Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
abjork

Hur mycket bensin ska en 60hk Suzuki dra?

Rekommendera Poster

Hej! Är det någon som kan ge något bra riktmärke för hur mycket bensin en 60hk Suzuki (4-takt) ska dricka på en Ryds 510 GTS? Jag har bara känslan av att den drar väldigt mycket bensin, speciellt om man kör nära fullgas under en längre tid. Hur kan man kontrollera om motorn drar normalt mycket bensin? Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som har några bra svar? Om man formulerar om frågan då; Hur mycket bensin borde en 60hk Suzuki (4-takt) på en Ryds 510 GTS dra om man kör 20km på nästintill full gas?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom det inte verkar finnas någon med liknande motor/skrov så flummar jag lite. Man kan mellan tummen och pekfingret säga att en hundrahästare drar kring en liter/distans. Har du 150 hästar då ligger förbrukningen kring 1,5 l/dist. Utan att veta, eller söka på tester så tror jag att din förbrukning bör ligga under 1 l/dist, trots att du kör kring fullgas, rätt eller fel?/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, På fullgas drar även nya moderna direktinsprutade motorer en hel del. Kör på marshfart/varv istället (ca 4000-4500 varv/minut ungefär). Då får du ner förbrukningen en hel del. Vill du veta mer vad din motor drar: Koppla på en extern tank med säg 10 liter. Om du har en GPS så nollställ trippen på den och kör iväg och håll marshfart tills bensinen är slut. Kolla på GPS:en hur lång sträcka du kom. Säg att du kom 20 nautiska mil. Då blev förbrukningen 10/20=0,5 liter per nautisk mil. Eller köp en bränsleflödesmätare, t ex Navman Fuel 2100 så kan du kolla liter/timme. Med Navman Fuel 3100 och den inkopplad till en GPS (så du får fartuppgift) kan man även se bränsleekonomin, i detta fall nautisk mil per liter (ju längre sträcka du kommer per liter bensin desto mer ekonomisk körning). Jag har en Navman Fuel 3100 själv och den fungerar bra, dock måste man kalibrera desa mätare med en känd mängd bränsle så att den visar med bra precision för annars visar den -10% fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Jocke

Vad är ditt problem .. Den drar vad som behövs , och tycker du att nästan full gas drar för mycke ,så sänk farten !! ( liknerser på vad saker och ting drar , så finns det mopeder som slukar lika mycke som en snål bil ... Så va då ???? )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst xander

[bLÅ]Jocke skrev: Jag har läst många svar på alla möjliga frågor om saker och ting , och det som dominerar är svar utan någon som helst nivåhöjning alls..!! Det verkar som alla vill tycka mycke, men ingen vet .... EX : tror jag , hoppas jag , du kan väl prova , inte riktigt säker , osv ... -Man svarar fast man inget tillför !! Min egen personliga uppfatning.[/bLÅ]Det låter ju vettigt att skriva ett sådant svar efter ditt förra inlägg. Mvh Xander.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jocke

Underbart... man kan få vilken motor som helst att dra mycke bensin , på nästa full gas . Det är ju på ekonomiläget som saker och ting lirar som bäst . Har du funderat på din båts eko-läge .? Där ska dina tankar vara .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst xander

Jag menar inte att du har fel. Men i tanke på hur du skrev i det första inlägget så stämmer det orimmligt. Mvh Xander. P.S. Det näst sista lät bra och rimmligt. D.S.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Jag ägde förra året en Corall 6000 med en Suzuki 60hk (4-takt) och om inte jag missminner mig så drog den ca 0,8 l/distans vid marshfart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack! Nu har jag något att utgå ifrån. 0,8l/distans låter som ett rätt rimligt värde. Känslan jag har är min drar rätt mycket mer än så. Jag får göra en bättre mätning och återkomma. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan ju faktiskt vara så att din båt har nån maxtröskel (typ Smuggler 18, försök att få den att gå fortare än 55 knop, det är kört!). D.v.s. Du kör på 5000 varv i 25 knop ökar till 6000 varv och får upp farten till 27/28 knop. Tacka f-n för att den drar mycket soppa. Det rimligaste är ju att mäta förbrukningen i marchfart. Gudarna ska veta att du köpt rätt motor (teknik ekonomi, tillförlitlighet etc) Honda i all ära men vilka motorer slår Suzuki? Jag hoppas att det besvarar din fråga om motorn drar normalt mycket bensin, d.v.s. Mät i marchfart!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...