niedzwiedz_f 2 Postad 13 Juli , 2019 Hej. Styrningen har låst sig på min Flipper 700 med en AQAD31A och VP290DP. Sannolikt sitter låsninge vid drevet som det verkar då vajern rör si i höljet men armen som kopplar till drevet är helt stum. Någon som har några tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 554 Postad 13 Juli , 2019 Prova att koppla loss styrkabeln från styrarmen. Om det fortfarande är låst är det kabeln. Om kabeln går lätt är det styrgaffeln som sitter fast, eller också upphängningsgaffeln. Det brukar kärva i skölden, men inte så att det sitter helt fast. Har du servostyrning? I så fall. Har du kollat oljenivån? Det kan också vara ventilen i servocylindern som kärvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
niedzwiedz_f 2 Postad 13 Juli , 2019 Det är nog vad man kallar en teleflex styrning, hittar inga hydraulcylindrar. Har nu frilagt så mycket att jag kan se styrlänkaget och drar man i drevet sidledes så rör sig länkaget men om man drar i ratten så händer inget i länkaget, så det är teleflexstyrningen som ärgat fast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 13 Juli , 2019 (redigerade) Montera loss kabeln, koppla på ett dragsnöre när du drar ur kabeln så du kan dra in den på plats igen. Dra ur wiren, gör ren. Fyll fullt med avfettning i höljet, låt det dra några timmar. Spola rent med tryckluft och fyll i olja enl. tillverkarens rek. eller med egen känsla. Sätt i den rengjorda wiren och dra tillbaka kabeln. Återmontera resten. Klart! Redigerad 13 Juli , 2019 av Baxlaget Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
niedzwiedz_f 2 Postad 14 Juli , 2019 Tack för en perfekt instruktion. Får bli en sådan grundlig genomgång till hösten eller montage av hydraulstyrning. Nu går styrningen lätt efter infettning av nedre delen av vajern som var den som rostat fast. Nu när styrningen fungerar kan jag uppleva ett glapp som kanske är 10-20% av ett varv på ratten där inget händer på drevet, gissar att det är spelet mellan hölje och vajer som orsakar. Eller är det onormalt mycket? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 14 Juli , 2019 Det kan bero på att resten av wiren som inte är inoljad går lite trögt. Varför inte göra rätt från början? Tar några timmar inkl väntetid då du kan göra annat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
niedzwiedz_f 2 Postad 15 Juli , 2019 Skulle jag gärna göra men det är så f-t trångt, hela länkaget sitter under turbon så om jag drar ut vajern är jag inte säker på att jag får tillbaka den ens med dragsnöre. Så jag spelar säkert och gör en bättre insats när jag inte riskerar att bli stående utan fungerande båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 15 Juli , 2019 2019-07-14 vid 03:06 skrev niedzwiedz_f: Tack för en perfekt instruktion. Får bli en sådan grundlig genomgång till hösten eller montage av hydraulstyrning. Nu går styrningen lätt efter infettning av nedre delen av vajern som var den som rostat fast. Nu när styrningen fungerar kan jag uppleva ett glapp som kanske är 10-20% av ett varv på ratten där inget händer på drevet, gissar att det är spelet mellan hölje och vajer som orsakar. Eller är det onormalt mycket? Kan bero på två saker (eller kanske flera). Slitage i rattdelen, slitage mellan hjulet och kabeln. Glapp i kulleden vid styrgaffeln. En annan grej jag sett i andra sammanhang är att diverse vajerhöljen inte är fixerade ordentligt, utan att dessa rör sig istället för vajern, senast jag råkade ut för det var i växelreglaget på min förra båt. Skulle ju kunna vara så på teleflexstryrningar också, att höljer flexar eller glappar litet. Visst, hydraulstyrningar är överlägsna! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser