanske frågan som jag inte önskar allt för ärliga svar på:

Är jag helt dum i huvudet som går i dessa banor?

 

 

Stora sågen är varmt välkommet, personliga påhopp undanbedes, men om ni verkligen måste hata och skriva av er ilska, så shoot!

 

// Jesper

 

 

 

Nä dum i huvudet är du inte:rolleyes: men en nyprillig knasboll kanske😁👍 haha (kunde inte låta bli).

 

Nä skämt och sido:

 

Absolut går det ju att importera en sådan. Det är ju försäkringsbolaget som kräver CE märkning men inte nödvändigtvis. Min båt var ej CE märkt och de tog sig an den, dock var den ej importerad utan byggd i Sverige.

 

Som nämndes ovan så är det billigare i Usa. För det finns betydligt fler firmor som har just specialiserat sig på enbart renoveringar av båtar från grunden over there jämfört med de varv och marinor som finns i Sverige. Om du inte är händig själv vill säga??

 

Om du kommer med en känd sällsynt träbåt från 30 talet till dessa i Sverige och dessutom är miljonär så kan de nog i Stockholmstrakten hjälpa dig men annars är nog intresset inte så värst hyggligt är jag rädd😁.

 

Letar själv efter en hygglig firma i Sverige som enbart sysslar med detta för min egen båt men har ej hittat nån ännu:rolleyes:.

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev jeppe_lu:

 

 

En del inledande frågor:

Vad kan det kosta att ta hem en 40-fots trawler?

Tja en amerikanare kostar mellan ca 15-40 tk i frakt beroende på vem du väljer och då är väl moms inräknat. Men det är ju bilar det. En 36 fots grand banks kostar nog mer men är det bara ett skal så är den ju lättare men inte storleksmässigt på längden eller höjden. Så kanske det dubbla om jag får gissa för den ryms ju inte i en container.

 

Möjligen kanske om man kan knåda in den med en catterpiller som har en stor sked där fram (men då blir den ju inte så vacker??). Eller om du ber skepparn för lastbåten snällt att få dra den efter ända till en eu hamn??. Nä skämt och sido.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev jeppe_lu:

Hur lång tid kan det för en båtsnickare att totalrenovera en båt? (Invändigt)

Beror på om hen är proffs och har medarbetare men 1 år minst och det finns delar att tillgå (borde ju finnas i staterna):)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Pilletant447:

Beror på om hen är proffs och har medarbetare men 1 år minst och det finns delar att tillgå (borde ju finnas i staterna):)

 

God morgon, och tack för alla dina inputs.

Jag har jobbat som snickare och har väl inte tummen mitt i hand. Förstår inte i min vildaste fantasi hur det kan ta över ett år att få till inredning till en båt, när det tar 6 månader att bygga ett lösvirkes-hus på över 200 kvm...

Ja, jag vet att det inte är 4 raka väggar i en båt, osv osv...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har läst om folk som åtagit sig liknande projekt, det är ungefär lika mycket jobb som renovera ett hus med den skillnaden att när huset är klart så ska man bygga alla möbler, värmepanna o.s.v också.. Men det beror ju på om det är värt eller ej..

 

Det beror ju såklart på vad man är nöjd med, men stor-erik http://stor-erik.com/ har ju tagit sin lilla tid. Väl värt att börja från början i den bloggen och läsa, finns enormt mycket information där. Dock stålbåt, men träbåt kräver ju också sin mängd fix.

 

Men jag förstår tänket runt trawler. Jag vill ha en båt där man kan sitta inomhus väl isolerat väldigt tidigt / sent på säsongen med bra utsikt runtom, väldigt sjövärdig / kan gå i 5meters ganska kort sjö utan att man behöver vara livrädd (men det gungar ju även i dom såklart), dusch, varmvatten, kan gå långa avstånd o.s.v.

 

Segelbåt har många här sagt när man går över daycruiser-storlek och vill ha relativt billig i drift.. Men jag håller inte med, jag vill verkligen inte ha segelbåt för jag tänker inte segla annat än i undantagsfall. Andra större motorbåtar som Princess 40 / Storebro 40 o.s.v ligger ju runt 1.5-2L/nm och har väl 1000 hästkrafter som ska underhållas / renoveras / bytas ut medans en Kadey Krogen 42 har singelmontage 6cylindrig motor på 130 hästkrafter och drar cirka litern per distans i 6knop.

 

Nu är en Kadey Krogen 42 också ganska begränsande i höjd, bredd o.s.v om man skulle vilja gå kanaler i europa, så för vår del lutar det faktiskt mest åt en holländsk stålbåt just nu. 

Redigerad av cetex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båten verkligen är CE-märkt med fullständig dokumentation så är det naturligtvis helt ok. Att hitta en sådan båt dessutom i risigt skick är nog mycket svårt. Är inte båten CE-märkt så kan tullen stoppa den. Men även om man lyckas få in den så kan Transportstyrelsen när som helst kräva det, alltså även flera år framöver. En båtfirma kan inte handla med en icke CE-märkt båt, inget företag kan det, det är ett lagbrott.

Försäkringsbolagen kan säga nej till att försäkra och framförallt så kan de neka ersättning, helt eller delvis.

Kolla med Transportstyrelsen och försäkringsbolagen.

Normal moms (BTW) i Holland är 21%. Men, om inte båten funnits/brukats en längre tid i Holland så får man betala svensk moms.

Frakten över Atlanten lär kosta mer än 100tkr för en 40-fots motorbåt, enkelt att kolla.

Att först riva ut och sen bygga en ny inredning med en båtsnickare för 1000kr/rim lär kosta åtskilliga hundratusen. Ny motorer inkl installation: En halvmiljon? Bara motorerna lär vara dubbelt så dyra här jämfört med USA. Båtsnickare i UA kostar nog inte ens hälften i USA. Osv.

Att hitta en risig och billig Grand Banks lär inte vara enkelt.

Men varför just Grand Banks? De är ganska dyra och det finns många andra trawlers, ofta betydligt billigare. Tex Mainship, Hatteras, Albin, Kadey Krogen, deFeverer osv.

Det ligger tex en Hatteras 42 på Blocket för 600 tkr.

Det finns en hel del i Europa, betydligt enklare att köpa. Kan man fixa lite själv, lacka och fixa så kan man köpa ganska billigt och samtidigt få en trevlig hemresa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 timmar sedan skrev jeppe_lu:

 

God morgon, och tack för alla dina inputs.

Jag har jobbat som snickare och har väl inte tummen mitt i hand. Förstår inte i min vildaste fantasi hur det kan ta över ett år att få till inredning till en båt, när det tar 6 månader att bygga ett lösvirkes-hus på över 200 kvm...

Ja, jag vet att det inte är 4 raka väggar i en båt, osv osv...

"Vad tror ni om:

Att importera ett riktig skrothög till trawler (givetvis med friskt skrov)

Blåsa ut all inredning

Montera in ny inredning

Sy nya kapell

Sy nya dynor

Nya elsystem

Ny nav-utrustning

Totalrenovera motorer

Montera bog- & akter-propellrar

Ankarspel fram och bak

Osv osv.

En helt full-smetad båt helt enkelt..."

 

 

Ok då kapitulerar jag. Uppfattade det när jag "läste din tråd" som att båten du skulle hämta hem var ett skal = vrak:rolleyes:? utan motorer eller med som också de var ett vrak, inredning, tak, elsystem etc och då kanske det tar minst ett år. Men du verkar ju vara en hejare på båtrenoveringar eftersom du inte har tummen mitt i hand och då kanske det tar 6 månader?:) 👍 Det är väl både trä och stål i dessa båtar antar jag.

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
10 timmar sedan skrev bhemac:

 

Normal moms (BTW) i Holland är 21%. Men, om inte båten funnits/brukats en längre tid i Holland så får man betala svensk moms.

Hmm det kanske bara är reservdelar och amerikanska bilar som det är 6% moms på då?? Så var det förr vet jag säkert. 

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev bhemac:

Om båten verkligen är CE-märkt med fullständig dokumentation så är det naturligtvis helt ok. Att hitta en sådan båt dessutom i risigt skick är nog mycket svårt. Är inte båten CE-märkt så kan tullen stoppa den. Men även om man lyckas få in den så kan Transportstyrelsen när som helst kräva det, alltså även flera år framöver. En båtfirma kan inte handla med en icke CE-märkt båt, inget företag kan det, det är ett lagbrott.

Försäkringsbolagen kan säga nej till att försäkra och framförallt så kan de neka ersättning, helt eller delvis.

 

Finns ju hur många amerikanska båtar i Sverige som helst som inte är ce märkta eller haft nån återförsäljare här. Skulle tullen ha missat de då?? kanske de togs in via Rotterdam?? Dessutom så tror jag att många Cigarette båtar t.ex. i Sverige är försäkrade utan ce märkning eller??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Pilletant447:

Dessutom så tror jag att många Cigarette båtar t.ex. i Sverige är försäkrade utan ce märkning eller??

Så kan det säkert vara.

Det är en lysande affär för försäkringsbolagen att försäkra en båt som de inte behöver betala ut någon ersättning till vid ev. skador. Bara att konstatera att båten inte uppfyller gällande regler. Enklare kan det knappast bli att skadereglera...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske smartare att leta fram en Grand Banks i Europa? Visserligen mindre urval men betydligt billigare transport och med europeiska dokument. Bara på franska leboncoin.fr finns det vettiga objekt från 26000 €. En Grand Banks är ett mycket stort renoveringsobjekt. För att minska risken att tappa gnistan under renoveringen kanske det vore vettigare och roligare att skaffa hem ett körbart objekt från Europa och renovera under flera år. På så sätt att man får båten i sjön varje sommar. Då har man fördelen av att kunna njuta av båten tre av årets tolv månader och njuta av att jobba med den nio månader 🙂 Har man familj och ett någorlunda socialt samliv med vänner och bekanta hinner man i praktiken inte med så mycket båtfix som man kanske tror när man fått hem 42 fot båt på tomten..

Stora renoveringar som i praktiken drar ut på flera år har en tendens att stanna av i något skede. En allteftersom-renovering där man använder båten varje sommar har en större chans att klara sig. Bara att bestämma sig för vad som är sämst på båten och fixa det en vinter, nästa år det som är näst sämst osv.

Tappar man sugen någonstans under resan och vill sälja är en användbar båt med "lite fix" klart mer värd än ett urblåst skal med motorer som stått okörda under en presenning i några år...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Pilletant447:

Hmm det kanske bara är reservdelar och amerikanska bilar som det är 6% moms på då?? Så var det förr vet jag säkert. 

Nix. 

Nu är det 9% men förut var det 6% på mat, dryck, jordbruksprodukter och även vissa tjänster inom eller relaterade till jordbruket, mediciner, viss utrustning för funktionshindrade, böcker, tidningar, hårfrisörer, badhus, vattenförsörjning, antikviteter, teaterbiljetter, inträde till nöjesparker, konstverk som säljs av konstnären själv, städning av privatbostad, passagerartransport, hotell, småreparationer av cyklar, skor och kläder, camping, museum och solpaneler.

3 timmar sedan skrev Pilletant447:

Skulle tullen ha missat de då?

Nej men man har fått direktiv.

Det har ingen betydelse hur eller var båten tagits in, den ska ändå var CE-märkt.

Alla båtar som inte är CE-märkta och importerade efter 1998 kan närsomhelst  krävas på att visa upp en CE-mäkning, man brukar visst få tre månader på sig. Ansvaret vilar på den som tog in båten även om denne sålt båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Så kan det säkert vara.

Det är en lysande affär för försäkringsbolagen att försäkra en båt som de inte behöver betala ut någon ersättning till vid ev. skador. Bara att konstatera att båten inte uppfyller gällande regler. Enklare kan det knappast bli att skadereglera...

Hmm vad kul då,:D för min är inte CE märkt och jag fick ersättning av mitt försäkringsbolag attlantica minus självrisk och åldersavdrag för en lagning på båten förra året.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Nix. 

Nu är det 9% men förut var det 6% på mat, dryck, jordbruksprodukter och även vissa tjänster inom eller relaterade till jordbruket, mediciner, viss utrustning för funktionshindrade, böcker, tidningar, hårfrisörer, badhus, vattenförsörjning, antikviteter, teaterbiljetter, inträde till nöjesparker, konstverk som säljs av konstnären själv, städning av privatbostad, passagerartransport, hotell, småreparationer av cyklar, skor och kläder, camping, museum och solpaneler.

Nej men man har fått direktiv.

Det har ingen betydelse hur eller var båten tagits in, den ska ändå var CE-märkt.

Alla båtar som inte är CE-märkta och importerade efter 1998 kan närsomhelst  krävas på att visa upp en CE-mäkning, man brukar visst få tre månader på sig. Ansvaret vilar på den som tog in båten även om denne sålt båten.

 

Vad konstigt då för jag fick 6% moms förra året när jag importerade delar till min utombordare via en kontakt i Minnesota som sysslar med import och export över Atlanten till Rotterdam - Holland och sedan därifrån till Sverige. 

 

Sedan om du importerar en jänkare som har ett historiskt värde = få exemplar byggda som bidrar till bilparken ur historisk synpunkt t.ex en Barracuda R kodad 70 så kan man numera få 6% moms istället för 25. Så det är inte bara mat och kosmetika och annan massproducerad skit som den momsen gäller.

 

Så har båten inte haft nån återförsäljare här i Sverige utan importerats då kan den inte få CE märkning då efteråt?? Samt att ce märkningen kan ha gjorts i landet båten kom ifrån utan återförsäljare i Sverige t.ex av märke Reinell, eller havlfabrikat  som jag sett en hel del importerade av. 🤔

 

Och båtar som har byggts i Sverige utan ce märkning omhändertas de då??:wacko:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Pilletant447:

Hmm vad kul då,:D för min är inte CE märkt och jag fick ersättning av mitt försäkringsbolag attlantica minus självrisk och åldersavdrag för en lagning på båten förra året.

Jag misstänker att den skada du fick ersättning för inte hade med sådant som regleras i fritidsbåtsdirektivet att göra.

 

Hur utfallet av skaderegleringen blir beror på vilken typ av skada det är fråga om och naturligtvis även på försäkringsbolagens policy i denna fråga.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 timmar sedan skrev Pilletant447:

 

Så har båten inte haft nån återförsäljare här i Sverige utan importerats då kan den inte få CE märkning då efteråt?? Samt att ce märkningen kan ha gjorts i landet båten kom ifrån utan återförsäljare i Sverige t.ex av märke Reinell, eller havlfabrikat  som jag sett en hel del importerade av. 🤔

 

Och båtar som har byggts i Sverige utan ce märkning omhändertas de då??:wacko:

Här kan du och andra och framförallt TS läsa om CE-märkning av fritidsbåtar.

 

CE-märkning har inget med återförsäljare, tillverkningsland, och liknande att göra. Det är ett intyg på att båten uppfyller kraven i fritidsbåtsdirektivet och annan tillämplig lagstiftning.

 

Fritidsbåtsdirektivet och framför allt handboken (som än så länge bara finns för en äldre version av direktivet) ger bra vägledning för den som ska bygga om hela eller delar av sin båt.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Starta ett aktiebolag, importera båten i AB't, släng på en CE stämpel i papprena från AB',t, sälj båten till dig själv och konkursa sedan bolaget.

 

Båten är nu CE märkt, möjligtvis uppfyller den inte alla CE krav, men den är i alla fall CE märkt . Man behöver faktiskt inte bevisa någonting alls när man sätter på en CE märkning, man går bara i god för att den uppfyller gällande krav.

 

Det är ju många produkter som har CE märkning men inte uppfyller alla krav korrekt, t.ex designfel eller liknande, produktåterkallelse är ju en sak, men när företaget har gått i konkurs / är likviderat så är det svårt då det inte finns någon som tar kostanden längre..

Redigerad av cetex
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev cetex:

släng på en CE stämpel i papprena

Ja om det vore så enkelt. Men CE-märkning är inte så enkelt, det ska finnas en full dokumentation.

Däremot behöver man inte CE-märka om båten ska användas kommersiellt. Men då tillkommer andra krav.

För privatbruk är det garanterat billigare att köpa en båt inom EU/EES-området. Det finns en del trawlers i Europa till bra priser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Importörer får inte CE märka ser jag nu när jag läser på. Så jag ber om ursäkt ;)

 

Jag har kollat på CE märkning av båtelektronik som egen företagare, och det är ju egentligen bara att skriva några papper om att den uppfyller CE kraven, sedan skriva lite teknisk dokumentation som inom rimligt tvivel kan anses vara korrekt, så kan man sätta up en CE märkning.

 

Det är inte olagligt att råka ha fel om man "försökt göra rätt", det kan däremot bli en dyr läxa för företaget om man råkar ha fel.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag funderar mindre kring CE-märkningen och mer kring den eventuella ekonomiska vinsten i att bygga en ny inredning. Varför inte köpa en med sjysst inredning från början, och lägga tid och pengar på t ex nytt elsystem och nya motorer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Jag funderar mindre kring CE-märkningen och mer kring den eventuella ekonomiska vinsten i att bygga en ny inredning. Varför inte köpa en med sjysst inredning från början, och lägga tid och pengar på t ex nytt elsystem och nya motorer?

Jo det är klart att det viktigaste är att ekonomin blir bra och jag är också inne på att det är bättre ekonomiskt att köpa en fräsch båt med kassa motorer än att renovera hela båten.

 

Sedan är det bra att veta vad man riskerar om man inte CE-märker, det är ju också en del av ekonomin i att importera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev cetex:

Det är inte olagligt att råka ha fel om man "försökt göra rätt", det kan däremot bli en dyr läxa för företaget om man råkar ha fel.

Precis. Fixar man CE-märkningen på tex elektronik och det i framtiden visar sig att det inte var korrekt så åker man på alla kostnader. Kan ju vara tex att produkten inte uppfyller EMC kraven, så åker man på det även om det gått många år. I det fallet är det lugnast att ha gjort en test hos en "notfied body". Och då tickar kostnaderna på och intresset för att importera brukar svalna.

 

Att importer en icke CE-märkt båt idag är knappast lönsamt.

 

Väldigt tveksamt om det lönar sig att bygga ny inredning, möjligen om man gör det själv och har en lämplig lokal och maskinpark.

Möjligen kan det löna sig att renovera motorer - om man gör det själv. Men det är svårt att bedöma slutkostnaden. Motorer är alltid mycket billigare i USA.

En båt köpt i Europa med ett måtligt renoveringsbehov är troligen den bästa affären.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Mackey:

Jag misstänker att den skada du fick ersättning för inte hade med sådant som regleras i fritidsbåtsdirektivet att göra.

Vad/hur menar du?? Kan du utveckla lite där??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för samtliga inputs, mycket fokus på CE-märkning. Vilket har en otroligt stor roll i sammanhanget.

 

Men för att inte komma ifrån ämnet så skall jag ställa upp lite hur jag tänkt mig:

Båt, 42 fots trawler från erkänt bra varv: 100 000:-

Frakt, tull och moms: 150 000:-

Inredning:

Material av dubbelsidigt laminerad poppel: 100 000:-

Då är lådor osv med...

Snickartimmar av inredningssnickare: 1,5 månader á 600:- / h, ca 150 000:-

Ankarspel, akter-och bog-propeller, GPS, AIS(?) eventuellt autopilot: 150 000:-

 

Genomgång av Ford Lehman-dieslarna som sitter i: 50 000:-

Kapell och vindskydd till nedre flybridge: 40 000:-

Nya dynor och ett par nya stolar: 60 000:-

 

Invändig el, här ingår "vitvaror" och batteri-bank: 100 000:-

 

Diverse lyft och interna transporter: 50 000:-

 

Totalt: 950 000:-

Oförutsedda utgifter (för skoj skull) 150 000:-

 

Här har ni min uppställning! Igen, ta gärna fram stora sågen om ni inte håller med på någon punkt. 

 

Men om man lyckas med detta, så har man i min mening en fruktansvärt prisvärd och "ny" båt, för mindre pengar än en rätt så sliten Grand Banks 38.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Pilletant447:

Vad/hur menar du?? Kan du utveckla lite där??

Nej det kan jag inte. Det är ju du som fått en skada och vet vad som skadades och varför.

 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-07-22 vid 19:33 skrev Pilletant447:

Hmm det kanske bara är reservdelar och amerikanska bilar som det är 6% moms på då?? Så var det förr vet jag säkert. 

 Nja.

 

"OBS! Denna momssats (6%) kommer höjas till 9% med start 2019.

(Mat, dryck (ej alkoholhaltiga), jordbruksprodukter och även vissa tjänster inom eller relaterade till jordbruket, mediciner, viss utrustning för funktionshindrade, böcker, tidningar, hårfrisörer, badhus, vattenförsörjning, antikviteter, teaterbiljetter, inträde till nöjesparker, konstverk som säljs av konstnären själv (annars 21%), städning av privatbostad, passagerartransport, hotell, småreparationer av cyklar, skor och kläder, camping, museum och solpaneler)"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...