thaskippa 0 Postad 14 Juni , 2005 Är på jakt efter en styrpulpetare, nu undrar jag och kom gärna med konstruktiv kritik! Hade tänkt mig en svensktillverkad med en motor på 60-90Hk (märke oviktigt)från 98-05 vad ska jag välja då? Och varför? Skön sommar på er alla! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ryssen 0 Postad 14 Juni , 2005 En Uttern 5102 eller den nyare 5202 med 60hk Mercury motrer är perfekta för: Stora med bra sitt platser höga fribord och går säkert i sjön. Dom har båda bra kvalitet, dom ser bra ut och dom är bygda gediget, det känns som riktiga båtar. Perfekt för en dgas truru eller fiska, specielt 5202 som du kan ta bort aftertoften på och få mer durk utrymme. Kanske något dyra, men dom står bra i värde! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanius 1 Postad 14 Juni , 2005 Hej ! Vad ska du använda båten till ? Vad får den kosta ? Tips generellt minst 5 meter lång och därmed minst 60 hk, gärna mer. Köp känt märke. Uttern, Höga Rodd, Ryds, Bella, Yamarin, Örnvik osv. Priserna skiljer sig en del. Uttern, Yamarin är dyra medan Ryds är billigare. Det kan skilja ca 25000-30000 kr i nypris på en drygt 5 meter lång styrpulpare mellan Ryds och Uttern. Kolla in på HR 510 (HR=Höga rodd), eller Uttern S52, Ryds 510 GTi, Ryds 511 GTS, eller på någon av de andra märkenas 5 meters båtar. 4 takt, optimax eller 2 takt ? Ingen frågar efter 2 takt längre med motorerna är avsevärt billigare. På en ny 60 hk skiljer det ca 25-28 000 mellan 2 tkt och 4 takt. 4 takt och Optimax är bränslesnålare och tystare men säkerligen också ströldbegärligare. (Kolla försäkringspremier också) Att köpa en båt med mittpulpet (Walkaround)är en bra lösning. Bra kunna gå runt i båten samtidigt som vikten fördelas bra. Finns mycket att tänka på. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kads 0 Postad 14 Juni , 2005 Varför inte en bowrider Ryds 515GTX, öppen framför vindrutan, vindskyddat bakom. Komplettera med ett kapell så blir säsongen längre. Mycket nöjd med min 515GTX, bra utrymmen samt lagom till dagsutflykter, vattenskidor etc. Val av båt beror MYCKET på hur den är tänkt att användas. Lycka till med båtvalet! :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 14 Juni , 2005 Priserna skiljer sig en del. Uttern, Yamarin är dyra medan Ryds är billigare. Uttern är dyrare men också bra andrahandsvärde. Prisvärd och hög kvalitet. Trevlig sjövärdig båt. Troligen anledningar till att andrahandsvärdet ligger högt. Försök gärn provköra för att bilda dig en egen uppfattning av båten innan du köper. Motor, lämpligen 4-taktare. Viktigt att planera för hur många som ska vara i båten och hur tuff sjö man kan behöva vara ute i med full kontroll. Kika gärna på lösningar för stuvfack mm för att få en praktisk båt. Har tidigare haft en Uttern 5202 (S52:a) som har många bra genomtänkta lösningar. Nu finns även motsvarande utformning av stuvfack på den lite större S55:an Kika och jämför. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser