Gäst Pär Postad 14 Juni , 2005 Hej! Köpte nyligen en evinrude 40 hk motor till min båt. Första turen med nya motorn fungerade allt perfekt.. men när jag skulle ut nästa gång klarade inte motorn att komma upp i varv vid belastning.. den varvar dock friskt med friläget i.. någon som har en aning om vad problemet kan vara? Har provat att ställa om bränsleblandningen, soppafiltret och tändstiften.. Är nästa steg att ta loss och göra rent förgasaren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 14 Juni , 2005 kolla på tråden Motor problem.(mysko) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Pär Postad 15 Juni , 2005 TAck för tipset! Men har du kommit fram till något än? Annars verkar vi ha samma problem... konstigt nog har jag upptäckt att motorn varvar utan problem även när man har backen ilagd... konstigt, motorn går verkligen klockrent förutom at den inte varvar upp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 17 Juni , 2005 Ska testa imorrn, har bytt all elektronik... Om de inte funkar så river jag motorn.. Jag har renoverat min andra likadana så det e inte nått nytt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael Tunberg Postad 29 Juni , 2005 Hej! om du lägger i forward utan att starta notorn, kan du då se att inget stoppar tändplattan, den måste gå fritt, tänkte närmast på armen som stoppar motorn att gå på fullgas vid back och friläge, den ska frilägga när man lägger i forward så att tändplattan kan löpa fritt hela vägen till stoppet som sitter på startmotorns fäste. mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikeriksson 2 Postad 29 Juni , 2005 Hej, vill komma med en synpunkt/fråga som jag själv funderat lite på. För det första; hur mycket kan hända mellan första och andra turen? Tycker mig ha märkt att blandningsförhållandet mellan olja och bensin kan påverka effekten en del. Om man inte blandar oljan ordentligt med soppan kan fetare blandning ligga i botten (broende på hur man blandar) och hämma motorn. Detta gäller ju inte om det är separatoljesmörjning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henke92 0 Postad 29 Juni , 2005 Om jag var du så skulle jag pröva med en annan propeller , med mindre vridning på .Du sa att det bara var vid belastning.. så brukar det vara så Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Pär Postad 30 Juni , 2005 Tycker också att det är konstigt att skillnaden mellan första och andra turen var så stor. Allt jag gjorde mellan var att fylla bensintanken. Kanske har det något med oljeblandningen att göra, får prova att köra med bensin från en annan tank. Vilken konc av tvåtaktsolja ska man ha? Gubben jag köpte båten av rekomenderade 4% eftersom mototrn är så gammal, låter det bra? Tack så mycket för tipset! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henke92 0 Postad 30 Juni , 2005 Jag tycker du ska blanda 2 % kanske 3 jag har alltit haft 2 procent och som jag vet så går motorerna idag åxå :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mtunberg 0 Postad 30 Juni , 2005 låter i så fall som att om du inte får ordning på det med lägre oljeprocent, vilket jag inte tror att du får så gör en förgasarrengöring, det kan nog lösa dina problem men som du sa, den varvar fint på backen, har du kollat det jag nämnde med armen från växelföraren? mvh Micke återkom gärna med lösningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GlidarPA 0 Postad 12 Juli , 2005 Har nu efter många om och men kommit fram till att motorn bara tänder på en cylinder. Efter att ha mätt och sett att inget är fel på spolarna och bytt brytarsatsen får jag fortfarande ingen gnista på ena cylindern. Vad är nästa steg, att byta power-boxen eller vad den heter? Hur får man förresten loss svänghjulet om man inte har specialverktyg, omöjligt? Tacksam för tips!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 13 Juli , 2005 Får tändspolen signal? byt plats på tändspolarna och se om den andra funkar.. försök att få fram om det verkligen är cdi boxen som e kass, den kostar runt 800 begangnad nämligen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mtunberg 0 Postad 13 Juli , 2005 har du brytare så har du ingen cdi-box, har du bytt kondensatorerna? mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Pär Postad 23 Juli , 2005 Kom också på att jag inte har någon cdi-box. Efter att ha upptäckt hur drygt det var att få loss svänhjulet så motståndsmätte jag på kablarna i anslutning till spolarna och tändhattarna. Till min glädje upptäckte jag att en kabelkoppling var dålig och efter byte av den går båten bra igen! Tack för all hjälp!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser