Marcusahlquist 0 Postad 14 Juli , 2019 La i friläge/tomgång? på min mercury 90hk 2-takt idag med knappen som sitter på gasreglaget. Då fastnade knappen och nu får jag inte i växel, varken framåt eller backen utan den går bara på tomgång. Ni får ursäkta min okunnighet och dåliga förklaring men vad skulle det kunna vara? Jag har spelat in en film som visar hur motorn reagerar när jag lägger i växeln så ni ser lite bättre. Bifogar den nedan Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 14 Juli , 2019 (redigerade) Välkommen till forumet! Tack för bra filmsekvens, knepigt hur mycket mekanik som förväntas röra sig hos motorn vid ändring av gaspådrag numera. 😯 Själva fjärreglagen för typ en Mercury 90 ingår märkligt nog inte i motortillverkarens ansvar, det förväntas alltså att båtägaren själv har koll på ifall dessa samspelar bra ihop. Förmodligen finns nån standardisering som skall garantera bra samspel fjärrkontroll-motor. Ligger väl litet i `konceptet utbordare´ att den skall vara snabbt utbytbar, och att man därmed vill att gamla fjärreglaget skall passa även om man byter motorfabrikat. Men även olika standardlösningar kan nog förändras över tid? Detta förhållandet, alltså där motortillverkaren har släppt ansvaret till andra firmor som tillverkar/säljer egna fjärreglage är både på gott och ont. Exempelvis blir det svårt att hitta rätt reservdelsskiss för en enskild båtägares fjärreglage. Du skriver att din knapp på gasreglaget fastnat, då blir de naturliga frågorna... 1. Kan du inte helt enkelt pilla loss och på nåt sätt smörja upp den så den funkar i fortsättningen? 2. Är knappen i sig en elektrisk strömställare eller troligare en mekanisk knapp som friställer nåt kugghjul eller motvarande internt inom själva fjärreglaget? 3. Tror det är bra ifall du lägger upp en bild på ditt fjärreglage, någon i forumet kanske har råkat ut för samma fel på en likadan och sitter inne med lösningen? Redigerad 14 Juli , 2019 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser