Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Johannabacken

Mercruiserproblem - var börjar jag?

Rekommendera Poster

Hjälp,

Mercruiser 4,3 MPI som inte verkar gå på alla cylindrar. Startar med extra gas men går orent. Drar ner till tomgång så hör man hur den hackar för att tillslut inte orka gå runt.  I princip nya stift (10-12 timmar). Gått bra tidigare på säsongen och sporadiskt någon tur för att nu helt gå orent. Har tidigare haft problem med vatten i bränslet men jag ser inte hur detta kan vara relaterat.

Var börjar jag? /Johan

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade börjat med att ta av fördelarlocket och kolla hur det ser ut på insidan. Kan ha ärgat på ytorna, rengör isf. med smägelduk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering: Förklara det här då!

 

Tar bort en tändkabel och då går den jämnare och stannar inte på tomgång!

Är det självklart för er motorexperter? Vad är det som händer?

 

Nu ska jag ta en titt i fördelaren.

 

/Johan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du haft tändkablarna borta innan problemet började?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte tändstift i slutet förra säsongen och då var de ju borta ;) men inte efter det. Fungerat bra efter dess.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, annars så kan man ju lätt tro att du fått dit kablarna i fel ordning, låter nämligen som fel tändföljd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev oh2000:

Jag hade börjat med att ta av fördelarlocket och kolla hur det ser ut på insidan. Kan ha ärgat på ytorna, rengör isf. med smägelduk.

 

Så här såg det ut. Efter uppslipning verkar allt gå bättre.

Antagligen så var det flera stift som ibland inte fick gnista och så blir det lite av symtomen att tända i fel ordning. 

 

Tack alla

/Johan

 

20190713_165329.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där locket är dax att förpassa till återvinningen.

Då det är ett lågt lock med anslutningar åt sidan så brukar dom inte hålla speciellt länge. ACDelco lock är dom som brukar hålla bäst.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, det räcker inte att slipa upp? Ett nytt är på sin plats alltså. 

Kan problem här göra att varvräknaren beter sig konstigt? Hoppar ibland ett par hundra varv uran att man hör motorn ändra fart.

 

/Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara så, byt kablar o rotor också

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...