Emilioten 2 Postad 18 Juli , 2019 Jag har fruktansvärda problem med luft i dieseln. startar motorn och den går bra några minuter på halvfart, men dör så fort jag ökar. om jag kör på halvfart så håller den längre men dör ändå efter ett tag. när jag lossar på luftskruvarna efter den stannat pyser det ur luft. Jag har även prövat att lufta med motorn igång. och det tar aldrig slut. det finns hur mkt luft som helst kvar. alla packningar är bytta på hela systemet både en och 2 gånger. inget hjälper. när jag luftar för hand med matarpumpen som för övrigt oxå är ny så kommer det luft ca var 3e tryck konstant oavsett hur länge jag håller på. har säkert spillt ut 5 liter diesel utan att få slut på luft. vad kan jag göra?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 18 Juli , 2019 Kolla bränsleslangen efter sprickor, blir den fuktig på utsidan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Emilioten 2 Postad 18 Juli , 2019 nä jag har torkat hela bränslesystemet och sen gått över det för att se om nåt läcker men kan inte finna nån läcka. det är kopparledning. men den är torr och fin hela vägen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stensino 34 Postad 18 Juli , 2019 Uppenbarligen läcker det in luft någonstans. Kolla hur du satt packningarna i finfilter och förfilter om du har ett. Det är knepigt att få dit packningarna helt rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 56 Postad 19 Juli , 2019 är ingen expert så jag gissar på att ngt inte är tillräckligt åtdraget eller som ovan att packning ligger snett. värsta jag vet är att lufta...stinker och är söligt. jag brukar alltid lufta på sista spridaren för jag hade alltid problem när jag skulle lufta med handpumpen så istället luftade jag alltid på startmotor eller maskinen igång om den startar. har en ford numera Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 19 Juli , 2019 (redigerade) Filtren? Är dessa bägge bytta eller rengjorda, särskilt förfiltret (pre-filter i bilden nedan) på sugsidan. Inget skit i bränsleledning från tank till pump? Mina funderingar så här långt...För att luft alls skall kunna läcka in systemet krävs undertryck relativt omgivningens lufttryck, ett s.k. vakuum. Pumpars sugsida är känsligare än trycksidan ifall filter smutsblockeras, detta eftersom atmosfärstrycket är så lågt som 960-1040 hPa. Detta naturlagsmässiga faktum blir måhända begripligare ifall man helt glömmer bort begrepp som `undertryck, vakuum´ och istället endast accepterar begreppet tryckskillnad som framdrivningskraft och absoluttryck relativt atmosfären längs en pumpledning? En pump med alltför trångt tillflöde kan rent av kavitera, med det menas att trycket sänks så pumpvätskan (här diesel) förgasas. Den gasen är i så fall inte luft utan ånga. Tja, skulle själv i ditt fall riktat min sökarlykta på tänkbara hinder i bränslets färd från tank till pump, närmare bestämt "sug"sidan hos endera pumpen. (Hos en diesel finns normalt två tryckhöjande pumpar i serie och den sista pumpens trycksida måste med råge överträffa cylinderns höga tryck för att alls kunna spreja in bränslet via injektorer. Första pumpens tryckhöjning kan måhända upplevas som kavitationsskapande usel av slutliga pumpen??) Bildkälla: verkstadshandbok boatinfo.no (mina rödunderstrykningar). Redigerad 19 Juli , 2019 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FIATX19 159 Postad 19 Juli , 2019 Prova att ha diesel i en liten behållare och koppla matarledning från denna direkt till sugpumpen. Får du lite Då? Om inte flytta behållaren till direkt före filtret. Luft Då? Om inte flytta till nästa punkt troligen vid bränsletanken. Tror det är bästa sättet. Möjligen har membranet i matarpumpen gått sönder men då hjälper det inte att suga direkt från behållaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser