Ante79 0 Postad 13 Juli , 2019 Hej hopp alla glada båt entusiaster! Har länge velat haft en båt men inte haft möjligheten. Men igår hände det! Köpte mig en gammal Monark 585 family -81. Båten och motorn verkar vara i bra skick, startar lätt och går fint. Men som nybörjare har man ju noll koll egentligen men jag hoppas att jag inte köpt grisen o säcken. Har ett par frågor och flera lär det ju bli:) På förarpanelen sitter det en knapp för att kunna höjja/ sänka drevet, brevid knappen sitter en lampa som släcks när man sänkt ner drevet i botten, men sen tänds lampan igen och lyser hela tiden. Är det normalt och ska det vara så? Sen finns det två knappar som man kan styra två klaffar som sitter nere vid vatten ytan på varje sida av aktern, man kan styra dom var för sig. När och hur andvänder man dom? Och i vilket läge ska dom vara i när dom inte andvänds? Säkert dumma frågor men vi är alla nybörjare nångång:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 13 Juli , 2019 Klaffarna heter trimplan och används för att justera båtens läge i vattnet beroende på vind/last/motorns trimvinkel/... Vill du inte använda dem skall de vara helt uppfällda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 496 Postad 13 Juli , 2019 Trimplan kan användas på många olika vis. Om båten är lastad så att den lutar kan man trimma in så att den inte lutar. Samma sak om någon flyttar sig från ena till andra sidan i båten. När man startar kan det vara lättare att komma upp i planing om trimplanen är helt eller delvis nedfällda. Man kan också trimma ner fören när man kör om det behövs. I låg fart slingra mång båtar sig fram. Med nedfälda trimplan går ofta båten rakare. Vid sidvind måste man styra lite mot vinden. Då trycker propellern lite i sidled och båten vrider sig lite (dvs. den lutar). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 13 Juli , 2019 Ang drev och tänd lampa så förmodar jag att det är ett VolvoPenta drev AQ250, 270 eller 280. Lampan ska vara släkt när drevet når sitt nedersta hemmaläge. Tänds den så har antingen inte drevet nått sitt hemmaläge eller så är det något vajsing med mikrobrytarna som sitter i den svarta lådan på drevlyften. Drevet ska vara i hemmaläge när du kör, drevlyften får inte användas som powertrim. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ante79 0 Postad 14 Juli , 2019 Tusen tack för bra svar 👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser