Johannabacken 0 Postad 13 Juli , 2019 Hjälp, Mercruiser 4,3 MPI som inte verkar gå på alla cylindrar. Startar med extra gas men går orent. Drar ner till tomgång så hör man hur den hackar för att tillslut inte orka gå runt. I princip nya stift (10-12 timmar). Gått bra tidigare på säsongen och sporadiskt någon tur för att nu helt gå orent. Har tidigare haft problem med vatten i bränslet men jag ser inte hur detta kan vara relaterat. Var börjar jag? /Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oh2000 1 Postad 13 Juli , 2019 Jag hade börjat med att ta av fördelarlocket och kolla hur det ser ut på insidan. Kan ha ärgat på ytorna, rengör isf. med smägelduk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johannabacken 0 Postad 13 Juli , 2019 Uppdatering: Förklara det här då! Tar bort en tändkabel och då går den jämnare och stannar inte på tomgång! Är det självklart för er motorexperter? Vad är det som händer? Nu ska jag ta en titt i fördelaren. /Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 13 Juli , 2019 Har du haft tändkablarna borta innan problemet började? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johannabacken 0 Postad 13 Juli , 2019 Bytte tändstift i slutet förra säsongen och då var de ju borta men inte efter det. Fungerat bra efter dess. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 13 Juli , 2019 Ok, annars så kan man ju lätt tro att du fått dit kablarna i fel ordning, låter nämligen som fel tändföljd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johannabacken 0 Postad 13 Juli , 2019 3 timmar sedan skrev oh2000: Jag hade börjat med att ta av fördelarlocket och kolla hur det ser ut på insidan. Kan ha ärgat på ytorna, rengör isf. med smägelduk. Så här såg det ut. Efter uppslipning verkar allt gå bättre. Antagligen så var det flera stift som ibland inte fick gnista och så blir det lite av symtomen att tända i fel ordning. Tack alla /Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 13 Juli , 2019 Det där locket är dax att förpassa till återvinningen. Då det är ett lågt lock med anslutningar åt sidan så brukar dom inte hålla speciellt länge. ACDelco lock är dom som brukar hålla bäst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johannabacken 0 Postad 13 Juli , 2019 Ok, det räcker inte att slipa upp? Ett nytt är på sin plats alltså. Kan problem här göra att varvräknaren beter sig konstigt? Hoppar ibland ett par hundra varv uran att man hör motorn ändra fart. /Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 13 Juli , 2019 Kan vara så, byt kablar o rotor också Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser