Baxlaget 244 Postad 13 Juli , 2019 Om man själv ska hålla på med el i båten, vare sig det gäller installation, felsökning eller annat kan det vara bra att repetera det vi alla faktiskt läste i skolan på fysiken. Storheter och deras enheter: spänning, ström, motstånd, effekt: Spänning mäts i volt och betecknas U. Spänning är potentialskillnad mellan två olika ledare (jfr ett vattenfall uppe och nere, ju högre höjd desto större "spänning"). Ström mäts i ampere och betecknas I. Ström är hur mycket sådant som flyter genom en ledare (jfr ett vattenrör, ju större diameter desto mera ström kan passera). Motstånd mäts i ohm och betecknas R. Motstånd är strömmens "ovilja" att flyta genom något (jfr ett vattenrör med en smal passage, minska öppningen så ökar motståndet). Effekt mäts i watt och betecknas P. Effekt är ström och spänning som samarbetar för att åstadkomma något (jfr en vattenslang, förändra diametern (strömmen) eller förändra trycket (spänningen) så förändras effekten som detta vattenflöde kan ha på en vattenturbin t.ex.). Grundläggande formler: Ohms lag. Spänningen över ett motstånd är lika med dess motstånd i ohm multiplicerat med strömmen i ampere: U = R x I Watts lag. Effekten som utvecklas i en krets är lika med spänningen gånger strömmen: P = U x I Se även: Volt: https://en.wikipedia.org/wiki/Volt Ampere https://en.wikipedia.org/wiki/Ampere Ohm: https://en.wikipedia.org/wiki/Ohm Watt: https://en.wikipedia.org/wiki/Watt Det finns hur mycket som helst att lägga till ovanstående men för den oinvigde kan detta vara bra att börja med. Forumet kommer nu att lägga till valda delar för att framgångsrikt felsöka el i din båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 15 Juli , 2019 76 visningar. Bra! Hoppas vi får en klokare fritidsflotta med säker el. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 511 Postad 15 Juli , 2019 Eftersom rubriken är felsökning på el i båten hoppar jag på med annat elementärt. 1. Skiten fungerar inte. Vad gör jag (elutrustning här alltså 😉)? 2. Testa om det finns spänning fram till apparaten. Multimeter över inkommande plus och minus på apparaten. 3. Om det finns spänning fram men apparaten ändå inte fungerar är den antingen trasig eller får inte tillräckligt med ström. 4. Att testa om apparaten får tillräckligt med ström kan man göra genom att mäta inkommande spänning när man försöker starta apparaten. Sjunker då spänningen har man förmodligen spänningsfall fram till apparaten orsakat av dåliga kontakter eller klena kablar. Kan även vara dåliga batterier. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 15 Juli , 2019 2019-07-13 vid 16:38 skrev Baxlaget: Forumet kommer nu att lägga till valda delar för att framgångsrikt felsöka el i din båt. Bra jobbat Christer! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 157 Postad 15 Juli , 2019 1 timme sedan skrev ChristerN: 3. Om det finns spänning fram men apparaten ändå inte fungerar är den antingen trasig eller får inte tillräckligt med ström. Om det finns spänning fram, exakt samma som vid spänningskällan, så finns inget inkopplat som förbrukar ström. — Man kan även uttrycka det som så att tillräckligt med ström flyter.... Men då får man tänka i vidare banor, varför det kan vara så... P=U x I U = I x R I = U/R R = U/I Den observante ser att i detta fall, så skrivs storhetsbeteckningarna med stora bokstäver.... . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 21 Juli , 2019 2019-07-15 vid 17:41 skrev ChristerN: Eftersom rubriken är felsökning på el i båten hoppar jag på med annat elementärt. 1. Skiten fungerar inte. Vad gör jag (elutrustning här alltså 😉)? Felsökning är ingen trycka-på-knappen-så är-det-klart-grej. Det tar tid att lära sig. Man måste börja någonstans. Jag började i unga år så jag har väl en del försprång kan man kanske säga. Samma försprång har de flesta yrkesverksamma (men inte alla bör man veta). Att veta vad man kan men främst att ha vetskapen om vad man inte kan är en bra utgångspunkt. Därför kan det många gånger spara både tid och pengar att anlita någon som vet hur det fungerar. Stoltheten kommer kanske i vägen i en del fall men mitt råd är att om man anlitar någon så ska man tillåtas vara där och då ställa relevanta frågor under felsökningens gång så man utökar sitt kunnande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paskalaivankapteeni 3 Postad 21 Juli , 2019 När man felsöker ledningar, kan man med fördel använda sig av en glödlampa på 30-40 w, den drar ju lite ström, då ser du direkt om du har dålig kontakt, eller skadade kablar någonstans, en multimeter kan ju visa full spänning, bara en kardel i kabeln är hel! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 21 Juli , 2019 (redigerade) 37 minuter sedan skrev Paskalaivankapteeni: När man felsöker ledningar, kan man med fördel använda sig av en glödlampa på 30-40 w, den drar ju lite ström, då ser du direkt om du har dålig kontakt, eller skadade kablar någonstans, en multimeter kan ju visa full spänning, bara en kardel i kabeln är hel! Letar vi efter spänningsfall vid belastning kan det fungera men det finns bättre sätt. Med en voltmätare mäter man spänningen på batteriet (spänningskällan), U1. Sedan mäter man spänningen på förbrukaren, U2. Nu mäter man strömmen med en tångamperemeter (för höga strömmar) eller en multimeter (för max några ampère), I. Resistansen i ledaren från spänningskällan till förbrukaren är då (U1 - U2)/ I. Den siffran ska i normala fall vara (mycket) mindre än 1 (ohm). Redigerad 21 Juli , 2019 av Baxlaget Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser