Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
RillE

Vad har jag för ekolod?

Rekommendera Poster

Som överskriften säger?

alltså vilken modell är det?kan jag på något sätt få den att mäta meter? Nu är det fot som den mäter.

7F87181B-D500-4F93-83D4-79C06172F890.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är övertygad om att du har en humminbird HDR 200 enligt bilden nedan!?
Angående eventuell möjlighet att anpassa displayens feet  till meter, där är jag skeptisk?

(Varumärket Humminbird envisades länge med `feet´ som enda gällande längdmått, alltså långt efter att övriga världen övergått till meter. Så de missade nog litet detta med metern  på världsmarknaden.
På deras äldre produkter - typ HDR200 - kan man ibland hitta och ladda ner uppdateringar där det numera `självklara´ längdmåttet meter införts. Förmodligen tvingades de till sådana uppdateringar sent om sider,  efter massiva användarpåtryckningar av "icke-anglosaxisk" art?)

Vete katten, googla själv detaljerna för humminbirds produkt HDR200! 😵
Saxad bildkälla: denna pdf-manual HDR200

hummin.hdr200.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret👍🏻

Jag tänkte att det var enklare att byta efter som metersymbolen blinkar till vid uppstart. Men som du säger nu har jag något mer än hummingbird att googla på 👍🏻👍🏻

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2019-07-22 vid 12:53 skrev Thomas-1:

Varumärket Humminbird envisades länge med `feet´ som enda gällande längdmått, alltså långt efter att övriga världen övergått till meter. Så de missade nog litet detta med metern  på världsmarknaden.
På deras äldre produkter - typ HDR200 - kan man ibland hitta och ladda ner uppdateringar där det numera `självklara´ längdmåttet meter införts. Förmodligen tvingades de till sådana uppdateringar sent om sider,  efter massiva användarpåtryckningar av "icke-anglosaxisk" art?)

Ja, jag citerar mig själv!
Detta för att jag haft litet dåligt samvete, erkänner kort sagt att jag sammanblandat Humminbirds ekolod med Garmins gps:er. Minnet bra men tyvärr nog allt kortare. 😩
    Hur Humminbird hanterade detta med längd-enheterna foot och meter hos  äldre apparater vet jag alltså ingenting om!
   Fast ett ekolod som ständigt rapporterar i längdenheten fot är nog lättare att stå ut med än en gps som växlar mellan Nautiska mil till fötter då `kabellängden 185,2 m = 0,1 Nm´ plötsligt underskrids?
(Allt du behöver veta för undvika grundstötning är ju hur djupt din båt sticker, att typ 1 meter motvarar nånstans tre fot är ju ett samband som nog går lätt att lära sig?)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, blandar mig i detta.

Jag vet ingenting om just detta ekolod, men andra apparater som man kan ställa om enheterna med KAN vara beskaffade så att man skall trycka in apparatens enda knapp i x antal sekunder, ofta tre sekunder och därefter kan man välja enheter eller i detta fallet kanske vid vilket djup larmet skall ljuda.

Prova!

Jag bygger detta antagande på en vindtätare och ett avancerat aemabdsur jag har, där man kan göra olika inställningar med endast en knapp som hålls intryckt olika länge, suck, det var enklare förr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...