Jollen1984 0 Postad 14 Juli , 2019 Hej! Jag införskaffat en Ryds 475 GT med en tillhörande Yamaha 70hk 2takts motor (70BETO) från 1990. Ser att att tempgivare står och blinkar. Tempgivaren indikerar när jag slår på tändningen till motorn (kall som varm) och jag har motorn i nedsänkt läge. Hissar jag upp motorn indikerar inte lampan. Motorn är som sagt från 1990 med autolube. Min fråga till er är: Om det finns olja i tanken samt att det kommer en kylstråle från motorn, är det någon fara att köra med den? För säkerhetsskull har jag hällt i ett par centiliter 2takts olja i bensintanken ifall det är något stopp i oljetanken. Varför tror ni lampan blinkar när motorn är i nedsänkt läge men inte om jag har den uppfälld? Bifogar bild på lampan som blinkar. Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ahmed 8 Postad 16 Juli , 2019 Kolla kablarna. Kontrollera termostaten att den mäter rätt temp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jollen1984 0 Postad 22 Juli , 2019 Om man drar ut kabeln till vad jag tror är termostaten så slutar lampan att blinka. Därför tror jag det är fel på termostaten eller givaren. I o m att felet uppkommer när jag hissar ner motorn och det är i precis samma vinkel varje gång misstänker jag att det är något lägesberoende.(hittar inte ordet just nu...) Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 23 Juli , 2019 Kablarna bör gå till en thermoswitch. En givare som sluts vid en viss temperatur för att varna för överhettning. Pröva att ta loss givaren och rör på den med kablarna inkopplade, så kan du se om det glappar nånstans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser