Georg_Ohm 4 831 Postad 14 Juli , 2019 (redigerade) Jag tänkte att jag skulle sänka tomgången. Men jag skruvade nog på fel skruv.... Är detta en varvtalsbegränsare eller styr den inkopplingen och urkipplingen av kompressorn? Och var justerar jag tomgången? Redigerad 14 Juli , 2019 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 14 Juli , 2019 44 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Jag tänkte att jag skulle sänka tomgången. Men jag skruvade nog på fel skruv.... Är detta en varvtalsbegränsare eller styr den inkopplingen och urkipplingen av kompressorn? Och var justerar jag tomgången? Ajajaj i den lådan ska du ej skruva den styr kompressorn. Skruvar gör du på diesel pumpen å ingen annanstans. Och skruvar du på pumpen så måste du mäta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 14 Juli , 2019 3 timmar sedan skrev kossor: Ajajaj i den lådan ska du ej skruva den styr kompressorn. Skruvar gör du på diesel pumpen å ingen annanstans. Och skruvar du på pumpen så måste du mäta. Det ante mig, tack för svar! Jag vet hur skruven på potentiometern stod innan jag skruvade på den. Så den återställdes, kompressorn kopplas in vid samma varvtal som innan, 1700 rpm. Tomgånen är på 750 rpm, då gör båten 3 knop, litet jobbigt vid tilläggning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 14 Juli , 2019 21 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Det ante mig, tack för svar! Jag vet hur skruven på potentiometern stod innan jag skruvade på den. Så den återställdes, kompressorn kopplas in vid samma varvtal som innan, 1700 rpm. Tomgånen är på 750 rpm, då gör båten 3 knop, litet jobbigt vid tilläggning. Tomgången ställer du på gas armen finns en ställskruv mot blecket släpp de tre skruvarna som håller teknik boxen lyft den åt sidan då ser du ställ skruven släpp den typ ett kvarts varv å du e på 650 varv. Men troligen kärvar din wire då tomgången ändrats skruven ändrar sig ej. Dra åt dig reglaget på pumpen så ser du om den kärvar varvet sjunker då. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kronvik 167 Postad 14 Juli , 2019 Då jag skruvar ner tomgången så låg som jag vill ha den, så skakar motorn så att allt löst i båten skallrar. Man får inte alltid det man vill Och, ja, tre knop är litet väl fort då man skall manövrera och lägga till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jens_Sthlm 27 Postad 15 Juli , 2019 Ursäkta att jag hoppar in i tråden, jag har motsatt bekymmer på min kad 42, för låg tomgång. Enligt varvräknaren 500 varv, och det stämmer nog för motorn stannar hela tiden och man hör att den går på för lågt varv. Jag tänkte att jag skulle skruva enligt bifogad bild. Fråga: måste jag mäta på bränslepumpen om jag justerar på denna skruv? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 15 Juli , 2019 (redigerade) 8 timmar sedan skrev kossor: Tomgången ställer du på gas armen finns en ställskruv mot blecket släpp de tre skruvarna som håller teknik boxen lyft den åt sidan då ser du ställ skruven släpp den typ ett kvarts varv å du e på 650 varv. Men troligen kärvar din wire då tomgången ändrats skruven ändrar sig ej. Dra åt dig reglaget på pumpen så ser du om den kärvar varvet sjunker då. 7 timmar sedan skrev Kronvik: Då jag skruvar ner tomgången så låg som jag vill ha den, så skakar motorn så att allt löst i båten skallrar. Man får inte alltid det man vill Och, ja, tre knop är litet väl fort då man skall manövrera och lägga till. 15 minuter sedan skrev Jens_Sthlm: Ursäkta att jag hoppar in i tråden, jag har motsatt bekymmer på min kad 42, för låg tomgång. Enligt varvräknaren 500 varv, och det stämmer nog för motorn stannar hela tiden och man hör att den går på för lågt varv. Jag tänkte att jag skulle skruva enligt bifogad bild. Fråga: måste jag mäta på bränslepumpen om jag justerar på denna skruv? Tack för tipsen, jag skall kolla och skruva litet försiktigt. Men 750 rpm kanske är rekommenderat tomgångsvarvtal? Jag har ingen möjlighet att mäta på bränslepumpen, vad är det då man mäter där? Så fick jag ju även en bild från Jens_Sthlm,(hur gör man namnet blåmarkerat?) Jag finner någonting om detta i instruktionsboken. Redigerad 15 Juli , 2019 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 15 Juli , 2019 Hej på er Nä inget behöver mätas för å ställa tomgången de gör ju varvräknaren. Rekommenderat tomgångsvarv runt 650 v/min 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 15 Juli , 2019 7 minuter sedan skrev kossor: Hej på er Nä inget behöver mätas för å ställa tomgången de gör ju varvräknaren. Rekommenderat tomgångsvarv runt 650 v/min Vad bra då, då blir det väl bara 2 knop då, kanske! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strosselhuset 83 Postad 16 Juli , 2019 2019-07-15 vid 08:40 skrev Georg_Ohm: Så fick jag ju även en bild från Jens_Sthlm,(hur gör man namnet blåmarkerat?) Skriv ett @ följt av namnet så blir det blått. @Georg_Ohm Då kommer det en lista där du kan välja användarnamn Då får den du markerar en notis om detta. Kan vara praktiskt ibland om man vill tacka för något eller uppmuntra någon eller be någon speciell om hjälp. Prova och lycka till. /Mathias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 16 Juli , 2019 Tack @Strosselhuset! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser