Gäst Per Postad 14 Juni , 2005 Hej Jag har en Volvo Penta aq175 v6 bensinare.För att räkna ut bensinförbrukning, har jag köpt en bensinflödesmätare. När man kör så drar enligt mätaren motorn 1l distansen vid 27 knop. Men vid 1min tomgång drar motorn 4l !??!!! Kan en motor dra så mycket vid tomgång? Är det någon som vet? Hälsning Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst anemos Postad 14 Juni , 2005 En bensinare har inte retur till tank !!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Per Postad 14 Juni , 2005 Jag tror inte jag har retur till tanken,jag vet att det finns på vissa nya bensinare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Micke Postad 14 Juni , 2005 Returledning till tanken sitter på insprutnings motorer (4,3 liters omkr 220 hk) Skulle siffran 4 liter kanske kunna betyda per tim ? Brukar vara så på färddatorn i lastbilen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Per Postad 14 Juni , 2005 Nej, mätaren tickar på efter 1 min har det gått 4liter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 16 Juni , 2005 Detta stämmer inte. Måste va något vaising på mätaren.. Intresant annars med förbrukning vid låg/hög fart. Teoretiskt så e förbrukningen som lägst vid tomgångskörning, men blåser det tex motvind/ström 2-3 knop så blir förbrukning per distans skyhög då båten färdas en kort sträcka. Annars brukar bästa förbrukning ligga direkt effter planingströskeln, eller runt 20-22 knop :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peppelumpa 0 Postad 15 Juli , 2005 Var hittar man en bensinflödesmätare? Hälsningar Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 15 Juli , 2005 Per: Vad är det för bränsleflödesmätare du köpt? Navman? Om ja, kolla lite på deras FAQ om du hittar nåt intressant http://203.167.230.122/qiss/scripts/FAQFrame.htm http://www.navman.com/marine/support/faq/fuel.html'>http://www.navman.com/marine/support/faq/fuel.html Fast du skrev visst att du hade liter/nautisk mil som visning och då har du nåt annat fabrikat. Floscan? Om ja kolla deras hemsida efter tips, eller ring Frigus. peppelumpa: Navman Fuel 2100 är den billigaste i alla fall. För bensinmotorer. Inte dålig för att den är billig. Har den lite dyrare Navman Fuel 3100 som även kan visa Nautisk mil/Liter (när den är kopplad till GPS via NMEA). http://www.navman.com Finns även manualer i PDF att hämta hem där ifall man vill kolla in hur de fungerar lite närmare. I övrigt finns bränsleflödesvisning inbyggd i många av Navmans GPS navigatorer. Floscan heter ett annat fabrikat. Yamaha har även bränsleflödesmätare, fristående (gamla modellen) och inbyggd med hastighetsmätaren (nya modellen). Mercury, Honda och Suzuki har säkert egna varianter också på sina senaste modeller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Sven-Åke Lindström Postad 15 Juli , 2005 aq 175 har ingen bränsle retur. Vid vilket varvtal mätte du 1 liter/d. Vad är det för båt som maskinen sitter i. Har en sådan maskin också, men den suger mer en 1 liter distansen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 34 Postad 17 Juli , 2005 En liten fundering, om din mätare enbart visar förbrukning/dm så borde den vid stillaliggande o motor på tomgång faktiskt nå en oändlig förbrukning/dm. Kan vara så att den inte visar högre än just 4L/dm. På min bils dator visas ingen förbrukning/mil under ca 20 km/tim. Förbrukningen på tomgång borde annars ligga på just ca 4L/tim. Mvh Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skalis 0 Postad 18 Juli , 2005 Jag har en 2100 som jag försökt att få något vettigt ur under två år. Nu senast så skyllde leverantören på att infästet där kabeln går in i givaren var skadat (av mig) och att det därför visar konstiga resultat. Har nu fått en ny givare monterad som jag inte hunnit testa. Är din rätt monterad så att den inte drar luft. Hur räknar du ut hur mycket den drar per distans om den inte visar det?Tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danne77 0 Postad 20 Juli , 2005 Troligen är det strömmen i vattnet som gör att du får en hög förbrukning / distans när du ligger still, eftersom det då skulle ta väldigt lång tid innan du passerat en distans. Om vattnet står helt still skulle du få som nämns ovan en oändlig förbrukning då du aldrig skulle kunna komma en distans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser